مقدماتی جام جهانی؛

بررسی گروه‌ها و تیم‌های صعود کننده

روز گذشته مسابقات دور دوم مرحله مقدماتی جام جهانی در هفته نهم به پایان رسید و همچنان رقابت تیم‌ها برای صعود برقرار است.
تصویر بررسی گروه‌ها و تیم‌های صعود کننده

به گزارش سایت خبری پرسون، رقابت تیم‌ها در گروه‌های هشت‌گانه دور دوم مرحله مقدماتی جام جهانی برای صعود به دور نهایی مرحله مقدماتی، به اوج خود رسیده و در هفته پیش‌رو حدس و گمان‌ها به پایان خواهد رسید و چهره ۱۲ تیم صعود کننده رسماً مشخص می‌شود؛ هر چند که در بازی‌های پیشین تکلیف صعود سوریه، استرالیا، ژاپن و کره جنوبی مشخص شده و آن‌ها به عنوان سرگروه صعود خود را قطعی کرده‌اند.

تکلیف قطر به عنوان میزبان رقابت‌های جام جهانی هم مشخص است و حضور آن‌ها در دور دوم مسابقات مقدماتی تشریفاتی بوده و هشت سهمیه صعود به دور نهایی مرحله مقدماتی در رقابت‌های هفته پایانی مشخص می‌شود؛ جایی که می‌تواند یک برد و تساوی، نه تنها سرنوشت یک تیم بلکه چند تیم را تغییر دهد. تکلیف سرگروه سه تیم و هم‌چنین صعود پنج تیم برتر دوم در هفته پایانی رقم می‌خورد.

گروه A: چین چشم‌انتظار هدیه‌ای از سوریه

صعود سوریه به عنوان سرگروه مسجل شده و در هفته پایانی تیم‌های ملی سوریه و چین دیدار رو در رو برگزار می‌کنند؛ چینی‌ها فعلا در جدول برترین تیم‌های دوم در جایگاه دوم هستند و تفاضل گل خوبی را هم دارند و می‌توانند صعود کنند. پیروزی مقابل سوریه صعود آن‌ها را قطعی می‌کند اما لغزش احتمالی آن‌ها می‌تواند فرصت طلایی را به دیگر تیم‌ها هدیه کند. ضمن آن‌که نتیجه جدال مستقیم ازبکستان-عربستان و ایران-عراق در سایر گروه‌ها، می‌تواند نقش پررنگی برای صعود چین به عنوان تیم دوم داشته باشد.

گروه B: شگفتی‌سازی در روز پایانی؟

تساوی غیرمنتظره تیم ملی اردن در جدال شب گذشته مقابل کویت باعث شد تا صعود آن‌ها به دور نهایی مرحله مقدماتی به اما و اگر بکشد؛ اردنی‌ها برای صعود ابتدا باید از سد تیم قدرتمند استرالیا که صعودش به مرحله بعدی مسجل شده در هفته پایانی بگذرند و سپس نگاه‌شان به نتیجه سایر گروه‌ها باشد تا بتوانند برای صعود امیدوار باشند. با تساوی شب گذشته، امیدهای اردنی‌ها برای صعود به حداقل رسیده و برای صعود این تیم به دور نهایی باید منتظر شگفتی بزرگ در روز پایانی رقابت‌های دور دوم بود.

گروه C: ایران-عراق، بکش تا زنده بمانی

شاگردان اسکوچیچ دیشب با گلباران کامبوج به صدر جدول رفتند اما ساعتی بعد عراق با یک پیروزی دشوار مقابل هنگ‌کنگ به صدر گروه بازگشت تا جدال هفته پایانی سرنوشت گروه C را رقم بزند؛ با توجه به پیروزی تیم ملی عمان، کار برای صعود به عنوان تیم دوم از این گروه بسیار دشوار است. برنده مسابقه هفته پایانی ایران و عراق که سه‌شنبه پیش‌روی برگزار می‌شود، صعود کننده مستقیم از گروه سوم به دور نهایی رقابت‌ها خواهد بود و بازنده باید چشم‌انتظار تحولات دیگر گروه‌ها باشد تا بتواند در جدول بهترین تیم‌های دوم مسافر دور نهایی شود.

گروه D: جدالی سرنوشت‌ساز برای همه گروه‌ها

مصاف هفته پایانی ازبکستان و عربستان با توجه به این‌که شب گذشته هر دو تیم توانستند رقبای خود را شکست دهند، فراتر از سرنوشت گروه چهارم برای تعیین‌تکلیف دیگر گروه‌ها هم بسیار مهم است؛ چرا که در حال حاضر عربستان ۱۷ امتیاز دارد و ازبکستان ۱۵ امتیاز و یک تساوی در دیدار رو در رو عربستان مقابل یمن دیده می‌شود که باعث شد تا اگر عربستانی‌ها در جایگاه چهارم قرار گیرند، ۴ امتیاز از آن‌ها کسر شود و شانس اول صعود به عنوان تیم دوم می‌شوند.
از این حیث نتیجه دیدار هفته پایانی عربستان و ازبکستان بسیار مهم است و پیروزی عربستان می‌تواند برای دیگر تیم‌های دوم خبر بهتری باشد تا این‌که ازبکستان بخواهد پیروز جدال هفته پایانی شود و سرگروهی خود را جشن بگیرد.

