مروری بر زندگی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری/ قسمت اول؛

زاکانی؛ از دارایی ها و افشاگری ها تا مخالف دیروز و موافق امروز برجام

علیرضا زاکانی، سیاستمدار کهنه‌کار و اصولگرایی است که افشاگری‌های متعددی در کارنامه خود دارد. او اکنون برای سومین بار، سودای کرسی ریاست جمهوری را در سر دارد.
تصویر زاکانی؛ از دارایی ها و افشاگری ها تا مخالف دیروز و موافق امروز برجام

به گزارش سایت خبری پرسون، در سه دوره متوالی در دوران ثبت‌نام‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری، علیرضا زاکانی شناسنامه‌اش را به دست گرفته و راهی میدان فاطمی شده است. در دوره پیش، از نگاه شورای نگهبان صلاحیت کافی برای ورود به عرصه رقابت‌ها را نداشت اما این دوره، شانس به او رو کرد. زاکانیِ 56 ساله، نسبت به دو دوره گذشته، دست‌کم دو سِمَت جدید را تجربه کرده است، یکی ریاست مرکز پژوهش‌های اسلامی و دیگری ریاست مجمع عالی بسیج کشور با جایگاه ۱۹ سرلشکری است. شاید این اضافه شدن این دو سمت، رزومه‌اش را در دید اعضای شورای نگهبان پر و پیمان کرده است.

زاکانی و سمت‌هایش در طول زمان

زاکانی که تنها کاندیدای تهرانی این دوره از انتخابات است، بیش از هر چیز به عنوان نماینده مجلس شناخته می‌شود، در حال حاضر، چهارمین دوره‌ای است که محل کارش میدان بهارستان است. پیش‌تر نماینده مردم قم بود و حالا نماینده مردم تهران.

بسیج، خانه دیگر زاکانی است. او سالها رئیس سازمان بسیج دانشجویی بوده و البته پیش از ریاستش، تنها به عنوان عضو، سخنرانی می‌کرده، به عنوان مثال در سال 78 و پس از حوادث 18 تیر، در روز بیست و سوم تیر زاکانی در کنار حسن روحانی سخنران مراسم بود.

چهره دیگر زاکانی در حوزه پزشکی است. وقتی سمت رسمی ندارد، در بیمارستان دولتی امام خمینی تهران و مجتمع درمانی ولیعصر مشغول به طبابت است. او عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر نیز بوده است.

او همچنین یک چهره رسانه‌ای است؛ مدیر مسئول هفته‌نامه پنجره است و زمانی صاحب امتیاز وب سایت جهان نیوز (متعلق به جمعیت رهپویان) بوده است. زاکانی همچنین دو دوره عضویت در هیات منصفه دادگاه مطبوعات را در رزومه خود دارد.

ازدواج با یک همسر شهید و پدرِ سه دختر

زاکانی که خود از نوجوانی در جبهه بوده، پس از جنگ با همسر یک شهید ازدواج می‌کند که یک فرزند هم داشته. معصومه پاکتچی سالیان متمادی در مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران نقش ایفا کرده. حاصل این ازدواج سه دختر به نام‌های طیبه، مریم و زینب است. محل زندگی دختر دومی در جریان این انتخابات حاشیه‌ساز شد. او برای تحصیل به دانشگاهی در سوییس رفته بود و فرزندش همانجا به دنیا آمد. موضوعی که زاکانی علاقه زیادی به خبری شدنش نداشت.

