مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان:

عبور از بحران کم آبی نیازمند همراهی مشترکین است


مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان از کاهش نزول جوی و عدم مدیریت مصرف آب از سوی مشترکین خبر داد.
تصویر عبور از بحران کم آبی نیازمند همراهی مشترکین است

به گزارش سایت خبری پرسون از همدان، سید هادی حسینی بیدار مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان در نشستی که با حضور اصحاب رسانه به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف برگزار شد، ضمن اشاره به کاهش نزولات جوی و بحران کم آبی اظهار کرد: متاسفانه براساس گزارشات دریافتی، کاهش بارندگی در 50 سال اخیر بی نظیر بوده و این خود موجب شده تا متوسط بارندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از 414 میلی متر بارش به 233 میلی متر در سال جاری کاهش یابد.

وی با بیان اینکه امسال 184 میلی متر نسبت به سال گذشته و نسبت به بلند مدت 31 درصد کاهش بارندگی داشتیم افزود: متاسفانه توزیع مکانی و زمانی بارش ها نیز در بدترین شرایط خود است.

حسینی بیدار ادامه داد: سال گذشته در مدت مشابه با ذخیره 100 درصدی سد اکباتان مواجه بودیم در حالی که امسال ذخیره این سد 19 میلیون متر مکعب می باشد و این رقم معادل 60 درصد حجم سد است.

مدیر عامل آبفای استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر ذخیره سد آبشینه نیز 3.6 میلیون متر مکعب است، بیان کرد: متاسفانه 69 درصد مشترکین شهری و 60 درصد مشترکین روستایی استان همدان بیش از الگوی مصرف آب مصرف می کنند که این امر کاهش منابع آبی ما را تسریع می کند.

حسینی بیدار افزود: افزایش مصرف در میان مشترکین شهری موجب افزایش 6 میلیون متر مکعبی مصرف نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده که جلوگیری از این روند نیازمند فرهنگ سازی به ویژه توسط اصحاب رسانه است.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب استان همدان در 30 شهر و ۸۷۰ روستای استان مشغول خدمت رسانی در دو حوزه آب و فاضلاب است، گفت: در مجموع یک میلیون و 700 هزار نفر در استان همدان زیر پوشش خدمات آب و 76 درصد جمعیت استان تحت پوشش خدمات فاضلاب قرار دارند.

مدیر عامل آبفای استان همدان با اشاره به اینکه همکاران ما با تلاش شبانه روزی به دنبال مدیریت بحران موجود هستند، خاطرنشان کرد: مدیریت فشار در شبکه ها، مهندسی مجدد تاسیسات و اصلاح شبکه های فرسوده از جمله اقدامات موثر انجام شده است.

حسینی بیدار افزود: شهر همدان در حوزه مدیریت فشار به عنوان پایلوت کشوری انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه ما با مدیریت فشار، مصرف آب را نیز تحت کنترل درآوردیم، اظهارداشت: علیرغم اینکه هر ساله 10 تا 15 هزار انشعاب جدید آب در شهر همدان به مشترکین واگذار می شود تولید آب نسبت به سال 86 چیزی در حدود 250 لیتر در ثانیه کاهش داشته که این رقم به نگهداشت آب در منابع ذخیره آب کمک میکند.

مدیر عامل آب و فاضلاب استان همدان در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به مجموعه اقدامات در دست اقدام حوزه آب و فاضلاب استان گفت: در حوزه آب و فاضلاب روستایی 500 میلیارد تومان قرارداد منعقد شده است.

وی افزود: همچنین در بخش اعتبارات ملی، سال جاری 500 میلیارد تومان اعتبار مصوب شده ضمن اینکه در حوزه اعتبارات تصفیه خانه فاضلاب همدان نیز 8 میلیارد تومان اعتبار جدید لحاظ شده است.

حسینی بیدار تصریح کرد: در بحث ایجاد تاسیسات فاضلاب درشهر همدان 400 میلیارد تومان و 100میلیارد تومان نیز در حوزه تاسیسات فاضلاب شهر ملایر اعتبار لحاظ شده است.

