کاهش 46 درصدی بارندگی در سمنان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان گفت: بارندگی‌های سال آبی کنونی از مهر ۹۹ تاکنون نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۴۶ درصد کاهش یافت.
تصویر کاهش 46 درصدی بارندگی در سمنان

به گزارش سایت خبری پرسون از سمنان، ایرج حیدریان روز سه شنبه به رسانه ها افزود: بازندگی ها در سال آبی۱۳۹۹- ۱۴۰۰ نسبت به درازمدت ۷ درصد کاهش یافت.

وی با اشاره به کاهش میزان آب های جاری در استان سمنان ادامه داد: میزان آورد رودخانه های استان، نسبت به سال قبل با ۳۴ درصد کاهش مواجه است و در آبدهی قنات‌ها به عنوان‌ منابع آب زیرزمینی که در مدتی طولانی تر نسبت به سایر منابع آبی اثرات را بروز می دهد، نسبت به سال قبل ۲ درصد کاهش ثبت شده است.

حیدریان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸۹۲ حلقه چاه در محدوده قُرق چاه های آب شرب قرار دارد، افزود: در این محدوده ۳۸ چاه غیرمجاز و ۴۱ حلقه چاه مجاز با اضافه برداشت در حوزه شهری و ۱۲۱ مورد چاه مجاز با اضافه برداشت در حوزه روستایی در استان شناسایی شد که از تعداد ۳۸ حلقه چاه غیرمجاز تاکنون ۲۹ حلقه چاه پرشد و در خصوص بقیه موارد ، اقدامات در حال انجام است.

وی بیان کرد: در خصوص چاه های محدوده قرق تامین آب های آشامیدنی شهری که اضافه برداشت دارند نیز اقدامات مورد نیاز صورت گرفته و در خصوص ۱۲۱ مورد چاه روستایی با اضافه برداشت آب نیز ۱۰۳ مورد نصب کنتور هوشمند انجام شد و در خصوص بقیه چاها نیز اقدامات در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان با اشاره به اینکه اکثر نقاط کشور و از جمله استان سمنان با خشکسالی مواجه است، گفت: اقداماتی در این خصوص صورت گرفته است، برای مدیریت بهتر منابع آبی و توزیع منابع آب انتظار می رود دستگاه های مسئول مشارکت جدی در این امر مهم داشته باشند.

حیدریان با اشاره به اهمیت برگزاری نشست های شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم آبی در استان سمنان اظهار داشت: جلسات شهرستانی این کارگروه در شهرستان های گرمسار، شاهرود، سمنان و دامغان طبق دستور استاندار برای رسیدن به مدیریت صحیح در مصرف منابع آبی برگزار شد.

وی افزود: در بحث چشمه قطری، با تغییر ساختاری که در وزارت نیرو به وجود آمد، ساختار فلات مرکزی وزارت نیرو مقرر شد تا در این خصوص جلسه ای را برگزار کند که گزارش اقدامات در این حوزه طی جلسات آتی اعلام می شود.

وی با بیان اینکه خشکسالی یکی از موضوعات بسیار مهم استان سمنان است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، اظهار داشت: خشکسالی امری طبیعی است، اما باید شناسایی شود که این خشکسالی یکساله است یا ادامه‌دار، در صورت ادامه‌دار بودن، اقدامات در حوزه جلوگیری از بروز خشکسالی اقتصادی و کشاورزی باید انجام گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان گفت: استان در نقشه کشوری، شاخص متوسط تا شدید خشکسالی هواشناسی را دارد، در نقاط شدید خشکسالی هواشناسی باید مدیریت در این خصوص به صورت ویژه در دستور کار باشد.

۸۶ درصد منابع آب زیرزمینی استان سمنان در بخش کشاورزی، ۹ درصد آشامیدنی و پنج درصد در بخش صنعت و خدمات استفاده می شود.

اجرای گام اول سند سازگاری با کم‌آبی استان سمنان صرفه‌جویی ۱۷۱ میلیون مترمکعبی آب در چشم‌انداز سال ۱۴۰۵ به همراه خواهد داشت.

منبع:ایرنا

305648