زاکانی:

نیازمند مدیریت افراد باریشه هستیم

زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مدیریت کشور به ریش‌دار و بی‌ریش نیست و افراد باید ریشه داشته باشند، درباره برنامه‌هایش در حوزه رفاه اجتماعی گفت که دولت اقدام و اصلاح به ۷۰ میلیون نفر بن کالا می دهد و این کارت‌ها را شارژ خواهد کرد.
تصویر نیازمند مدیریت افراد باریشه هستیم

به گزارش سایت خبری پرسون، علیرضا زاکانی امروز در نشستی با اقشار اظهار کرد: در گام دوم انقلاب عمل به شعارها و ایجاد الگو برای جهانیان در اولویت قرار دارد، باید تلاش کنیم ایران را بسازیم تا جایگاه حق را تثبیت کنیم. با استفاده از امکانات کشور می‌توان در راستای اعتلای کشور گام برداشت، بنابراین هدف، ایران پیشرفته است که باید تلاش کنیم سرآمدی کشور را اثبات کنیم. در راه پیشرفت کشور باید همه ارکان اعم از عدالت، آزادی، مبارزه با فساد، تبعیض و غیره را با هم در نظر گرفت، هر کسی می‌گوید آزادی بدون عدالت را می‌خواهد، نمی‌داند چه می‌گوید، برای ساخت جامعه همه اجزای ارکان آن را باعم در نظر گرفت.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: برای رسیدن به هدف پیشرفت کشور ۹ خط تلاش را مدنظر قرار دادیم. در اقتصاد و مدیریت کانون را بر روی جهش تولید قرار دادیم که همه امور باید هموار کننده این سیاست باشد. رویکرد اصلی بر روی اصلاح دولت است ؛چراکه اگر دولت، اصلاح را از خود شروع نکند نمی‌تواند کشور را اصلاح کند و در اقتصاد و سیاست اثرگذار باشد. ۹۰ درصد اقتصاد، دولتی است لذا باید تمرکززدایی صورت بگیرد که در این مسیر باز تعریف هویت شهرستان‌ها، حکمرانی داده و دولت الکترونیک بسیار مثمر ثمر است. در اندیشه و فکر از دنیا جلو هستیم اما در خدمات از دنیا عقب.

وی با بیان اینکه باید با فساد اقتصادی و اداری مبارزه کرد ، ادامه داد: باید نگاه همه جانبه در برنامه‌ریزی‌ها داشت، برخی در مناظرات نگاه بخشی به موضوعات دارند در صورتی که باید از کل به جز رسید. در دولت اقدام و اصلاح، اولویت برنامه‌ها بر روی فرهنگ و اجتماع است که در این راستا تعلیم و تربیت بسیار اهمیت دارد کما اینکه ۷۰ درصد اقتصاد پویا وابسته به تعلیم و تربیت است که این تعلیم و تربیت از خانواده، مسجد و مدرسه آغاز می‌شود. در حال حاضر ۹۶ درصد بودجه آموزش و پرورش مربوط به حقوق معلم ها است حال اینکه دانش و علم دانش‌آموزان ۷۰ درصد، زیر نُرم جهانی قرار دارد که یک معضل است پس باید تعلیم و تربیت را بر محور معلم اصلاح کرد.

زاکانی اضافه کرد: بحث حوزه و دانشگاه، بحث رسانه و فضای مجازی از اهم مسائل مورد توجه در دولت اقدام و اصلاح است. البته فضای مجازی یک نعمت محسوب می‌شود اما نباید کودکان را در این فضا رها کرد، انگلیس و آمریکا می‌فهمند که نباید کودک را در معرض فضای مجازی قرار داد اما ما هنوز به این نتیجه نرسیدیم. خانم اوباما گفت اجازه نمی‌دهد فرزند ۱۵ساله اش وارد اینترنت شود اما در ایران کودکان زیر این سن داخل فضای مجازی هستند.

