وعده رئیسی به مالباختگان بورس

رئیسی با تاکید بر پیگیری جدی حل مشکلات بورس گفت: همه تلاش ما این است که مشکلات مردم حل شود و امید و اعتماد به جامعه برگردد و این هم با حرف نمی‌شود؛ باید ساز وکار‌ها را دنبال کنیم.
تصویر وعده رئیسی به مالباختگان بورس

به گزارش سایت خبری پرسون، نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه تزریق ۲۰۰ میلیون دلاری به بازار سرمایه را پیگیری می‌کنم، گفت: بورس نباید به محل جبران کسری بودجه دولت‌ها تبدیل شود.

در پی حضور سرزده صبح امروز سید ابراهیم رئیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در تالار بورس اوراق بهادار سعادت‌آباد تهران، جمع زیادی از مالباختگان بازار سرمایه با این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بی واسطه درد دل کردند.

رئیسی پس از شنیدن حرف‌های مالباختگان بورس تصریح کرد: متاسفانه کار اشکالاتی داشت که سهامداران به ویژه سهامداران خُرد را نگران کرده است.

وی افزود: نباید مشکلات را پشت گوش انداخت بلکه باید در دل مشکلات رفت، راه‌حل‌ها را پیدا کرد و با کمک همه کسانی که می‌توانند نقش آفرین باشند، وضعیت را به سرعت اصلاح کرد.

رئیسی متذکر شد: بازار بورس و مسائل آن مثل نرخ‌گذاری و دامنه نوسان را نمی‌توان دستوری اداره کرد بلکه باید سازوکار‌هایی برای آن ایجاد شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه تمام دنیا بورس دارد و مردم با بورس کار می‌کنند، مهم‌ترین عامل اعتماد مردم به بازار بورس را ثبات این بازار عنوان کرد.

رئیسی افزود: الان در کشور ما وضعیت بازار، تولید، خرید و فروش قابل پیش‌بینی نیست و حتی یک جنس معمولی را هم می‌خواهند بفروشند، می‌گویند بگذارید ببینیم هفته بعد چه می‌شود؟!

وی با انتقاد از تغییرات مکرر قوانین و مقررات، تاکید کرد: ثبات در مقررات از شرایط مهم بازار سرمایه است تا سهام دار بتواند وضع بازار را پیش‌بینی کند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان این که هر کاری نیازمند پشتوانه علمی است تا سلیقه‌ای عمل نشود، گفت: باید تمام وضعیت اقتصادی را برای همه قابل پیش‌بینی کنیم تا مردم بتوانند برای زندگی و کسب و کارشان تصمیم بگیرند.

رئیسی در واکنش به گلایه‌های چند تن از مالباختگان بورس از عدم اجرای مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برای تزریق ۲۰۰ میلیون دلاری به بازار بورس قول داد این موضوع را با جدیت پیگیری کند.

وی در واکنش به سخن یکی از سهامداران که گفت با توجه به رقابت انتخاباتی شما و آقای همتی تردید کردم از حرف‌هایم درباره عدم تزریق پول به بورس توسط بانک مرکزی برداشت سیاسی شود، گفت: «نه والله؛ رقیب من ناکارآمدی‌ست.»

رئیسی در ادامه تصریح کرد: مبلغ مصوب در جلسه سران قوا باید زودتر به بازار سرمایه تزریق شود تا وضعیت بورس هر چه سریع‌تر سامان یابد.

یکی از مالباختگان بورس در گفتگو با رئیسی اعلام کرد: «بعد از خدا امید ما به شماست» که وی پاسخ داد: «امیدتان به خدا باشد و بنده هم ان‌شاءالله به عنوان خدمتگزار شما تلاشم را خواهم کرد.»

در این دیدار مالباختگان بورس که کاسه صبرشان از وعده‌ها و مواضع مسئولان دولتی درباره رسیدگی به وضعیت بازار سرمایه لبریز شده بود، از وضعیت ناگوار زندگی خود و بر باد رفتن سرمایه‌های‌شان به علت سوءمدیریت این بازار از سوی دولت سخن گفتند.

رئیسی با تاکید بر پیگیری جدی حل مشکلات بورس گفت: همه تلاش ما این است که مشکلات مردم حل شود و امید و اعتماد به جامعه برگردد و این هم با حرف نمی‌شود؛ باید سازوکار‌ها را دنبال کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین پس از شنیدن گزارش‌های کارگزاران تالار بورس سعادت‌آباد درباره وضعیت و مشکلات بازار سرمایه، عدم آگاهی بخشی و مدیریت درست را از عوامل نابسامانی در بازار بورس دانست.

رئیسی افزود: مشکل بورس علل و عوامل مختلفی دارد که راهکار‌های آن‌ها را با کارشناسان بررسی کرده‌ایم، اما اگر درست مدیریت می‌شد مشکل به وجود نمی‌آمد.

وی افزود: یکی از مسائل مهم این است که وضعیت بازار بورس باعث خدشه‌دار شدن اعتماد مردم شده که اگر این اعتماد بازیابی نشود، کار سخت خواهد شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم گفت: مسأله بورس یکی از دغدغه‌های جدی ماست و معتقدم باید تمام راهکار‌های حل مسأله به اعتمادافزایی سهامداران و مردم منجر شود تا کاملاً به بازار سرمایه اعتماد داشته باشند.

رئیسی خاطر نشان کرد: بورس هم باید مانند بانک‌ها تأمین کننده نیاز مالی تولید باشد، اما آنچه در عمل اتفاق افتاده، غیر از این بوده است.

وی بر همین اساس تأکید کرد: نباید بورس به محل رفع مشکلات بودجه‌ای کشور و جبران کسری بودجه دولت‌ها تبدیل شود؛ آن هم بدون مدیریت لازم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری از «صندوق حمایت و تثبیت بازار سرمایه» به عنوان یکی از پشتوانه‌های مهم بازار بورس یاد کرد و بر فعال‌تر شدن آن در دولت مردمی تأکید کرد.

رئیسی همچنین تقویت نظارت درون‌سازمانی بر بازار بورس را مورد تأکید قرار داد و گفت: هر جا نظارت نباشد، دچار مشکل می‌شود.

وی ادامه داد: در قانون برای بورس یک سازوکار نظارتی طراحی شده که اگر به موقع هشدار ندهد و جلوی برخی اقدامات را نگیرد، سفته‌بازی و برخی کار‌ها جای کار اصلی بورس را می‌گیرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: سازوکار‌های نظارتی در بورس برای حاکم کردن ثبات بر بازار است و هر چه این سازوکار‌ها فعال‌تر شود، از تکانه‌ها جلوگیری می‌شود و مردم بهتر از این بازار استفاده می‌کنند.

رئیسی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از کار‌های جدی و محوری ما این است که بازار بورس را برای مردم اطمینان بخش کنیم و وضعیت بازار سرمایه را با کمک متخصصان و صاحبنظران این حوزه به وضعیت سامان یافته و مورد اعتماد مردم تغییر دهیم.

305829