یادداشت میهمان؛

پنج در برابر2

یادداشت/ به‌نظر می‌رسد 5 نفر از هفت کاندیدای موجود، به صورت جدی در انتخابات ورود نکرده و نقش کاندیدای پوششی را دارا هستند.

تصویر پنج در برابر2

سایت خبری پرسون ـ اولین دور مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری اگر چه نتوانست رخوت حاکم بر فضای سیاسی کشور را زایل کند اما بازتاب نسبتا وسیعی در رسانه ها خصوصا فضای مجازی داشت.

ترکیب ۵ کاندیدای اصولگرا در برابر ۲ نفر اصلاح‌طلب چینشی بود که شورای نگهبان برای صحنه انتخابات ریاست جمهوری در نظر گرفته بود، آنهم دو اصلاح طلبی که نیروی دست چندم جریان اصلاحات محسوب نمی‌شوند.

صحنه رقابت‌ها به هیچ وجه متعادل و برابر نیست چه از نظر عده و چه از حیث امکانات، ساختار قدرت و ابزار و رسانه های رسمی.

در مناظره امروز 2 نکته مهم بیش از هر چیز خود نمایی می‌کرد:

اول آن که به‌نظر می‌رسد 5 نفر از هفت کاندیدای موجود، به صورت جدی در انتخابات ورود نکرده و نقش کاندیدای پوششی را دارا هستند.

زاکانی، رضایی میرقائد و قاضی زاده نقش پوششی بودن را بیشتر از بقیه ایفا کرده و به احتمال زیاد به سود رییسی یا جلیلی کنار خواهند رفت.

مهر علیزاده و همتی نیز تا حدودی همدیگر را پوشش می‌دادند اگر بزرگان جریان اصلاحات دخالت کنند به احتمال زیاد یکی از این دو نفر به نفع دیگری کنار می‌رود.

دوم آن که هر چند بحث های امروز حول محور اقتصاد می‌چرخید اما مشخص شد که کاندیداها یا مشکلات اصلی اقتصاد کشور را نمی شناسند یا این که توان و اختیار ورود به این حوزه‌ها را ندارند.

مشکل تحریم ها، مشکل ساختار رانت پرور اقتصاد، مشکل عدم نظارت دولت بر بنگاههای بزرگ اقتصادی و... مسائلی هستند که نقش پررنگی در مسائل اقتصادی کشور دارند اما جای طرح آن در برنامه‌های کاندیداها خالی بود.

من حیث المجموع رقابت اصلی بین دوگانه رییسی جلیلی از یک طرف و عبدالناصر همتی از طرف دیگر است.

رییسی اساسا در حوزه اقتصاد حرفی برای گفتن نداشت. همتی نیز اگر به خوبی مشاوره بگیرد و بیشتر بر اعصاب خود مسلط باشد، می‌تواند درخشش بیشتری داشته و بر حجم طرفداران خود بیفزاید اما در شرایط فعلی که انگیزه مشارکت مردم پایین است همچنان شانس کاندیدای اصولگرا بیشتر خواهد بود.

نویسنده: اردشیر محمدی ـ فعال رسانه ای

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

303327