وی با اشاره به برنامه‌های خود در حوزه رفاه اجتماعی اظهار کرد: در دولت اقدام و اصلاح، توسعه سلامت و نشاط و رفاه اجتماعی جزء برنامه‌های دارای اهمیت است. در حوزه سلامت پیشگیری از درمان مهم‌تر محسوب می‌شود. متخصصین برنامه‌ریزی در این حوزه را انجام داده‌اند و این برنامه‌ها نتایج مطلوبی را به دنبال دارند. همچنین با هدف افزایش نشاط در جامعه، ورزش همگانی و پهلوانی در بخش زنان و مردان در نظر گرفته شده است. علاوه بر این تامین معیشت با عزت و مردم محور از برنامه‌های دولت اقدام و اصلاح محسوب می‌شود. کما اینکه در این دولت به ۷۰ میلیون نفر بن کالا داده می‌شود و دولت این کارت‌ها را شارژ می‌کند. البته به ازای این اقدام تا۳۰ هزار میلیون به تولید کمک می‌شود. برنامه‌های دولت اقدام و اصلاح مرتبط به یکدیگر بوده و کشور یکپارچه در نظر گرفته شده است.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: در دولت اقدام و اصلاح به دنبال این هستیم که ۵۹ درصد جامعه آموزش ببیند. در حقیقت این دولت به دنبال بازگرداندن آموزش و پرورش به رسالت خود است. علاوه براین بحث کار اولی‌ها نیز در دولت اقدام و اصلاح در نظر گرفته شده و تا زمان پیدا کردن کار مناسب، ماهی یک میلیون ۲۰۰ به آنها پرداخت شود. در حوزه مسکن ساخت سالانه ۳۰۰ هزار مسکن در دستور کارم قرار دارد که از این تعداد ۱۵۰ هزار مسکن برای محرومین و ۱۵۰ هزار برای زوج‌های جوان است. در کنار ساخت مسکن، اشتغال نیز افزایش پیدا می‌کند.

زاکانی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی افزود: در دولت اقدام و اصلاح به جنگ اعتیاد می‌رویم. در حال حاضر ۲ میلیون معتاد در کشور داریم که این آمار طی ۴ سال آینده به ۳ نیم میلیون معتاد می‌رسد، دولت می‌تواند با کمک مردم در طول ۴ سال ریشه اعتیاد را از بین ببرد.

وی توجه به محیط زیست ، تحکیم خانواده و جمعیت و بنیان خانواده را از دیگر موضوعات مورد تاکید دولتش برشمرد و افزود: قصد داریم در این حوزه با در اولویت قرار دادن زنان سرپرست خانوار و زوجین نابارور حرکت جدی و اساسی انجام بدهیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در توضیح برنامه‌های سیاسی دولت اقدام و اصلاح خاطرنشان کرد: در سیاست‌ و امنیت تحقق مردم سالاری را مدنظر قرار دادیم، جامعه باید بر مدار و آگاهی مردم به سمت پیشرفت برود . مردم سالاری دینی امری تصنعی نیست کمااینکه رویکرد امام خمینی(ره ) و مقام معظم رهبری بر این مبنا قرار داشته است. علاوه‌بر این گسترش آزادی‌های مدنی و استیفای حقوق مردم از جمله موارد دارای اولویت در حوزه سیاسی دولت اقدام و اصلاح است. رقبا نمی‌توانند از نامه ۸ ماده‌ای امام بالاتر بگویند. امام می‌گویند وقتی وارد خانه ای شدی و آلات لهو و لعب را دیدی اگر گزارش دادی باید برخورد شود چرا که حوزه خصوصی افراد است. در حوزه عمومی باید بپذیریم که حق اعتراض عمومی شود که در نماز جمعه‌ها می‌توانیم این ظرفیت را ایجاد کنیم. آنکه گفت زنده باد مخالف من، دروغ می‌گوید.

زاکانی ادامه داد: به خاطر دارم فرزند اشرف بروجردی پیش من آمد و گفت که می‌خواهند او را به دلیل فتنه از دانشگاه اخراج کنند، این قضیه را از اطلاعات پیگیری کردم که استنادی برای اخراج او وجود نداشت، به این ترتیب از دانشگاه اخراج نشد. واقعیت امر این است که سال ۸۸ هم اقلیتی آشوب کردند و اکثریت به دنبال رای خود بودند.

وی با تأکید بر دیپلماسی فعال خاطرنشان کرد: در موزه سیاست خارجی دیپلماسی فعال و هوشمند را دنبال می‌کنیم که شرایط را به سمتی ببریم تا از همه فرصت‌های جهانی استفاده کنیم.لذا از مذاکره فعال و خوب دفاع می‌کنیم البته برخی در مذاکره را با بی عرضگی عمل کردند و در مقابل بخشی از دارایی‌های ایران و زندانی‌های ایران در آمریکا را آزاد کردند. در مجموع در سیاست خارجی حرکت در مسیر مبتنی بر عمق استراتژیک انقلاب اسلامی و حضور ایرانیان خارج از کشور و استفاده از ظرفیت آنها مدنظر است. لذا در این حوزه صیانت از اندیشه انقلابی از اهمیت به سزایی برخوردار است و به نوعی عمل خواهد شد از مردم و انقلاب دفاع و صیانت کنیم‌. در کشور بن بست نداریم و امکان و شرایط وجود دارد.

