آیا عبدالناصر همتی شگفتی انتخابات خواهد شد؟

عبدالناصر همتی اقتصاد‌دان و سیاستمدار تکنوکرات ۶۴ ساله‌، رئیس کل بانک مرکزی ایران و استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران‌، دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران و جزو صاحب‌نظران در زمینه اقتصاد کلان است.
تصویر آیا عبدالناصر همتی شگفتی انتخابات خواهد شد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، بابک قرائی‌مقدم نوشت: او فعالیت خود را از سال ۱۳۵۹ در سازمان صدا‌و‌سیما آغاز و تا ۱۳۶۸ به عنوان مدیرکل خبر فعالیت کرده و از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ معاون سیاسی سازمان صدا‌و‌سیما بوده است. وی از سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ به مدت ۱۲ سال، رئیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران‌، از ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ مدیر عامل بانک سینا و بانک ملی ایران‌، سپس برای دومین‌بار از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ مجددا ریاست بیمه مرکزی جمهوری اسلامی و پس از آن‌، از مرداد ۱۳۹۷ تا ۹ خرداد ۱۴۰۰ ریاست بانک مرکزی جمهوری اسلامی را برعهده داشته است.

او در اواخر اردیبهشت سال جاری به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری دوره سیزدهم، نام‌نویسی کرد و جزو معدود نامزدهای تکنوکرات و اصلاح‌طلبی است که صلاحیتش مورد تایید قرار گرفته است. رد‌صلاحیت نامزدهایی که به نظر می‌رسید مورد حمایت گروه‌های معتدل و اصلاح‌طلب قرار گیرند شاید آنها را به این واقعیت برساند که با چنین شرایطی‌، مجبور باشند از ایشان یا محسن مهرعلیزاده حمایت کنند. در این میان به نظر می‌رسد عبدالناصر همتی، نامزدی مناسب‌تر از محسن مهرعلیزاده باشد. عملکرد وی در طول دو سال گذشته در بانک مرکزی جمهوری اسلامی با توجه به شرایط تحریم کشور، کاملا قابل‌قبول بوده و از روند نامناسبی که مدیر گذشته بانک مرکزی، کشور را به سوی آن می‌برد، جلوگیری کرده است.

به اضافه آنکه وی از اقتصاد‌دانان صاحب‌نظر کشور بوده، می‌تواند با توجه به اینکه مشکلات اقتصادی جزو دغدغه‌های اصلی مردم است، راهگشا باشد. سابقه طولانی وی از جوانی در زمینه تبلیغات و ارتباطات و نیز روحیه معتدل و معقول وی‌، شاید بتواند به عنوان شخصیتی کاریزماتیک و تاثیر‌گذار، در روزهای کنونی تصمیم‌گیری‌، مردم را به سوی انتخاب وی بکشاند. البته بسیار سخت است که با توجه به شرایط فعلی، ایشان بتواند بخت زیادی برای اخذ کرسی ریاست‌جمهوری دوره آینده داشته باشد؛ اما به نظر نگارنده‌، بخت وی از نامزد دیگر بالقوه اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان بسیار بیشتر است.

حقیقت این است که علی لاریجانی نیز بخت چندانی برای تصاحب کرسی ریاست‌جمهوری نداشت، زیرا درصد قابل‌توجهی از جامعه و به خصوص رای‌دهندگان، ایشان را در رسیدن کشور به وضعیت موجود، تا حدود زیادی مقصر می‌دانستند. اما در شرایطی غیرتبلیغاتی و کاملا منطقی، شاید به نظر برسد که صلاحیت عبدالناصر همتی برای حمایت گروه‌های معتدل و میانه‌رو از علی لاریجانی بیشتر باشد. البته محسن مهرعلیزاده با یک بار آزمودن بخت و شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۸۴ و رای کمتر از یک و نیم میلیون‌، به نظر اصلا نامزد قابل‌اتکایی نیست. ممکن است ریاست‌جمهوری عبدالناصر همتی به عنوان یک اقتصاد‌دان زبده و کسی که در مشکلات اقتصادی وحشتناک کنونی و تحریم‌های کمر‌شکن، کارنامه قابل‌قبولی داشته است، بتواند تا حدودی گره از کار فروبسته این ملت نجیب و دردمند بگشاید.

مساله این است که آیا نفسی و امیدی در بخش قابل‌توجهی از جامعه مانده است؟ آیا عبدالناصر همتی شگفتی انتخابات آینده خواهد شد؟ این احتمال زیاد نیست؛ اما ممکن است اتفاق بیفتد. بیش از توانایی‌های عبدالناصر همتی برای پذیرش این پست مهم، به نظر می‌رسد این مساله بیشتر مربوط به مردم ایران و حمایت یکپارچه تمامی گروه‌های معتدل و اصلاح‌طلب از وی باشد.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

منبع: آرمان ملی

302383