واعظی در حاشیه جلسه دولت:

دولت در انتخابات بی‌طرف است/ نامزدها حرف‌های ناامید کننده نزنند

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه برخی نامزدها حرف‌های ناامیدکننده می‌زنند و اولین کارشان زدن دولت است، گفت: هیچکدام نمی‌گویند این شعارها چگونه محقق می‌شود.
تصویر دولت در انتخابات بی‌طرف است/ نامزدها حرف‌های ناامید کننده نزنند

به گزارش سایت خبری پرسون، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیئت وزیران در پاسخ به سوالی در مورد لزوم مذاکره و تعامل با کشورهای دنیا و اظهارات نامزدهای ریاست جمهوری در خصوص این موضوع، اظهار داشت: شرایطی که امروز دنیا دارد، هیچ کشوری نمی تواند در انزوا توسعه یابد و برای مردم خود رفاه ایجاد کند. طبیعی است که همه کشورها به دنبال این هستند که آن مزیت هایی که در داخل دارند را صادر کنند و از آن طرف از امکاناتی که در روابط خارجی است، برای توسعه کشور و رفاه مردمشان استفاده کنند. ایران هم نمی تواند از این شرایط خارج باشد.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: طبیعی است که برخی افراد یا سابقه کار اجرایی ندارند یا اینکه مشکلات کشور را نمی دانند. در یک شرایطی ایده‌هایی را مطرح می کنند که یا عملیاتی نیست یا موجب بروز مشکل برای مردم می‌شود.

وی ادامه داد: اینکه امروز همه کاندیداها به تعامل و مذاکره روی خوش نشان داده اند انتقاد نمی کنیم و خوشحالیم از اینکه آن خط مشی که از سال ۹۲ به عنوان یکی از برنامه های آقای رئیس جمهوری بوده امروز عملیاتی شده و همه به آن اتکا می کنند. کار خوبی است و نباید چون که ما به این راه اعتقاد داشتیم و حال که امروز دیگران این حرف‌ها را می زنند انتقاد کنیم. آنچه که برای این دولت مهم است آینده این نظام است. فرق نمی کند چه دولتی باشد. هر دولتی بر سر کار آید ما به عنوان دولتی که ۸ سال سابقه و تجربه کسب کردیم، وظیفه داریم صادقانه تجربیاتمان را در اختیار دولت بعدی قرار دهیم و ریلگذاری که برای کشور کردیم به دولت و وزاری بعدی منتقل کنیم.

واعظی در مورد میزان مشارکت در انتخابات، اظهار داشت: نباید کسی خوشحال باشد که مردم کم شرکت می کنند. شاید یک کسی انتقادی داشته باشد و یا سلیقه اش با شورای نگهبان یا دیگران متفاوت باشد ولی باید بدانیم که همه در یک چیز مشترک هستیم و آنکه مشارکت بالا قدرت نظام است و فقط قدرت دولت آینده نیست. مشارکت بالا وحدت و انسجام داخلی را افزایش می دهد و توطئه دشمنان را خنثی می کند.

وی افزود: همه ما در همه جا باید برای مشارکت بالاتر تلاش کنیم؛ همانطور که رهبری بر لزوم مشارکت حداکثری و تشویق مردم تاکید کردند، لذا هیچکس نباید برای مشارکت پایین تلاش کند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در مورد اینکه عملکرد دولت موجب مشارکت پایین خواهد شد، تصریح کرد: در دولت های گذشته هم داشتیم. اواخر دولت آقای احمدی نژاد بدتر از الان بود. در اواخر دولت آقای احمدی نژاد یک سال تحریم داشت که تحریم ترامپی هم نبود. همه ناامید بودند اما شور انتخاباتی به شکلی بود که دیدیم و بالا بود. ما نمی خواهیم اختلاف به وجود آوریم و در این شرایط حرف‌های ناامیدکننده بزنیم.

وی افزود: الان وقت آن است که حرف‌های امیدوارکننده بزنیم که مردم به آینده امیدوار باشند و در انتخابات شرکت کنند؛ با این حال برخی از نامزدها خودشان مردم را ناامید می کنند. نامزدها اول یک مسابقه در انتقاد و زدن دولت طراحی کرده اند.