زاکانی ادامه داد: مدیریت کشور به ریش‌دار و بی‌ریش نیست بلکه افراد باید ریشه داشته باشند، مدیریت نادرست افراد بی‌ریش و با ریش به دلیل این است که این افراد ریشه ندارند. بنابراین وقتی آدم با ریشه انتخاب کنیم، کار درست می‌شود. در حال حاضر نخبگان و خواص کار خود را به درستی انجام نمی‌دهند. هر فردی بخواهد خود را به عنوان بهتر یا برتر به جریان انقلاب تحمیل و آن را بازنده کند، جرم و خیانت کرده است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با تاکید بر تحول در قانون کار تصریح کرد: بازبینی قانون کار را از سال ۹۲ مطرح شد اما همانطور که با برخورد با مقوله‌هایی نظیر حجاب، حقوق زنان، کار و کارگر حقایق پنهان ماند، هر وقت بحث قانون کار در مجلس مطرح شد، عده‌ای فریاد می زدند که به قانون کار دست زده نشود. بنده قائل به تغییر و تحول هستم تا معادله کارفرما و کارگر تغییر کند. در همین راستا برنامه بسیار دقیق داریم که براساس آن ظرف ۳ سال کل قوانین کشور مورد بازبینی قرار می‌گیرد.

زاکانی همچنین اظهار کرد: با نهادینه کردن حق اعتراض، این اقدام به اعتصاب ختم نمی‌شود. در واگذاری دهه‌های ۷۰،۸۰و ۹۰ افرادی که مجموعه‌ها را تحویل می‌گرفتند، آن را اوراق می‌کردند و زمین را می‌فروختند. این شیوه‌ها باید تغییر داد و به سمتی حرکت کرد که شاهد شرایط فعلی نباشیم. در حال حاضر نیازمند نظام یکپارچه هستیم. البته عمده‌ترین علت شرایط کشور این است که به قانون اساسی عمل نشده، بنابراین این میزان از مشکلات اقتصادی و معیشتی به وجود آمده است. وقتی دولت و رئیس جمهور خوابش می‌گیرد و فردا از طریق رسانه متوجه می‌شود چه اتفاقی افتاده، کسی باور نمی‌کند و اگر هم باور کند، دال بر بی‌کفایتی دولت است. لذا دولت باید تسهیل‌گری کند و مردم به صحنه بیایند، همانطور که در دوران جنگ به صحنه آمدند. نکته حائز اهمیت این است که مسئولین فرصت سوزی نکنند و فرصت سازی کنند چرا که نیازمند تحول فراگیر هستیم.

وی با اشاره به رسالت دانشگاه‌ها ادامه داد: به دنبال مسیری هستیم که ناظر به پیشرفت دانشگاه و حل مسائل کشور با استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه هستیم. دانشگاه باید محور تولید انسانی شوند و پیشرفت همه جانبه وجود آورد باید اختیارات را در دانشگاه ارتقاء بدهیم. این مواردی در شرایطی مطرح می‌شود که در حال حاضر نگاه جدی به دانشگاه صورت نمی‌گیرد. یکی از موارد دارای اهمیت این است جنبش دانشجویی باید استقلال خود را از دولت حفظ کند و نقاد باشد چرا که اگر وام‌دار دولت شود نمی‌تواند به تکلیف خود عمل کند، دانشگاه غیرسیاسی مطلوب جامعه ما نیست.

زاکانی با تاکید بر مانع زدایی از مسیر تولید تصریح کرد: توجه به بخش تعاونی‌ها یک اصل است که در هر عرصه‌ای باید به عنوان نکته جدی به آن توجه کرد در حال حاضر اراضی کشاورزی داریم که منابع طبیعی اجازه استفاده از آنها را نمی‌دهد اما با مشارکت مردم و تعاونی‌ها می‌توان از آنها بهره‌برداری کرد. علاوه بر این انحصار خودرو باید شکسته شود. در شرایط فعلی عمده مالیات از تولید گرفته می‌شود و سهم مالیات از اشخاص بسیار پایین است، لذا به دنبال قرار گرفتن در مسیری هستیم که از تولید حداقل مالیات گرفته شود. در حقیقت هر موردی که مخالف تولید است، باید کنار برود و رانت مولود به حوزه تولید داده شود.

وی در پایان یادآور شد: دولت تکلیف ندارد دست در جیب مردم کند. دولت رانتی که از نفت ارتزاق می‌کرد با محدود شدن فروش آن،نباید از طریق تورم دست در جیب مردم کند. ساخت تمدنی ما مهیا است و نگاه تمدنی نیاز به عنصر انسانی دارد که به رغم وجود این پتانسیل، آنها را مهجور کردند.

منبع:ایسنا

304609