بهره‌برداری از 26 طرح آب و فاضلاب در مراغه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مراغه گفت: ۲۶ طرح آب و فاضلاب شهری و روستایی با حدود ۲۳ میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان هزینه به بهره‌برداری رسید و آیین افتتاح آنها طی روز جاری، چهارشنبه با حضور معاونان استانداری آذربایجان‌شرقی برگزار می‌شود.
تصویر بهره‌برداری از 26 طرح آب و فاضلاب در مراغه

به گزارش سایت خبری پرسون از آذربایجان شرقی، ابراهیم سلیمانی روز چهارشنبه با اشاره به اینکه همه این طرح‌ها از محل اعتبارات سال ۱۳۹۹ اجرا شده، افزود: آیین افتتاح پنج مورد از این ۲۶ طرح شامل «شبکه فاضلاب شهرک زیباشهر»، «دیزل ژنراتور برق اضطراری» و تامین آب شرب روستاهای «اسفستانج»، «قشلاق» و «آشان» تا ساعاتی دیگر به صورت نمادین و از طریق ویدئو کنفرانس برگزار خواهد شد.

وی به بهره‌برداری از طرح شبکه فاضلاب و نصب انشعاب‌ها در شهرک زیباشهر مراغه اشاره کرد و اظهار داشت: طول شبکه فاضلاب در این شهرک ۶ کیلومتر و ۸۰۰ متر است و برای اجرای آن ۳۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات سال ۱۳۹۹ هزینه شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مراغه اضافه کرد: طرح انتقال و احداث ساختمان دیزل‌ژنراتور برق اضطراری با ۸۱۰ کیلووات آمپر قدرت نیز از جمله کارهای ماندگار در جهت پدافند غیرعامل شهرستان به شمار می‌رود که با پنج میلیارد ریال هزینه اجرا شد و از ظرفیت راه‌اندازی کلیه الکتروپمپ‌های ایستگاه پمپاژ «ولی‌عصر ۱» برخوردار است.

سلیمانی به طرح‌های آبرسانی روستایی که به صورت نمادین در روز جاری افتتاح خواهد شد، اشاره و بیان کرد: طرح تامین آب شرب روستای «اسفستانج» از طریق تجهیز یک حلقه چاه، احداث مخزن ذخیره و نیرورسانی با ۹ میلیارد ریال هزینه اجرا شد.

وی ادامه داد: طرح تامین آب شرب روستای «قشلاق» نیز با احداث شبکه داخلی و خط انتقال به طول ۳.۸ کیلومتر و احداث مخزن ذخیره و نیرورسانی در مجموع ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال هزینه در پی داشت.

همچنین به گفته سلیمانی تامین آب شرب روستای آشان با حدود ۶ میلیارد ریال هزینه اجرا شد که شامل ۱.۸ کیلومتر خط انتقال و تجهیز یک حلقه چاه بوده است.

۲ طرح شهری و روستایی نیز کلنگ‌زنی می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مراغه گفت: تا ساعاتی دیگر و با حضور مسئولان استانی علاوه بر افتتاح ۲۶ طرح آب و فاضلاب شهرستان، دو طرح شامل شبکه جمع‌آوری فاضلاب روستای علویان و آبرسانی به شهرک‌های امام حسن (ع) و شهرک الهیه شهر مراغه نیز کلگ‌زنی می‌شود.

سلیمانی با تاکید بر اینکه طرح شبکه جمع‌آوری فاضلاب روستای علویان به دلیل مشارکت ۲ میلیارد تومانی اهالی و رستوران‌داران بلوار طبیعت در سطح آذربایجان‌شرقی الگو به شمار می‌رود، اضافه کرد: این طرح در مجموع با ۱۰ میلیارد تومان پیش‌بینی اعتبار آغاز خواهد شد.

به گفته وی عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به شهرک‌های امام حسن (ع) و شهرک الهیه شهر مراغه نیز در قالب احداث ۱۸ کیلومتر شبکه با هفت میلیارد تومان پیش‌بینی اعتبار در روز جاری آغاز می‌شود.

آغاز عملیات اجرایی در طرح‌های آبرسانی به شهرک‌های امام حسن (ع) و شهرک الهیه شهر مراغه خبر خوشی برای اهالی این شهرک‌ها محسوب می‌شود

وی با اشاره به اجرای طرح‌های مختلف آب و فاضلاب با ۴۴ میلیارد تومان هزینه در سال گذشته، اظهار داشت: پارسال با تلاش‌ کارکنان این شرکت حدود ۱۶ کیلومتر از شبکه آب شرب روستایی اصلاح شد و ۱۳ کیلومتر نیز توسعه یافت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مراغه ادامه داد: اجرای طرح شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهرک زیباشهر با ۳.۵ میلیارد تومان هزینه به عنوان یکی از مطالبه‌های مردم این منطقه از جمله دستاوردهای شاخص این شرکت در سال ۱۳۹۹ بوده است.

سلیمانی اضافه کرد: احداث مدول سوم تصفیه‌خانه آب و زلال‌ساز نیز از جمله طرح‌های مهمی است که در سال گذشته عملیات اجرایی آن آغاز شد و با بهره‌برداری از آن تا پایان امسال ظرفیت لازم برای تصفیه آب مورد نیاز ۲۵ سال آینده این شهرستان فراهم خواهد شد.

وی دلیل احداث مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهر مراغه را یادآوری کرد و ادامه داد: ووردی این تصفیه‌خانه فاضلاب از ظرفیت آن بیشتر بود که ابتدا طرح اصلاح و در ادامه احداث مدول سوم در دستور کار قرار گرفت که به حدود ۱۸۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در احداث آن می‌تواند راهگشا باشد.

وی افزود: با بهره‌برداری از مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب، می‌توان از پساب تصفیه شده به میزان حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتر برثانیه برای استفاده در بخش صنعت شهرستان بهره گرفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مراغه این موضوع را هم یادآوری کرد که در هفته دولت سال گذشته نیز طرح احداث مجتمع آبرسانی سراجوی غربی با حدود هفت میلیارد تومان هزینه به بهره‌برداری رسید و گام بزرگی در مسیر توسعه شبکه آبرسانی به روستاهای این شهرستان برداشته شد.

سلیمانی اضافه کرد: افزایش قیمت تجهیزات، سختی کار و حفاری در مناطق دوردست روستایی و برخی چالش‌های اجتماعی از مهم‌ترین موانع پیش‌روی اجرای طرح‌های آب و فاضلاب محسوب می‌شود اما لبخند رضایت مردم در مناطق محروم، خستگی را از تن کارکنان این شرکت بیرون می‌کند.

302645