فاطمی عقدا در گفت‌و‌گو با پرسون پاسخ داد؛

بانک‌ها چگونه در بازار مسکن نقش آفرینی می‌کنند؟

یک کارشناس مسکن گفت: بانک‌ها از طریق ساختمان سازی بر خلاف سیاست‌های خود و همچنین از طریق تصاحب املاک دریافت کنندگان تسهیلات که قادر به بازپرداخت وام نبوده‌اند؛ مالک هزاران واحد ساختمان هستند.
تصویر بانک‌ها چگونه در بازار مسکن نقش آفرینی می‌کنند؟

سید محمود فاطمی عقدا، کارشناس مسکن و استاد دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: دخالت بانک‌ها در بخش مسکن، تمرد از وظایف بانکداری، عبور از سیاست‌های بانکداری در کشور، خلاف اقدامات تعیین شده توسط بانک مرکزی و حرکت به سمت واسطه گری و بنگاه داری است.

فاطمی عقدا در واکنش به خرید و ذخیره سازی ملک از سوی برخی از بانک‌ها، تصریح کرد: وظیفه بانک مرکزی تنظیم سیاست‌های پولی کشور است. خرید مسکن توسط بانک‌ها، آن را تبدیل به کالای سرمایه ای می‌کند و نظم بازار مسکن را از بین می‌برد.

وی ادامه داد: نقش بانک‌ها و موسسات مالی در آشفته کردن بازار مسکن کاملا مشخص است. برخی از بانک‌ها هلدینگ و شرکت ساختمان سازی دارند و منابع مالی خود را برخلاف سیاست‌های بانکی و مالی کشور در بخش مسکن به کار گرفته‌اند.

این استاد دانشگاه افزود: بانک‌ها، ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری فروش آسان را در شهرها به عنوان وثیقه تسهیلات از مردم دریافت می‌کنند و به دلیل عدم امکان پرداخت تسهیلات، ساختمان آنها به تملک بانک تبدیل می‌شود. به همین روش بانک‌ها هزاران واحد ساختمان در اختیار دارند.

این کارشناس مسکن تصریح کرد: قرار بر این بود که دولت بانک‌ها را به عرضه و فروش املاک ملزم کند که عملی نشد. عمر دولت فعلی رو به پایان است و دولت بعدی باید با یک تدبیر اقتصادی توجه جدی به این موضوع داشته باشد.

290531