مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان:

قرار گرفتن گیلان در لیست پایلوت طرح شهر هوشمند به توسعه منجر نشد

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با بیان اینکه شاخص‌های شهر هوشمند فقط زیرساخت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست، گفت: استان گیلان در زمینه هوشمند سازی شهری از استانهای پایلوت کشور بوده است، اما این پایلوت بودن به توسعه منجر نشده است.
تصویر قرار گرفتن گیلان در لیست پایلوت طرح شهر هوشمند به توسعه منجر نشد

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، فرزاد توکلی بیان کرد: ۴ شهر رشت، لاهیجان، انزلی، آستارا در حوزه شهر هوشمند به عنوان پایلوت انتخاب شدند که تقریبا غیر از رشت مابقی شهرهای گیلان در این زمینه تحولی نداشتند. به طور کلی در گیلان حدود ۷ هزار کیلومتر فیبر نوری برای تقویت زیرساخت‌های دولت الکترونیک ایجاد شده است.

توکلی تصریح کرد: شاخص‌های شهر هوشمند فقط زیرساخت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست بلکه ابعاد مختلفی را در بر می‌گیرد مثلاً در شاخص‌های مذکور سرانه فضای سبز و مسیر سبز دوچرخه به عنوان یکی از مولفه‌های موثر شهر هوشمند به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: شهر هوشمند تنها یک پدیده شهری (شهرداری) نیست؛ شهر هوشمند نه‌ تنها به مفهوم فناوری، بلکه یک توسعه اجتماعی- اقتصادی است و فناوری به‌ وضوح یک شرط ضروری برای یک شهر هوشمند است. اما درک شهروندان از این مفهوم درباره توسعه شهری برای کیفیت بهتر زندگی است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان بیان کرد: در حوزه هوشمند سازی شهری در رشت، غیر از ثبت تخلف راهنمایی رانندگی به شکل محدود کاری انجام نشده است و الکترونیکی کردن سیستم داخلی شهرداری بخش کوچکی از هوشمند سازی شهری است. اکنون در رشت به جز ایجاد بستر فیبر نوری و ایجاد دوربین های ثبت تخلف و کنترل ترافیک، آن هم به شکل محدود اقدام دیگری گزارش نشده است.

وی در خصوص عمده دلایل هوشمند نشدن شهرهای گیلان افزود: به طور کلی کمبود بودجه و نداشتن منابع مالی شهرداری‌های گیلان، ناتوانی شهرداری‌ها در جذب سرمایه گذاران برای حوزه هوشمند سازی و وجود بروکراسی‌های مابین شورا و شهرداری از عوامل عقب ماندگی در حوزه توسعه هوشمندسازی است. چنانچه در سال‌های گذشته فرصت هوشمند سازی در تفکیک زباله در شهر لاهیجان و هوشمند سازی پارک خودروها در انزلی علیرغم وجود سرمایه گذاران با شکست مواجه شد.

بر اساس آمار مرکز فاوآ شهرداری رشت در مرکز گیلان، اتصال کلیه مناطق و سازمان‌های شهرداری به شبکه دولت، راه‌اندازی زیرساخت ویدئو کنفرانس برای برگزاری جلسات آنلاین، ایجاد زیرساخت و دسترسی‌های لازم برای دورکاری پرسنل و ارتقای تجهیزات سخت افزاری از جمله عملکرد این سازمان بوده است.

اما آمارها نشان می‌دهد پس از چندین سال در رشت تنها ۳ ایستگاه هوشمند ترافیکی و پایش تصویری ایجاد شده که ۷ دوربین ثبت تخلف بر آن‌ها نصب شده است. در حالیکه سال گذشته شهرداری رشت ۱۳۰ مکان را برای نصب دوربین‌های ثبت تخلف و نیز پایش تصویری هوشمند جانمایی کرده بود.

به گفته مسئولان، عمده مشکلات برای نصب این دوربین‌ها تامین زیرساخت‌های مخابراتی و شبکه برق بوده است.

منبع: همشهری آنلاین

301047

مطالب مرتبط