واعظی گفت: مردم وقتی می‌بینند یک دولتی با این امکانات و با این افراد با تجربه، نتیجه اش اینگونه شده است آن شخصی که شعارهای آنچنانی می‌دهد و می‌گوید دولت جوان می‌آورم، مردم می گویند این شخص عملکرد دولت و همه مشکلاتی که در تحریم بوده را سیاه نمایی می کند. تا الان هم هیچ کدام برنامه درستی ارائه نداده اند و آرزوهایشان را به عنوان شعار ارائه داده اند. یکی از نامزدها می گوید ۵۰۰ هزار تومان می دهیم، یکی دیگر می گوید ۴۵۰ هزار تومان می دهیم، پول ملی را چند برابر تقویت می‌کنم و ... اما نگفته اند چگونه این کارها را می کنند؟

وی افزود: دولت با این همه امکانات از خدایش بود این کارها را بکند تا ماندگار شود. از این رو من فکر می کنم این حرف‌ها یک سری شعارهای خوب است. ما می‌توانیم انتقادات تند هر نامزدی که به دولت انتقاد می‌کند را جواب دهیم اما فضا عوض می شود و یک فضای ناامیدی و دعوا بوجود می‌آید.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تصریح کرد: از نامزدها می‌خواهم به جای حذف و تخریب دیگران، به مردم بگویند که اگر می خواهند ۵۰۰ هزار تومان به مردم بدهند از کجا می خواهند تامین کنند. اینکه می گویند با فساد می خواهند مبارزه کنند، ارزانی بیاورند، عدالت را توسعه دهند، چگونه می خواهند این کارها را بکنند؟ می گویند با خارج بهتر مذاکره می کنیم توضیح دهند که چه چیزی را پنهان کرده اند و چگونه قرار است این کار را انجام دهند.

وی اضافه کرد: لذا فکر می‌کنم همه باید دست به دست هم دهیم و مردم را برای یک مشارکت خوب ترغیب کنیم.

واعظی در مورد نامزد عبدالناصر همتی در انتخابات، تصریح کرد: همانطور که در گذشته هم اعلام کردیم دولت کاملا بی طرف است. دولت برگزار کننده انتخابات است و برنامه این است که انتخاباتی سالم، امن و همراه با سلامت مردمی که رای می دهند و کارگزارانی که انتخابات را برگزار می کنند. دولت نه کاندیدا دارد و نه از کسی حمایت می کند و نه با کسی مخالفت می کند. اقای همتی تصمیم گرفتند و در انتخابات شرکت کردند. وی همکار ما بوده و هستند لذا اینکه بخواهیم نامزدی را به دولت منتسب کنیم درست نیست.

رئیس دفتر رئیس جمهور در مورد نگارش متن احیای برجام، گفت: پیش نویسی را در انتهای دور چهارم مذاکرات آماده شد و طرف ایرانی تهیه کرد و برای ۱+۴ فرستاد که در دور پنجم بیشتر به آن پرداخته شد. بسیاری از پرانتزهایی که ما و آنها گذاشته بودیم به نوعی تفاهم شد اما هنوز پرانتزهایی موجود است به این معنا که هنوز اختلافاتی وجود دارد.

وی ادامه داد: مذاکره بخش های مختلف دارد؛ یک بخش، بخش اقتصادی است، بر اساس آنچه که در سال ۹۴ توافق شد. بالاخره ما یک چارچوبی داریم که آن برجام است و یک بار در مورد آن توافق شده و سیاست ما این بوده که این برجام بر اساس آن برجامی که توافق کردیم باشد، نه به آن اضافه می کنیم و نه کم می کنیم. در آن چارچوب بیش از ۹۰ درصد آنچه که مربوط به تحریم های اقتصادی بوده، برداشته شده است. اینکه در دنیا هم خبرگزاری های معتبر و هم افراد مختلف می گویند قسمت اصلی کار انجام شده، منظور همین بخش اقتصادی است؛ یعنی تحریم های بانکی، نفتی، پتروشیمی، گاز، فولاد، فلزات رنگین، بیمه، کشتیرانی، هواپیمایی و ... که در زمان آقای ترامپ اعلام شد، برداشته شده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: مذاکرات در مسائل اقتصادی بسیار خوب پیش رفته است و از نظر ما آنچه که خواسته ما بوده در بخش اقتصادی به قسمت قابل توجهی رسیده ایم.

واعظی ادامه داد: در مورد مسائل هسته ای هم توافقات به خوبی پیش رفته است که البته خواسته هایی هم الان داریم که آن هم در حال مذاکره است و امروز و فردا مذاکرات فشرده ای در حال انجام است که طبق اخباری که به من رسیده پیشرفت هایی صورت گرفته است.

وی افزود: در ارتباط با راستی آزمایی پیشنهاداتی را دو طرف داده اند که به نوعی در این بخش هنوز به یک نقطه مطلوب نرسیده ایم. اما در بخش‌های دیگر به پیشرفت رسیده ایم. این به این معنا نیست که از خواسته هایمان صرف نظر کرده ایم. طبیعی است که این مذاکرات طولانی شود.

302753