وی همچنین با بیان اینکه استان همدان در مجموع یک هزار میلیارد تومان اعتبار به منظور اجرای پروژه های آب و فاضلاب در سال جاری دارد، گفت: سال گذشته در حوزه تامین آب، بیشترین مشکلات را در کرفس، اسدآباد، کبودراهنگ و نهاوند داشتیم که قدم های خوبی در این خصوص برداشته شد و موجب رفع مشکل از 70 تا 80 شدیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان در ادامه با بیان اینکه الگوی مصرف آب مردم همدان برای هر نفر 150 لیتر در شبانه روز تعریف شده است عنوان کرد: متاسفانه مردم همدان 50 لیتر بیش از الگوی مصرف آب مصرف می کنند که چنانچه با صرفجویی این رقم را کاهش دهند کمک حال خوبی برای ما خواهند بود.

حسینی بیدار تصریح کرد: تامین آب شرب در شهر همدان برعهده همکاران آب منطقه ای و توزیع آب برعهده ما است که بر همین اساس جلب رضایت مشترکین در اولویت امور ما قرار دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پساب تصفیه شده در تصفیه خانه فاضلاب همدان و تولید آب با کیفیت گفت: خوشبختانه با مجموعه اقدامات انجام شده توانستم آب مورد نیاز نیروگاه شهید مفتح را تامین کنیم.

مدیر عامل شرکت آبفای استان همدان با بیان اینکه تامین پساب تصفیه شده برای دو پتروشیمی اکباتان و ابن سینا نیز درحال انجام است، گفت: قراردادها به منظور تامین آب شهرک صنعتی ویان از محل پساب تصفیه خانه فاضلاب همدان در دست اقدام است.

حسینی بیدار تصریح کرد: ما توانایی داریم با درخواست صنایع، آب مورد نیاز هر صنعتگر ی را در مسیر پساب شهر همدان تامین کنیم.

وی افزود: همچنین در حوزه شهرستان های رزن، اسدآباد، ملایر، نهاوند و تویسرکان آمادگی داریم پساب حاصل از تصفیه خانه این شهرها را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم.

وی بار دیگر با اشاره به اینکه تامین آب شرب بر عهده شرکت آب منطقه ای استان است گفت: در راستای کمک به همکاران و علی رغم اینکه در این رابطه هیچ مسئولیتی نداشتیم در خصوص تامین آب نیز وارد عمل شدیم به طوری که ساخت مخزن 5 هزار متر مکعبی برای شهرستان تویسرکان و همچنین احداث برخی مخازن آب برای شهر همدان در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه امسال 500 میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارت ملی برای پروژه های آب استان همدان مصوب شده است، گفت: شهرستان ملایر از لحاظ آب مشکلات عدیده ای داشت که خوشبختانه با همکاری نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و استاندار همدان چندین مجتمع آبرسانی در این شهرستان تعریف شد.

وی ضمن تقدیر از استاندار و نمایندگان مردم استان در مجلس شوراس اسلامی بیان کرد:
همدان یک کارگاه بزرگ در حوزه آب و فاضلاب است و ما در تمام شهرستان ها در حال فعالیت هستیم.

این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه اقدامات اثر بخشی در حوزه ایجاد شبکه های جمع آوری فاضلاب در روستاهای استان انجام شده است، گفت: تصفیه خانه های و تاسیسات فاضلاب در روستای ارزان فود، دهپیاز، ابرو، چشین، سیمین و حسین آباد ملایر آماده بهره برداری است، ضمن اینکه در کرفس و آبرومند و در بسیاری از نقاط روستایی دیگر نیز اقداماتی در دست انجام است.

حسینی بیدار تصریح کرد: مطالعات فاضلاب روستایی شهرهمدان به اتمام رسیده ضمن اینکه تصفیه خانه فاضلاب فامنین نیز در مرحله دیوارکشی است و ایجادخط انتقال آن نیز به پایان رسیده است .

وی خاطرنشان کرد: خدمت به مردم شریف استان همدان افتخاری بزرگ برای ما است و هرچه در توان داشته باشیم در این مسیر گام برمی داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان در ادامه ضمن پاسخگویی به سوالات خبرنگاران در خصوص مطالبات آبفا از مشترکین توضیح داد: مجموع مطالبات آبفا 26 میلیارد تومان است که از این رقم 16.6 میلیارد تومان مربوط به مشترکین خانگی، 2.3 میلیارد تومان مربوط به مشترکین تجاری، 900 میلیون تومان مربوط به ادارت دولتی و 800 میلیون تومان مربوط به بخش آموزش است.