گروه E: کار تیم برانکو تمام شد

در این گروه قطر صدرنشین شده و صدرنشینی آن‌ها باعث شده تا سهمیه صعود تیم‌های اول به عدد ۷ تقلیل پیدا کند و ۵ سهمیه صعود برای تیم‌های دوم ایجاد شود چرا که آن‌ها خود میزبان جام جهانی هستند و حضورشان در مرحله مقدماتی تشریفاتی بوده است؛ تیم دوم این گروه یعنی عمان هم ۷ مسابقه حساس خود مقابل رقبایش را انجام داده و هفته پایانی به مصاف بنگلادش می‌رود که نتیجه آن اهمیتی ندارد، چرا که بنگلادش تیم قعرنشین گروه است و در معادلات تیم‌های برتر دوم نتیجه بازی رو در رو با تیم قعرنشین گروه حذف می‌شود.
فعلا شاگردان برانکو صدرنشین جدول بهترین تیم‌های دوم هستند و باید دید روز پایانی چه معادلات رقم می‌خورد و سرنوشت صعود آن‌ها چه می‌شود؛ با توجه به دیدار مستقیم مدعیان دیگر گروه‌ها، شانس صعود عمانی‌ها بسیار بالاست.

گروه F: آرام‌ترین پایان‌بندی ممکن

ژاپن و قرقیزستان جدال هفته پایانی را برگزار می‌کنند از طرفی تاجیکستان مقابل میانمار قرار می‌گیرد؛ در این گروه صعود ژاپنی‌ها هفته‌هاست مسجل شده و دو تیم قرقیزستان و تاجیکستان برای جایگاه دوم جدول در تکاپو هستند. اما با توجه به کسب تنها ۴ امتیاز (با حذف نتایج رودررو با تیم قعرنشین)، تیم دوم جدول گروه شش شانسی برای صعود ندارد و باید گفت که در روز پایانی رقابت‌ها، آرام‌ترین و بی‌استرس تیم‌ها در این گروه توپ می‌زنند. چرا که نتایج‌شان روی سرنوشت دیگر گروه‌ها هم اثری ندارد.

گروه G: شگفتی ویتنامی‌ها تکمیل می‌شود

اگر سوت اشتباه داور ژاپنی در مسابقه دیشب نبود، الان معادلات این جدول به طور دیگری بررسی می‌شد اما حالا ویتنام صدرنشین است و امارات در جایگاه دوم؛ این دو تیم هفته پایانی جدال رودررو خواهند شد و برنده مسابقه سرگروهی‌اش مسجل می‌شود و تیم دوم به کورس بهترین تیم‌های دوم می‌رود تا بتواند صعود کند. بازی رفت را ویتنامی‌ها برده‌اند و اگر آن نتیجه تکرار شود، احتمال رقم خوردن یکی از بزرگ‌ترین شگفتی‌های جام وجود دارد که امارات نتواند به مرحله نهایی صعود کند و در جدول بهترین تیم‌های دوم حذف شود. اگر امارات پیروز هفته پایانی باشد، ویتنام شانس بالایی برای صعود به عنوان تیم دوم برتر با ۱۱ امتیاز دارد.

گروه H: لبنان در دور نهایی؟ اما و اگر!

این گروه با توجه به حذف کره شمالی در روز پایانی تنها یک مسابقه خواهد داشت که اتفاقا می‌تواند در سرنوشت دیگر گروه‌ها دخیل باشد؛ چرا که تیم‌های ملی کره جنوبی و لبنان به مصاف همدیگر خواهند رفت، لبنانی‌ها که ۱۰ امتیاز دارند و در جدول تیم‌های برتر دوم، موقعیت خوبی برای خود به دست آورده‌اند حتی با تساوی مقابل کره جنوبی هم می‌توانند امید زیادی برای صعود داشته باشند و اگر کره را شکست بدهند، صعودشان به عنوان تیم برتر دوم قطعی است. البته که در این میان، پیروزی کره جنوبی هم می‌تواند صعود لبنان را به اما و اگر و نتایج دیگر گروه‌ها بکشاند و شانس لبنانی‌ها کم‌رنگ می‌شود و باید دید در هفته پایانی و جدال رو در رو چه نتیجه‌ای رقم خواهد خورد.

304785