در گفت و گوی تلویزیونی با مردم کرمان؛

همتی: موانع رشد اقتصادی و تورم کشور را از بین می‌بریم

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید موانع رشد اقتصادی را از بین ببریم تا شاهد رفع مشکلات فعلی مردم باشیم، گفت: پیش‌بینی پذیر نبودن فضای اقتصادی سهم مهلکی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی کشور است.
تصویر همتی: موانع رشد اقتصادی و تورم کشور را از بین می‌بریم

به گزارش سایت خبری پرسون، عبدالناصر همتی عصر پنجشنبه در گفت و گوی تلویزیونی با مردم کرمان افزود: اگر تورم مهار نشود، سفره بخش بزرگی از جامعه را کوچک‌تر و سفره های بزرگ بخش کوچکی را بزرگ‌تر می کند که این مشکل به اختیارات بانک مرکزی و تحریم ها برمی گردد.

وی اظهار داشت: باید مجموعه‌ای در کنار بانک مرکزی فعالیت کند زیرا این بانک به تنهایی نمی‌تواند مشکلات اقتصادی و تورم را رفع کند و قدرتی بیش از آن نیاز است که بر مشکلات فائق آییم.

رییس پیشین بانک مرکزی جمهوری اسلامی گفت: برخی از نامزدها توان و بینش اقتصادی لازم برای مدیریت کشور را ندارند که اقتصاد را از مسیری که می رود، برگردانند ‌اما این قدرت و برنامه در خود می بینم.

دولت آینده نمی‌تواند غیر اقتصادی باشد

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه شرایط اقتصادی کشور ما به گونه ای است که نیاز به اقدامات جدی و فوری و اصلاح ساختار اقتصادی داریم تصریح کرد: نظرسنجی‌ها نشان می دهد بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد مسایل امروز کشور معیشتی و اقتصادی است لذا دولت آینده نمی تواند غیر اقتصادی باشد و باید حکمرانی اقتصادی بر کشور حاکم باشد.

همتی افزود: نیاز داریم تا دیر نشده، از اشتباهات گذشته جلوگیری شود و همچنین روش اقتصاد کشور را تغییر دهیم، حکمرانی اقتصادی اشتباه را اصلاح کنیم زیرا این روند سال های گذشته روندی مطلوب نبوده و میزان قدرت خرید مردم عزیز را که کاهش یافته با سرمایه گذاری، رشد تولیدات جبران کنیم.

وی با بیان اینکه رشد سه دهه گذشته ایران سه درصد بوده که این آمار در شان مردم نیست گفت: اصل توسعه و اشتغال به رشد تولید برمی‌گردد باید موانع را برداشته‌ و به‌صورت جدی از آن حمایت کرد اما چگونه؟

وی ادامه داد: تورم مزمن ساختاری ایران در سه دهه گذشته ۲۰ درصد بوده اما این آمار با تشدید تحریم ها افزایش یافت که باید این تورم از میان برود.

رییس پیشین بانک مرکزی جمهوری اسلامی با اشاره به تحصیل در رشته اقتصاد و اینکه صاحب کرسی در دانشگاه تهران هستم عنوان کرد: نزدیک به ۳۵ سال مدیریت بنگاه های اقتصادی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی را برعهده داشته‌ام که عمق چالش‌ها و مشکلات کشور را می دانم لذا ضمن فعالیت عاجل در حوزه اقتصادی، فرصت تداوم اشتباهات گذشته را نداریم.

اقتصاد بر سیاست حاکم شود

وی تاکید کرد: باید اقتصاد بر سیاست حاکم شود نه اینکه برعکس آن باشد، زیرا اگر مسائل اقتصادی فضای حاکم بر کشور نباشد و این مسیری را که طی کردیم، اقتصاد را در راستای اهداف سیاسی سیاستمداران پیش ببریم، ناکارامدی و مشکلات ما ادامه می‌یابد، قیمت گذاری دستوری، مداخلات دولت ادامه می‌یابد و وضع کشور این می شود که اکنون است.

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران خاطرنشان کرد: باید دولت پای خود را از اقتصاد کشور کنار بکشد و مردم و بخش خصوصی به صحنه تولید بیایند.

