علائم سرطان کلیه

دبیر علمی بیست و چهارمین کنگره سالیانه انجمن اورولوژی ایران، در ارتباط با علل بروز سرطان های مثانه و کلیه و روش های تشخیص و درمان این نوع سرطان های دستگاه ادراری، توضیحاتی ارائه داد.
تصویر علائم سرطان کلیه

به گزارش سایت خبری پرسون، فرزین سلیمان زاده عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: امروزه اورولوژی شامل مباحث وسیعی است و تمام بیماری‌ها در سیستم ادراری و دستگاه تناسلی مردان را به ویژه بیماری‌هایی که درمان مبتنی بر جراحی دارند شامل می‌شود.

وی با اشاره به تنوع انواع جراحی در حوزه اورولوژی افزود: امروزه با ابزارهای تکنولوژیک، روش‌های مختلف جراحی مانند لاپاروسکوپی و یا انجام جراحی توسط ربات در دنیا رایج شده است و محدوده وسیع دانش با و بدون تکنولوژی در حوزه اورولوژی و جدیدترین دستاوردهای علمی در این کنگره با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته ایران و جهان مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.

دبیر علمی بیست و چهارمین کنگره سالیانه انجمن اورولوژی ایران با اشاره به اینکه این کنگره به صورت چهار روزه برگزار می‌شود و دومین سالی است که برگزاری آن به صورت مجازی مدنظر قرار گرفته است، گفت: البته سخنرانانی که در تهران حاصل حاضر هستند با حفظ فاصله اجتماعی در محل کنگره حضور خواهند یافت و سایر سخنرانان که تمایل به حضور فیزیکی در جلسه ندارند و یا در خارج از کشور هستند همچنین شنونده‌ها می‌توانند به صورت مجازی در این کنگره شرکت کنند. ما امسال ۲۵ سخنران خارجی از چهار قاره جهان و در مجموع ۱۶۰ سخنران و گرداننده جلسه در طول کنگره داشتیم.

سلیمان زاده در ادامه به بیماری‌های شایع در حوزه اورولوژی اشاره کرد و گفت: چهار سرطان کلیه، مثانه، پروستات و بیضه در حوزه اورولوژی سالانه افراد بسیاری را درگیر می‌کنند که در صورت مراجعه به موقع به پزشک می‌توان گفت که حتی این ۴ سرطان در موارد زیادی، درمان قطعی هم می‌تواند به همراه داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه سنگ کلیه، بیماری‌های عفونی کلیه و دستگاه ادراری و همچنین بی اختیاری ادراری از جمله مشکلاتی است که در حوزه اورولوژی شایع بوده و روزانه سبب مراجعه تعدادی از افراد به مطب پزشکان می‌شود گفت: همچنین بیماری‌های منتقله از راه جنسی و نیز اختلال عملکرد جنسی نیز شایع بوده بنابراین توجه به این مسئله و درمان به موقع آن نیز حائز اهمیت است.

سلیمان زاده درباره علائم سرطان کلیه گفت: متأسفانه سرطان کلیه در مراحل اولیه علائمی ندارد و می‌تواند در موارد طول کشیده با کاهش اشتها و کاهش وزن همراه باشد ولی در بسیاری از افراد در سونوگرافی‌هایی که به دلایل دیگر انجام می‌شود به صورت تصادفی متوجه وجود تومور در کلیه می‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: غربالگری در جهت تشخیص به موقع این بیماری‌ها حائز است و در صورتی که به موقع انجام شود هم از اتلاف منابع مالی جلوگیری به عمل می‌آید و هم کشف به موقع تومور باعث بهبود نتایج درمان می‌شود. در مورد سرطان مثانه و سرطان پروستات نیز به همین صورت است البته دیده شدن خون در ادرار و یا در آزمایش ادرار می‌تواند از علائم سرطان مثانه باشد. شناسایی سرطان پروستات هم اغلب از طریق آزمایش PSA شروع می‌شود و در صورت تشخیص به موقع درمان به خوبی و با موفقیت انجام خواهد گرفت.

301566