مرحبا در گفت‌و‌گو با پرسون؛

حذف یارانه‌های پنهان بحران‌زا است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بحث یارانه‌های پنهان یک مسئله ریشه‌ای در اقتصاد ایران است. در صورتی که با حذف آن قیمت‌ها واقعی و منابع اتلاف نشده و مردم دچار آسیب نشوند؛ اقدام مناسبی است.
تصویر حذف یارانه‌های پنهان بحران‌زا است

غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگارسایت خبری پرسون، در خصوص امکان حذف یارانه‌های پنهان و افزایش مبلغ یارانه نقدی بیان کرد: یارانه‌های پنهان در کشور رقم بسیار بزرگی است که از نظر اقتصاد کلان فشار بسیاری ایجاد کرده و باعث رانت شده و نیاز به مدیریت دارد.

مرحبا افزود: حذف یارانه‌های پنهان در کلیات اقدام صحیحی است. اما در خصوص تحقق آن با وضعیت اقتصادی و معیشتی فعلی تردید وجود دارد. زیرا این اقدام مانند یک جراحی بزرگ است و نیاز به یک تغییر اساسی در ساختارهای اقتصادی کشور دارد.

وی با بیان این که حذف یارانه‌های پنهان زمان‌بر است، ادامه داد: این اقدام سبب افزایش قیمت‌ها، تورم و فشار به اقشار آسیب پذیر می‌شود. بنابراین در صورت اجرا نیاز به دقت بسیار و وسواس می‌باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن اشاره به این موضوع که دیدگاه کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در این رابطه سیاسی و برای جذب مخاطب است؛ تصریح کرد: اگر در واقعیت برنامه‌ای برای اجرای این طرح وجود داشته باشد؛ زمانی بیش از یک دوره ریاست جمهوری نیاز است.

مرحبا بیان کرد: بحث یارانه‌های پنهان یک مسئله ریشه‌ای در اقتصاد ایران است. در صورتی که با حذف آن قیمت‌ها واقعی و منابع اتلاف نشده و مردم دچار آسیب نشوند؛ اقدام مناسبی است.

وی گفت: یارانه‌های پنهان در بخش‌های مختلفی مانند انرژی، نهاده‌های مختلف و کشاورزی وجود دارد که قسمت اعظم آن مربوط به بخش انرژی است. تبعات افزایش قیمت بنزین در کشور باعث ایجاد بحران شد.

این نماینده مجلس در پایان تاکید کرد: حذف یارانه‌های پنهان هر چند به صورت تئوریک اقدام صحیحی است؛ اما در کل بحران‌زا است. اقشار ضعیف در معرض این آسیب‌اند و نیاز به دقت فراوان و کار علمی و کارشناسی عمیق در این زمینه است.

305880