تعامل از خانه تا جهان شعار عملیاتی دولت من

وی یادآور شد: یکی دیگر از عوامل موثر در اقتصاد کشور تعامل داخلی و خارجی است و در این زمینه شعار عملیاتی دولت من، تعامل از خانه تا جهان است که این شعار از تعامل بین زن و شوهر در داخل خانه، بین جامعه، افراد، سازمان ها، نهادها، بین قوای سه گانه و کشورها در سطح جهانی آغاز می‌شود.

همتی افزود: اکنون این فرآیند یک تعامل نیست و بیشتربه تقابل شبیه است لذا نیروی ما را مستهلک می کند و باید حل و فصل شود و قدرت دولت بر این باشد که با تعامل مسایل را رفع کند.

کشور نیاز دارد که از انزوا خارج شود

همتی اضافه کرد: کشور امروز نیاز دارد که انزوای خارجی آن را از بین ببریم و در این خصوص ناکارآمدی تحریم‌ها صحت ندارد زیرا تحریم‌های حداکثری علیه ایران، درآمدهای دولت و روابط بانکی کشور را مختل و روابط اقتصادی را به‌حالت تعلیق درآورده است.

وی گفت: درآمدهای سال‌های گذشته از ۱۰۰ میلیارد دلار به پنج میلیارد دلار در سال ۹۹ رسیده و این پدیده مشکلات عدیده‌ای برای مردم به وجود آورده است.

همتی با بیان اینکه دولت نمی تواند حقوق کارکنان خود را پرداخت نکند بیان داشت: مردم انتظار دارند شب سی‌ام حقوق ماهیانه خود را دریافت کنند که با توجه کاهش تولید و رشد تورم بایدکار جدی در اقتصاد را آغاز کرد.

تدوین ۱۵ اولویت اقتصادی و غیر اقتصادی

این اقتصاددان ایرانی تاکید کرد: برنامه های دولت آینده را در ۱۵ اولویت در بخش های اقتصادی و غیر اقتصادی تدوین کرده‌ام که در این خصوص می‌توان به رشد اقتصادی کاهش تورم و بیکاری، توسعه اشتغالزایی، کنترل و پیشبرد رفاه و احیای معیشت مردم اشاره کرد که تحت تاثیر تحریم تورم و کاهش ارزش پول ملی دچار مشکل جدی شده‌اند.

وی افزود: با عادلانه کردن پرداخت یارانه، بازتوزیع درامدهای کشور، اخذ درامد از مالیات و کاهش فشار مالیاتی بر تولید کنندگان باید این برنامه را پیش ببریم که به‌نتیجه برسیم.

جوانان را دریابیم

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: باید به جوانان خارج از کشور احترام بگذاریم و ما بدنبال اذیت کردن جوانان نیستیم و باید به جوانان این مرز و بوم افتخار کنیم .

همتی با طرح این پرسش که زنان ما نقششان در اقصاد، سیاست و جامعه چیست؟ تصریح کرد: بنای من بر اینست که ۳۰ درصد از مشاغل در دولت باید در اختیار زنان باشد و ۵۰ درصد از کابینه حتما باید در اختیار جوانان و زنان باشد، ما می توانیم این کار را بکنیم و برنامه من این است.

باید از حقوق زنان دفاع کرد

همتی ادامه داد: حتما باید از حقوق زنان دفاع شود، زنان کشورمان افتخار آفرین هستند و باید به آنها اعتماد کنیم، زنان ما به دین مبین اسلام و احکام شرعی اعتقاد کامل دارند و باید بدانیم که بیش از ۵۰ درصد از جمعیت ما زنان غیوری هستند که در جنگ و مقاومت بودند و در تحریم مقاومت کردند و صدایشان در نیامد.

وی اظهار داشت: سه سال مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم را تحت فشار قرار داده، اما مردم از کشورشان دفاع کردند و کشورشان را پاس داشتند، ما باید خودمان تشخیص بدهیم چگونه با اینها باید برخورد کنیم.

رقبای من پنج نامزد دیگر نیست

رئیس سابق بانک مرکزی افزود: نکته دیگر شرکت مردم در انتخابات است، بارها گفتیم رقابت من با پنج کاندیدای دیگر نیست، رقابت من با قهر با صندوق است و اگر قهر صندوق برداشته شود من رقیبی ندارم.

