150 گونه گیاهی اندمیک در لرستان شناسایی شده است

استان کوهستانی لرستان به واسطه ۳۵ قله بالای سه هزار و ۵۰۰ متر و شرایط اقلیمی چهار فصل یکی از پناهگاه های منحصر به فرد تنوع زیستی در سطح کشور به شمار می رود.
تصویر 150 گونه گیاهی اندمیک در لرستان شناسایی شده است

به گزارش سایت خبری پرسون از لرستان، این استان در میان رشته کوه های زاگرس نقش مهمی در اکوسیستم این منطقه و کشور دارد به نحوی که از مجموع ۶ میلیون هکتار جنگل‌های زاگرس ۱.۲ میلیون هکتار آن در این استان قرار دارد.

استان لرستان با وسعت یک و هفت دهم درصد مساحت کشور دارای تنوع زیستی بسیار بالایی است و بنابر مطالعات کارشناسان به دلیل این شاخص های جغرافیایی بیش از ۲۵ درصد تنوع زیستی کشور، شامل ۳۶۸ گونه جانوری و یک هزار و ۷۰۰ گونه گیاهی در این استان شناسایی شده است.

علاوه بر شرایط توپوگرافی و کوهستانی بودن وضعیت جغرافیایی لرستان تنوع آب و هوایی نیز یکی از مزیت های تنوع زیستی این استان است چنانکه کمترین ارتفاع استان لرستان در پلدختر با ۳۰۰ متر و بیشترین ارتفاع در اشترانکوه با چهار هزار و ۸۰ متر از سطح دریا است و این موضوع زمینه حضور گونه های جانوری از جمله پلنگ و همچنین چندین گونه جانوری اندمیک را در استان فراهم کرده است.

برخی از گونه های جانوری این استان، بعنوان گونه های چتری بیانگر تنوع زیستی بسیار متنوع این استان است و از طرفی گونه هایی همچون سمندر لرستانی، انواع گربه سانان، وزغ لرستانی و سه گونه ماهی کور غار گونه های منحصر به این استان هستند.

این در حالی است که ۱۵۰ گونه گیاهی اندمیک در لرستان شناسایی شده است که این تنوع زیستی بالا بیانگر شرایط مناسب آب و هوایی و بهره مندی از منابع آبی چشمگیر در اکوسیستم این استان است.

طبیعت کوهستانی لرستان، منشا تنوع زیستی منحصر به فرد لرستان است

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: لرستانی استانی کوهستانی است که این طبیعت استان تسهیل کننده اکوسیستمی خاص و منحصر به فرد برای استان است.

نبی الله قائدرحمت افزود: اگرچه طبیعت کوهستانی شکننده و آسیب پذیر است و نیازمند حفاظت گسترده است اما مناطق کوهستانی زیستگاه گونه های خاصی هستند و در راستای حفاظت تنوع زیستی در این مناطق باید تمام جوانب در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه کوهستان و سرچشمه آب های شیرین و منبع مطلوبی برای تنوع زیستی به شمار می رود اظهار داشت: لرستان به واسطه بهره مندی از منابع آبی فراوان، حدود ۴۰ درصد آب کشور را تامین می کند.

قائدرحمت، با تاکید بر اینکه حفاظت طبیعت لرستان سرمایه گذاری برای نسل کنونی و اینده این استان است ادامه داد: به واسطه اقلیمی کوهستانی لرستان ۳۰ رودخانه دائمی، ۳۵ آبشار دائمی، ۱۵ تالاب و یک دریاچه کوهستانی گهر در ارتفاع ۲ هزار و ۳۶۵ متری وجود دارد.

وی با بیان اینکه ۳۵ قله بالای سه هزار و ۵۰۰ متر و ۲۵۰ غار در این شناسایی شده است، عنوان کرد: کوه ها در تنوع زیستی لرستان بسیار با اهمیت هستند و در عین حال ۱۰ درصد جنگل کشور و ۲۰ درصد جنگل زاگرس در این اتان وجود دارد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: اکنون تنوع زیستی این استان بیش از ۲۵ درصد است و یک هزار و ۷۵۰ گونه گیاهی بیش از ۲۵ درصد گونه گیاهی کشور با حدود هشت هزار گونه گیاهی محسوب می شود.

