سوءمدیریت آشکار دولت روحانی در اقتصاد کشور

در حالی حسن روحانی از موفقیت دولت خود در سه سال اخیر در مدیریت اقتصاد کشور در شرایط تحریمی سخن گفته که آمارها بیانگر مدیریت به شدت خسارت‌ بار دولت است که فشار تورمی آن به ملت وارد آمده است.
تصویر سوءمدیریت آشکار دولت روحانی در اقتصاد کشور

به گزارش سایت خبری پرسون، حسن روحانی با مقایسه عملکرد دولت خویش در مدیریت اقتصاد کشور در شرایط تحریمی با دولت قبل، بدون ارائه آمار یا شاخص اقتصادی، مدعی شده که دولت دوازدهم بسیار موفق بوده است.

این در حالی است که آمارهای رسمی که توسط دولت روحانی منتشر شده نشان می‌دهد دولت فعلی به مراتب عملکرد ضعیف‌تری نسبت به دولت قبل داشته است.

در سه سال اخیر که با خروج آمریکا از برجام، تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان مجددا اجرا شد، به علت سوءمدیریت دولت، شاخص تورم ۱۶۸ درصد افزایش یافت. این در حالی است که در مدت مشابه در دولت دهم که کشور با تحریم‌های اقتصادی فراگیرتر شامل تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل مواجه بود، نرخ تورم ۱۱۲ درصد بیشتر شده بود. بدین ترتیب فشار تورمی در دولت روحانی در شرایط تحریمی ۵۰ درصد بیشتر از دولت دهم بود.

دولت روحانی در کنترل قیمت مواد غذایی هم نسبت به دولت دهم ناموفق‌تر بوده است. رشد تورم مواد خوراکی از فروردین ۱۳۸۹ تا فروردین ۱۳۹۲ حدود ۱۹۱ درصد بود در حالی که از فروردین ۱۳۹۷ تا فروردین ۱۴۰۰ شاهد افزایش ۲۳۲ درصدی متوسط قیمت مواد خوراکی بودیم.

دولت روحانی در کنترل قیمت مسکن هم فاجعه دیگری آفرید. در حالی که از فروردین ۱۳۸۹ تا فروردین ۱۳۹۲ قیمت مسکن ۱۳۲ درصد بالا رفته بود اما در مدت مشابه در دولت روحانی شاهد رشد شدید ۴۲۵ درصدی قیمت مسکن بودیم. گرانی مسکن در دولت روحانی در شرایط تحریمی ۲۲۲ درصد شدیدتر از دوره مشابه در دولت دهم بود. دولت روحانی در کنترل نرخ حیاتی ارز هم نسبت به دولت دهم ناموفق‌تر بود.

از ابتدای سال ۱۳۹۷ با بازگشت تحریم‌ها تا فروردین امسال نرخ ارز ۳۹۰ درصد گران شده در حالی که در مدت مشابه در دولت دهم نرخ ارز ۲۴۹ درصد بالا رفت.دولت دهم در کنترل قیمت خودرو در شرایط تحریمی هم موفق‌تر از دولت روحانی بود. به عنوان مثال، از فروردین ۱۳۸۹ تا فروردین ۱۳۹۲ قیمت پراید کمتر از ۲ برابر شد اما در مدت مشابه در دولت روحانی شاهد افزایش بیش از ۵ برابری قیمت پراید بوده‌ایم.

منبع: مشرق

290792