کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت وگو با پرسون تشریح کرد:

ابعاد و دستاوردهای مقاومت در جنگ 11 روزه/ کار نتانیاهو تمام است

قدرت نظامی و موشکی که فلسطینی‌ها و حماس در غزه پیدا کرده‌اند یک قوه بازدارنده برای ممانعت از سیاست‌های توسعه‌طلبانه و تجاوزکارانه اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی است. از طرفی تحولاتی در داخل اسرائیل رخ داده است و دولت فعلی محبوبیت ندارد و خود اسرائیلی‌ها تلاش می‌کنند که او را برکنار کنند و احتمال دارد که انتخابات جدید در اسرائیل برگزار شود.
تصویر ابعاد و دستاوردهای مقاومت در جنگ 11 روزه/ کار نتانیاهو تمام است

قاسم محبعلی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت وگو با سایت خبری پرسون، در خصوص دستاوردهای مهم مقاومت در جنگ 11 روزه عنوان کرد: جنگی که اخیراً در فلسطین اتفاق افتاد یک اقدام جنایتکارانه از سوی نتانیاهو و دولت او محسوب می‌شود.

محبعلی افزود: طی سال‌های اخیر، ۴ دوره انتخابات در اسرائیل برگزار شد و نتانیاهو نتوانست دولت تشکیل دهد اما این بار ائتلافی بین فلسطینی‌ها و عراقی‌های داخل پارلمان اسرائیل در حال شکل‌گیری بود تا به عمر سیاسی او پایان داده شود.

وی ادامه داد: نتانیاهو برای این‌که مانع این کار شود، یهودی‌های افراطی داخل بیت‌المقدس را تحریک کرد که به مساکن فلسطینی‌ها در محله شیخ جراح تجاوز کنند و درگیری را شروع کنند. فلسطینی‌ها و حماس ناچار بودند که از حقوق خود دفاع کنند و در نتیجه این جنگ به آن‌ها تحمیل شد و سعی کردند با اقدام متقابل جلوی این تجاوز را بگیرند.

دولت در آمریکا تغییر کرده است و دیگه هیچ دولتی مثل ترامپ نیست که در بست و چشم بسته از اسرائیل حمایت کند. از طرفی تفاوت‌هایی در سیاست خاورمیانه‌ و منطقه‌ای آمریکا ایجاد شده است. این عوامل در کنار قدرت نظامی که فلسطینی‌ها در حال کسب آن هستند، می‌تواند منجر به تضعیف دولت نتانیاهو شود

این کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص این‌که آیا نتانیاهو به هدفش برای باقی ماندن در دولت رسیده، اظهار داشت: آنچه که در حال حاضر اتفاق افتاده این است که نتانیاهو نتوانست به سادگی و بدون هزینه این کار را انجام دهد و باعث شد که یک جنگ ۱۱ روزه تشکیل شود و افکار عمومی جهان بسیج شوند و این اقدام او را محکوم کنند. همچنین طرح ابراهیم که قرار بود روابط بین اعراب و اسرائیل را عادی سازی کند فعلاً با دست‌انداز روبرو شده است.

محبعلی در ادامه تصریح کرد: مهم‌ترین مسئله اسرائیل در طی حیاتش مسئله حفظ امنیت است به همین دلیل طی چند دهه اخیر عمده نخست وزیران اسرائیل، نظامی هستند و علت آن هم این است که آن‌ها فکر می‌کنند که امنیت‌شان تهدید می‌شود.

وی تشریح کرد: با توجه به این‌که یک قدرت نظامی در کنار اسرائیل شکل گرفته است و برخلاف گذشته که آن‌ها فقط قدرت چریکی داشتند در حال حاضر دارای قدرت نظامی و موشک‌هایی هستند که می‌توانند جای‌جای اسرائیل را مورد تهدید قرار دهند، اسرائیلی‌ها احساس می‌کنند که در حال حرکت به سمت یک موازنه نظامی هستند و نمی‌توانند به راحتی سیاست‌های تجاوزکارانه قبلی خود را انجام دهند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا خاطر نشان کرد: قدرت نظامی و موشکی که فلسطینی‌ها و حماس در غزه پیدا کرده‌اند یک قوه بازدارنده برای ممانعت از سیاست‌های توسعه‌طلبانه و تجاوزکارانه اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی است. از طرفی تحولاتی در داخل اسرائیل رخ داده است و دولت فعلی محبوبیت ندارد و خود اسرائیلی‌ها تلاش می‌کنند که او را برکنار کنند و احتمال دارد که انتخابات جدید در اسرائیل برگزار شود.

قاسم محبعلی در پایان گفت: دولت در آمریکا تغییر کرده است و دیگه هیچ دولتی مثل ترامپ نیست که در بست و چشم بسته از اسرائیل حمایت کند. از طرفی تفاوت‌هایی در سیاست خاورمیانه‌ و منطقه‌ای آمریکا ایجاد شده است. این عوامل در کنار قدرت نظامی که فلسطینی‌ها در حال کسب آن هستند، می‌تواند منجر به تضعیف دولت نتانیاهو شود.

303267

مطالب مرتبط