وی تاکید کرد: اگر مردم در انتخابات شرکت کنند، من مطمئن هستم با برنامه هایی که دارم و شناختی که از خودم به مردم ارائه خواهم داد، قضاوت آنها حتما درست خواهد بود. مردم ما نشان دادند که هیچ موقع تصمیم اشتباه نمی گیرند و خرد جمعی هیچ زمان اشتباه نمی کند.

همتی بیان کرد: من فکر می کنم این روزها و ۲۸ خرداد حماسه بزرگی اتفاق خواهد افتاد و این حماسه باعث افتخار مردم ما و باعث افتخار کشور و تقویت استقلال و قدرت منطقه ای کشورمان خواهد شد.

تاکید بر حفظ منافع ملی

همتی با اشاره به مبحث سیاست خارجی گفت: سیاست خارجی بسیار مهم است و من در دولت آینده حتما توجه جدی به آن خواهم داشت.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: باید منافع ملی را حفظ کنیم و منافع ملی به صورت کلان در کشور ما طرح می شود و سیاست خارجی ما مجری سیاست هایی است که این منافع ملی را حفظ و تقویت کند.

وی ادامه داد: با تعامل در کشورهای دنیا چه در ارتباط با شرق با محوریت چین و روسیه و چه در ارتباط با همسایگان که روابط با آنها بسیار مهم است و چه در ارتباط با غرب که با تعامل و احترام متقابل می توانیم روابط را توسعه دهیم و چه در بقیه بخش ها در آفریقا و آمریکای لاتین، می توانیم اقدامات خوبی برای توسعه و تعامل داشته باشیم.

همتی گفت: ما در تقابل به جایی نمی رسیم و نیاز داریم از انزوایی که ظالمانه بر ما تحمیل کردند خارج شویم.

وی تصریح کرد: معیشت مردم با تداوم انزوا، تقابل و تداوم تحریم ها حل نمی شود و اگر ما فکر می کنیم بدون اینها می توانیم به توسعه و از بین رفتن فقر برسیم اشتباه می کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: وقنی کشور در دنیا بتواند صادارت و واردات، سرمایه گذاری خارجی داشته باشد و منابع ایرانیان خارج از کشور به داخل بیاید و نظام بانکی ما بتواند در دنیا فعالیت گسترده ای داشته باشد، در آنصورت ما به رشد اقتصادی و معیشت مردم خواهیم رسید.

وی تصریح کرد: در کشور ما امکانات، زمینه و منابع بسیار گسترده ای داریم و این منابع گسترده نباید و نمی تواند مانع توسعه باشد و می تواند توسعه ما را با جهش جدی مواجه کند.

همتی گفت: مساله بسیار مهمی که در کشور ما بسیار ضعیف شده، سرمایه اجتماعی است، سرمایه اجتماعی سنگ زیربنای توسعه است و کشورهایی در دنیا وجود دارند که با منابع انسانی و سرمایه های فیزیکی یکسان، اما سطح توسعه متفاوت دارند، به خاطر سرمایه اجتماعی شان است.

رئیس سابق بانک مرکزی اظهار داشت: کشوری که سرمایه اجتماعی آن در واقع اعتماد بین مردم، اعتماد بین مردم و دولت، مردم و حاکمیت است باید تقویت شود، متاسفانه این لطمه خورده و مردم نسبت به یکدیگر پرخاشگر شده اند و اعتماد شان نسبت به یکدیگر کاهش پیدا کرده است و ما باید ببینیم که دلایل آن چه است و باید سریع ترمیم شود و ما قدرت این کار را داریم و به سرعت باید انجام شود.

دولت باید دولت کالای عمومی باشد

وی ادامه داد: دولت باید دولت کالای عمومی باشد، دولت باید اتوبان بسازد، بسترهای مخابراتی و اینترنتی فراهم سازد و در واقع برای قطار ریل گذاری بکند و این کارهای بستر سازی دولت و در واقع کالاهای عمومی است.

همتی بیان کرد: دولت باید سرمایه گذاری اش در این زمینه ها باشد و در زیرساخت ها باشد و دولت نباید در اقتصاد و جزئیات اقتصاد دخالت کند، دولت نباید قیمت گذاری کند و دولت نباید مانع شود و این موارد بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود.

