مدیرکل پیشگیری و نظارت بر قاچاق کالا و ارز در گفت وگو با پرسون؛

ورود کالای قاچاق، سد راه تولید و تولیدکنندگان

برگزاری عملیات‌هایی مانند رعد ۴ در رابطه با بحث مبارزه با قاچاق نشان می‌دهد که دولت و حاکمیت در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصمم است چرا که ورود کالای قاچاق آسیب‌های زیادی را به پیکره اقتصاد به خصوص در بحث حمایت از تولید وارد آورده است.
تصویر ورود کالای قاچاق، سد راه تولید و تولیدکنندگان

عبدالمجید اجتهادی مدیرکل پیشگیری و نظارت بر قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص اهمیت اقدامات طرح‌های رعد ۴ اظهار داشت: اهمیت این موضوع و برگزاری عملیات‌هایی مانند رعد ۴ در رابطه با بحث مبارزه با قاچاق نشان می‌دهد که دولت و حاکمیت در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصمم است چرا که ورود کالای قاچاق آسیب‌های زیادی را به پیکره اقتصاد به خصوص در بحث حمایت از تولید وارد آورده است.

اجتهادی در ادامه بیان کرد: در بحث تحقق شعار سال که مورد تأکید و نظر مقام معظم رهبری و سایرمسئولین محترم نظام است، بحث پشتیبانی‌ها این است که از تولیدکننده حمایت کنیم و در مانع‌زدایی‌ها، مانع اصلی سد راه تولید و تولیدکنندگان، بحث ورود کالای قاچاق است. بنابراین باید این موضوع را جدی بگیریم.

در بحث تحقق شعار سال که مورد تأکید و نظر مقام معظم رهبری و سایرمسئولین محترم نظام است، بحث پشتیبانی‌ها این است که از تولیدکننده حمایت کنیم و در مانع‌زدایی‌ها، مانع اصلی سد راه تولید و تولیدکنندگان، بحث ورود کالای قاچاق است

وی در خصوص راهکارهای مبارزه با قاچاق تصریح کرد: مبارزه فیزیکی راهکاری است که سال‌ها به کار برده شده است اما راهکار اصلی همانطور که قانون مبارزه با قاچاق بیان کرده، پیشگیری است. دو نوع پیشگیری وجود دارد، پشگیری کیفری و پیشگیری غیرکیفری.

مدیرکل پیشگیری و نظارت بر قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی در پایان گفت: در پیشگیری کیفری با کیفرگذاری و اعمال مجازات جلوی وقوع جرم را می‌گیریم و در پیشگیری غیرکیفری از ابزارهای غیرکیفری استفاده می‌کنیم. در پیشگیری غیرکیفری راهکاری که قانون مبارزه با قاچاق به ما داده راهکار مبارزه نرم‌افزاری است یعنی از طریق ایجاد و راه‌اندازی سامانه‌ها و لینک کردن این سامانه‌ها به همدیگر بین کالاهایی که قانونمند وارد می‌شوند و کالاهایی که به صورت قاچاق وارد می‌شود تمایز ایجاد می‌کند و در نتیجه شفافیت ایجاد می‌شود.

305498