حاشیه‌های تحصیلی آقای دکتر

حواشی درباره درس و مشق علیرضا زاکانی دو بار دامان او را گرفت. یک بار وقتی تجدیدی‌هایش در مدرسه خبرساز شد و بار دیگر درباره مشروطی در دانشگاه و تغییر رشته‌اش. زاکانی تجدیدی‌هایش را تایید کرد و گفت مربوط به زمان جنگ بوده که امکان حضور در مدرسه را نداشته و البته بعدا خوانده و قبول شده. سه ترم مشروطی‌اش را یک سایت خبری منتشر کرد و زاکانی یکی از این سه ترم را تایید کرد و آن دو ترم دیگر را به دلیل تاخیر در انتشار نمرات دانست. موضوع خبرساز دیگر این است که او با قبولی در رشته "دستیاری کودکان" به دانشگاه رفته و با مدرک "پزشکی هسته‌ای" فارغ‌التحصیل شده. موضوعی که به گفته خودش با "تاکید مسئولان دانشگاه" به علت جانبازی اتفاق افتاده است.

دادگاه برو و افشاگر

زاکانی در طول حیات سیاسی خود همواره جنجالی بوده، او پای ثابت مناظره‌هاست مخصوصا وقتی در برابر مصطفی تاجزاده قرار بگیرد. در یکی از این مناظره‌ها، زاکانی دست به افشاگری زد. او برای اولین بار نام اکبر طبری را به عنوان "بیچاره کننده دو رئیس قوه قضائیه" عنوان کرد و گفت که "عزل او کافی نیست و باید محاکمه شود".

او از این دست افشاگری‌ها بسیار دارد؛ تشکیک در مدرک تحصیلی محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی نژاد، طرح موضوع روابط حسین فریدون با برخی از بدهکاران بانکی و همچنین پرونده فساد مالی در شرکت بیمه ایران (توسط هفته نامه پنجره) از جمله آنهاست. او به پروپای برخی سیاسیون هم پیچیده است. مثلا تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد را در مجلس هفتم کلید زده و باعث شده نقش خانواده‌ هاشمی را در این دانشگاه کمرنگ شود یا پیگیر نقش قاضی مرتضوی در پرونده کهریزک بوده است.

برخی اظهارنظرهای او با شکایت همراه شده و پایش بارها به دادگاه باز شده، حتی یک بار پس از رسیدگی به شکایت وزارت نفت، زاکانی به جرم نشر مطالب خلاف‌واقع به یک سال حبس تعزیری (قابل تبدیل به جزای نقدی) محکوم شده و این حکم را دیوان عالی کشور نیز تایید کرده اما او پیگیری کرده و تبرئه شده. حسین فریدون، وزارت اطلاعات و... نیز به اتهام نشر اکاذیب از او شکایت کرده اند اما او در نهایت تبرئه شده است.

دارایی‌های آقای کاندیدا

زاکانی اموال خود را اینگونه اعلام کرده است: دو واحد ۹۵ متری در خیابان ایران واقع در شهر تهران است و همسرش نیز یک‌خانه ۷۵ متری در پردیسان قم دارد.

مخالف دیروز و موافق امروز برجام

زاکانی پیش از انتخابات مخالف برجام بود و حتی چند ماه پیش از عبارت "لاشه متعفن" برای آن استفاده کرده بود. او پیش‌تر در مجلس نهم کمیسیون بررسی برجام را راهبری کرد. او اما چند روز پیش در یک نشست خبری انتخاباتی، نظراتش را چرخاند و گفت راه مذاکرات برجامی را ادامه می‌دهد.

بنیانگذار یک جمعیت "فولکس واگنی"

انشعابات زیادی از جریان‌های راست و چپ داشته‌ایم، یکی از آنها که بازوی راست جریانات سیاسی متولد شده، "جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی" است. علیرضا زاکانی بنیانگذار آن است و در سال 87 از وزارت کشور مجوز گرفته و در اوایل سال 88 رسما آغاز به کار کرده. جمعیت رهپویان، جمعیت محدودی است و تنها با اعضای موسسش شناخته می شود: علیرضا زاکانی، زهره الهیان، محمد دهقان، پرویز سروری، مهدی طائب، حمیدرضا رستمی، مالک شریعتی و فریدالدین حداد عادل. در ادبیات سیاسی ایران به اینگونه جریانات، "احزاب فولکس واگنی" گفته می شود.

304857