وی با بیان اینکه تولید در کشور ما مشکل پیدا کرده است؟ چون موانع ایذایی بسیار زیادی کسی که سرمایه گذاری می خواهد بکند را پشیمان و منصرف می کند و مشکلات مالیات، بیمه و گرفتن مجوز، بانک ها و بخش های مختلف دیگر باعث شده تولید آنگونه باید و شاید شکل نگیرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما باید تمام فضای کسب و کار را برای توسعه تولید مهیا کنیم و فضا باید اصلاح شود، رتبه جهانی ما از نظر فضای کسب و کار قابل قبول نیست و معلوم است که جایی گیر داریم.

وی تاکید کرد: آزادی اقتصادی ما خیلی درجه پایینی دارد و ماباید اینها را اصلاح کنیم و وارد جرگه و باشگاه کشورهایی که فضا کسب و کار در رتبه های خوب دنیا هستند، بشویم.

همتی ادامه داد: بخش خدمات در کشور ارزش افزوده بالایی در کشور دارد و ۵۵ درصد از ارزش افزوده کشور مربوط به خدمات است که به خاطر کرونا، این بخش آسیب جدی دیده است و دولت آینده به صورت جدی در اولویت دارد که این بخش را به وضعیت سابق، بلکه به وضعیت بهتری درآورد.

وی بیان کرد: کرونا به رغم همه مشکلات و اذیت ها و اینکه جان هموطنان ما را گرفت این حسن را داشت که اصلا شیوه تجارت و تولید در کشور ما را دگرگون کرد.

رئیس سابق بانک مرکزی گفت: شیوه فروش و ارتباطات در فضای مجازی آنقدر توسعه پیدا کرده و استارت آپ ها وارد شده اند و ما در مسیری داریم وارد می شویم که که دگرگونی جدی در بخش خدمات ایجاد می شود.

وی تاکید کرد: فکر می کنم مرکز و زمینه خوبی برای توسعه و اشتغال جوانان است، جوانانی که مسلط به این امور هستند و مسلط به نرم افزار های جدید و به روز هستند که می توانند با استفاده از این روش ها و شبکه فضای مجازی و اینترنتی غوغایی در بخش خدمات ایجاد کنند و رشد اقتصاد ما به این سمت در کنار تولید کالاهای مهم و اساسی برود.

همتی تصریح کرد: باید به زنجیره های تولید به طور جدی اهمیت دهیم و اگر ما بتوانیم زنجیره تولید را گسترش دهیم با ارتباط پسین و پیشینی که دارند، می توانند تولید را به جای خوبی برسانند.

رشد ۵۰ درصدی صادرات غیرنفتی و داخلی‌سازی صنایع کشور

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین با تاکید بر اینکه زنجیره تولید را به‌صورت جدی گسترش دهیم گفت: می توانیم در دولت آینده ۵۰ درصد صنعت کشور را تولید داخل و بومی‌سازی کنیم که این آمار امکانپذیر است.

وی تصریح کرد: توسعه صادرات غیرنفتی در حوزه روابط تجاری خارجی طی سال‌های گذشته خوب بوده و استان ها می توانند نقشی کلیدی در این بخش داشته باشد.

همتی با بیان اینکه صادرات غیر نفتی ظرفیت دارد که حتی ۵۰ درصد افزایش یابد و در این حوزه طی ۲ ماهه امسال رشد داشتیم ادامه داد: این رقم را از طریق افزایش تولیدات صادرات محور پیش می‌بریم که به اشتغال و قدرت خرید مردم نیز کمک می‌کند و معتقدم که در سال اینده شرایطی رقم می‌خورد که می توانیم به مسایل مهم کشور بپردازیم.

وی افزود: انسداد داخلی و مانع‌های توسعه را باید از بین ببریم، انزوای خارجی مانع روند رشد اقتصادی فعلی کشور شده که می توانیم از این راه به نتیجه مطلوب برسیم.