وی در ادامه در خصوص آبرسانی های سیار گفت: در حال حاضر 36 روستای استان با تانکر آبرسانی میشوند که با توجه به کاهش نزولات جوی انتظار میرود این تعداد به 160 روستا افزایش یابد اما تلاشمان بر این است که این اتفاق کنترل شده و در سنوات آتی کمتر گردد باشد.

وی افزود: چنانچه هر نفر از مردم استان 50 لیتر در شبانه روز مدیریت مصرف آب داشته باشند عبور از بحران کم آبی امکان پذیر تر خواهد بود.

حسینی بیدار در خصوص هدر رفت آب از شبکه های توزیع آب نیز گفت: ما با کمک همکارانمان در شهرداری و استانداری جداسازی آب شرب از آب مورد استفاده فضای سبز را انجام دادیم.

مدیر عامل شرکت آبفای استان همدان با بیان این توضیح که هدر رفت آب به دو بخش هدر رفت ظاهری و واقعی تقسیم می شود، عنوان کرد: هدررفت واقعی شامل فرسودگی شبکه هاست که خوشبختانه در این بخش نیز همدان نسبت به میانگین کشوری پایین تر است.

وی افزود: هدر رفت واقعی آب در استان همدان 13 درصد است در صورتی که این عدد در کشور بالاتر است.

حسینی بیدار در خصوص مجموعه اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت مصرف گفت: درحوزه روابط عمومی نیز اقدامات بسیار موثری در حال انجام است، ضمن اینکه مهندسی مجدد تاسیسات، بهره گیری از تله متری و مدیریت فشار نیز در دستور کار همیشگی شرکت است.

وی تصریح کرد: بر اساس تاکیدات استاندار ادارات ملزم شده اند مصرف خود را تا 30 درصد کاهش دهند.

وی همچنین بیان کرد: ابزارهای کاهنده مصرف می تواند اهمیت بسزایی در مدیریت مصرف داشته باشند.

حسینی بیدار در خصوص تامین آب مورد نیاز همدان از مسیر سد تالوار نیز گفت: این خط قرار است 1600 لیتر در ثانیه آب برای همدان تامین کند.

وی افزود: در راستای کمک به همکارانمان در شرکت آب منطقه ای 20 میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی برای آبرسانی بلند مدت همدان جذب کردیم ضمن اینکه نزدیک به 2 میلیارد تومان اعتبار نیز برای پروژه آبرسانی از دره مراد بیک جذب شد.

حسینی بیدار بیان کرد: نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز 20 میلیارد تومان اعتبار دیگر برای آبرسانی از محل سد تالوار جذب کرد ضمن اینکه 45 میلیارد تومان نیز در بودجه امسال برای این مهم در نظر گرفته شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به مجموعه اقدامات انجام شده به منظور جداسازی فاضلاب از رودخانه های همدان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در بخش فاضلاب اقدامات ویژه ای انجام شده است، به طوری که هم اکنون جمعیت تحت پوشش فاضلاب در کشور 45 تا 50 درصد است در حالی که این رقم در استان همدان در بخش شهری 76 تا 77 درصد است.

مدیرعامل آبفای استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر 90 درصد شهر همدان تحت پوشش خدمات فاضلاب قرار دارد، عنوان کرد: در نظر داریم جمعیت تحت پوشش حاشیه شهر همدان را به 100 درصد برسانیم.

وی بیان کرد: در حوزه جداسازی فاضلاب از رودخانه های شهر همدان نیز موفق شدیم رودخانه های منطقه جانبازان، کوی الوند، کوی مطهری، کوی الوند و بخشی از رودخانه دره مرادبیگ را عاری از فاضلاب کنیم که این مهم تنها با تلاش شبانه روزی همکاران ما امکان پذیر شده است.

این مسئول با تاکید بر اینکه در حوزه فاضلاب یک حرکت انقلابی صورت گرفته است، عنوان کرد: طرح فاضلاب همدان در حال حاضر 54 درصد پیشرفت دارد که امیدواریم بتوانیم 100 درصد این طرح را به مرحله اجرا درآوریم.

حسینی بیدار تصریح کرد: اجرای کامل طرح جامع فاضلاب بسته به تامین اعتبارات است.

مدیر عامل آبفای استان همدان در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه ضمن دعوت همگان به شرکت در انتخابات گفت: شرکت در انتخابات یک وظیفه شرعی و ملی است.

305328