مذاکرات به بن بست نرسیده است

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از حضور معاون سیاسی وزیر امور خارجه در این کمیسیون خبر داد و گفت: علی باقری درباره سفر مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا به ایران به سوالات اعضا پاسخ داد.
تصویر مذاکرات به بن بست نرسیده است

به گزارش سایت خبری پرسون، وحید جلال زاده در توضیح جلسه روز یکشنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران به خبرنگاران گفت: پیش از آغاز سال جاری وقفه‌ای در مذاکرات ایجاد شد و آمریکایی‌ها دوباره بدعهدی کرده و به گفته‌های قبلی خود در همین مذاکرات پشت کردند و به همین خاطر شکل قبلی مذاکرات از بین رفت و بعد از آن ترک وین اتفاق افتاد. در ادامه مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا دو بار به ایران آمد و گفت‌وگوهای تلفنی را نیز با مسئولان کشورمان در جهت اتصال دوباره مذاکره‌کنندگان وین انجام داد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس تصریح کرد: آنچه که واقعی و عینی است در مذاکرات وین، مذاکره بین ایران و آمریکا است البته این مذاکره به صورت چهره به چهره و حضوری نیست و در کنار مذاکرات طرف ایرانی با ۱+۴ به صورت (none paper) و غیررسمی در حال انجام است و در نهایت ما در دو موضوع اصلی با آمریکایی‌ها به مشکل برخوردیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس یادآور شد: یکی از این موضوعات اختلافی موضوع تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که آنها این نهاد را در زمره سازمان‌های تروریستی قرار دادند و یکی هم لیستی که مربوط به تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی است و در این دو موضوع ما در وین اختلافاتی با آمریکایی‌ها داشتیم و امروز علی باقری کنی در جلسه امروز کمیسیون توضیحاتی را به اعضاء ارائه داد.

وی در خصوص هدف سفر انریکه مورا مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا به جمهوری اسلامی گفت: علی باقری در جلسه امروز توضیحاتی در خصوص اهداف سفر مورا بیان کرد. فرستاده اتحادیه اروپا سعی بر این دارد طرف آمریکایی و ایرانی را به یکدیگر نزدیک کند اما بدون شک ما آنچه که باید انجام می‌شد را به مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا انتقال دادیم و امیدواریم مورا نیز به درستی نظرات ما را به طرف آمریکایی منتقل کند.

رییس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس تأکید کرد: جمهوری اسلامی مذاکره برای مذاکره را نمی‌پذیرد و به دنبال فرسایشی شدن روند این مذاکرات نیست. بلکه به دنبال به نتیجه رسیدن مذاکرات وین است. جمهوری اسلامی همیشه صادقانه رفتار کرده و به تعهدات خود عمل کرده و حالا طرف آمریکایی است که باید صداقت نشان داده و خسارتی که به ایران اسلامی پس از خروج یک طرفه از برجام وارد کرده، جبران کند.

جلال زاده ادامه داد: اعضای کمیسیون در نشست امروز سوالاتی را از مذاکره کننده ارشد ایران مطرح و وی نیز پاسخ‌هایی را ارائه کردند و تحلیل‌های اعضای کمیسیون را در بسیاری از مواقع پذیرفتند و امیدواریم در ادامه مذاکراتی که به شکل سفرهای مذاکره کنندگان اروپایی به ایران در حال انجام است، به کار بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: نگاه معاون سیاسی وزارت امور خارجه این است که مذاکرات ادامه دارد و سفرهای مورا به تهران و نامه‌نگاری‌ها به منزله ادامه مذاکرات است و موضوع به بن‌بست رسیدن مذاکرات را وارد نمی‌دانست.

398370