توجه به اقوام مختلف ایرانی باید رایج شود

همتی با اشاره به اینکه مردم ما در شرایط فعلی کشور هوشیار و سیاسی شده اند و بینش بسیار بالایی دارند افزود: باید به اقوام و زبان های ساکن در ایران احترام بگذاریم زیرا قدرت فرهنگی ما در توجه به اقوام چهارگوشه ایران نهفته می‌باشد که این امر شعار نیست، بلکه اعتقادی است که باید رایج شود.

رییس سابق بانک مرکزی جمهوری اسلامی بیان داشت: نمی توانیم با ایجاد نگرانی و جداسازی اقوام مختلف کار خود را تداوم دهیم زیرا فرایندی ضد ملی است که قدرت ملی را کاهش می دهد و قدرت ایران در یکپارچگی و وحدت بین تمامی مردم این سرزمین است.

تورم کشور را طی چهار سال کنترل می‌کنیم

همتی گفت: محورهای اساسی در دولت سیزدهم که با رای اعتماد مردم در کشور برقرار می کنم، اقتصاد است و در این خصوص مقام معظم رهبری فرمودند که نیاز داریم مسائل اقتصادی کشور را طی چهار سال حل و فصل کنیم که این فرایند زمانی نتیجه می‌دهد که باید به رشد اقتصادی حداقل پنج درصد در سال برسیم که شدنی است.

وی ادامه داد: تلاش می کنیم که ظرف چهار سال تورم سالانه را به بین هشت تا ۱۲ درصد برسانیم ‌که رسیدن به این آمار بر اساس بررسی های عمیق ، اطلاعات به‌روز و شاخص ها امکان پذیر است.

همتی ابراز داشت: اگر تحریم ها را از اقتصاد کشور حذف کنیم و با وجود سرمایه خارجی که وارد می‌شود، حتی می توان بهتر عمل کرد.

وی با تاکید بر اینکه تورم را طی چهار سال کنترل می کنیم تصریح کرد: این امر به معنای کنترل و افزایش قدرت خرید ‌مردم است.

فرایند توزیع درآمد کشور به‌صورت واقعی اصلاح می‌شود

وی با اشاره به احیای قدرت خرید آسیب دیده مردم گفت: با توجه به برنامه ها و جایگاه علمی‌ام نمی توانم پوپولیستی و بدون پشتوانه سخن بگویم که میلیون‌ها تومان یارانه می دهم زیرا نمی‌توان ‌فعالیتی کرد که امکانات و منابعش را در اختیار نداشته باشیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: معتقدم باید فرایند توزیع درامد در کشور اصلاح شود که ظرف ۲الی سه سال این برنامه در کشور محقق می‌شود.

وی افزود: نیاز داریم مردم آرامش بیشتری در سایه درآمد و رفاه در جامعه داشته باشند، مردم روی دریای منابع نفتی و باوجود سرمایه نیروی انسانی نمی توانند این سطح رفاه را تاب بیاورند لذا برنامه هایی تهیه کردم که در اختیار افکار عمومی قرار می دهم.

مردم با صندوق‌های رای آشتی کنند

همتی تاکید کرد: تقاضا دارم که مردم یکبار دیگر با حضور چشمگیر خود پای صندوق های رای به ویژه افرادی که با روش عملکردی مسئولان گذشته قهر کردند، ضمن آشتی با صندوق‌های رای به‌من اعتماد کنند و اینجانب را در معرض انتخاب خود قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: در کنار مردم، قوای سه‌گانه کشور و تعامل بین دستگاه ها روزهای خوبی برای مردم ایران، برقرار می‌کنیم زیرا استحقاق آن را دارند.

برخورد با ریشه‌های رشد فساد در کشور

همتی با اشاره به برقراری روابط اقتصادی سالم عنوان کرد: ریشه و علت‌های رشد فساد را ریشه کن کنیم و برخورد با معلول مشکلی از کشور را حل نمی‌کند و موجب ناامیدی بیشتر در جامعه می شود.

وی اظهار داشت: بسیار نسبت به آینده خوشبین هستم و معتقدم کشور در آینده در جهان خواهد درخشید و مردم به آن افتخار خواهند کرد.

این دانش آموخته مقطع دکتری در رشته اقتصاد افزود: در انتها یادآور شد که منتظر حضور پرشور مردم در روز ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ پای صندوق های رای هستم.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خرداد ماه امسال برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

304542