قائدرحمت، با بیان اینکه تنوع زیستی جانوری این استان بیش از ۳۰ درصد تنوع زیستی کشور است گفت: زیستگاه بیشترین گونه های جانوری اندمیک جانوری و گیاهی با منشا داروهان گیاهای در کوه های این استان است و این امر لزوم توجه بیشتر بر حفاظت از کوهستان استان را دوچندان کرده است.

وی اظهار داشت: در این راستا ممنوعیت صدور پروانه چرا در ارتفاع بالای ۲ هزار و ۵۰۰ متر در سطح استان ضرورت دارد چراکه چرای در این مناطق باعث تخریب زیستگاه تنوع زیستی گیاهی و جانوری استان خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین تصویب برنامه های حفاظتی کوه های استان به نحوی که چشم اندازهای حفاظت شده با مقررات خاصی باشد، حفاظت راملموس تر می کند.

قائدرحمت با اشاره به تنوع زیستی لرستان گفت: سمندر لرستانی نماد تنوع زیستی این استان است، که زیستگاه این جانورفقط در جنوب لرستان و بخشی از خوزستان است ودر هیچ کجای دنیا نمونه ای از سمندر لرستانی وجود ندارد.

وی افزود: پلنگ ایرانی، آهو، قوچ و میش، کل و بز، انواع گربه سانان(کاراکال)، شاه روباه ایرانی، کبک دری، پرندگان شکاری، انواع عقاب و پرندگان مهاجر به واسطه تالاب های لرستان از شاخص ترین گونه های جانوری این استان به دلیل طبیعت منحصر به فرد هستند.

قائدرحمت اظهار داشت: وزغ لرستانی، خرس قهوه ای، سه گونه ماهی کور غار از دیگر جانوران اندمیک این استان هستند.

افزایش جمعیت و تنوع زیستی حیات وحش لرستان در سال های اخیر

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان، با بیان اینکه ۳۵۸ گونه جانوری و یک هزار و ۷۵۰ گونه گیاهی اهمیت تنوع زیستی لرستان را نشان می دهد افزود: ۱۵۰ گونه اندمیک گیاهی در لرستان شناسایی شده که از این تعداد پنج گونه جانوری شامل وزغ لرستانی ،سمندر لرستانی و سه گونه ماهی کور غار به عنوان گونه های جانوری اندمیک در ثبت جهانی شده است.

مهرداد فتحی بیرانوند افزود: کل (پازن کوهی)، بز، خوک وحشی، پلنگ ایرانی، خرس قهوه‌ای، کفتار، گرگ، روباه معمولی، خرگوش، تشی، گربه وحشی، دلیجه، کلاغ نوک سرخ، کرکس، سارگپه پا بلند، عقاب طلایی، شاهین، بالابان، کبوتر چاهی، انواع سهره‌ها، شاه بوف، کبک، تیهو، کبوتر جنگلی، قمری، چرخ ریسک بزرگ، سنگ چشم خاکستری، کمر کلی، کمر کلی کوچک، چکاوک مهمترین گونه های جانوری این استان هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به اینکه ۲۵درصد تنوع زیستی گیاهی و جانوری کشور در این استان وجود دارد اظهار داشت: با توجه به ظرفیت و پتانسیل عرصه های کوهستانی طبیعی استان، برخورداری از اقلیم چهار فصل و تنوع زیستی در حوزه های گیاهی و جانوری و وجود ذخایر ژنتیکی ، ارزشمند گیاهی نظیر جنگلهای بلوط، بنه، ارس و گونه های جانوری نظیر پرندگان شکاری، کبک دری، خرس قهوه ای، پلنگ، کل و بز کوهی، قوچ و میش، ماهیان کور غار و سمندر لرستانی، برنامه ریزی و اقدامات لازم به منظور احیاء زیستگاه ها و زیست بوم های استان در اولویت کاری قرار دارد.

وی گفت: وضعیت تنوع زیستی و جمعیت حیات وحش این استان بر اساس سرشماری های انجام شده، افزایش یافته و در حال حاضر بی‌سابقه و بسیار غنی است.

فتحی بیرانوند بیان کرد: هرساله گونه های حیات وحش به ویژه گونه های شاخص در راستای برنامه‌ریزی و چگونگی سیاست گذاری در زمینه تنوع زیستی سرشماری می شوند.

وی اظهار داشت: بررسی های به عمل آمده و مقایسه سرشماری سال های گذشته نشان می دهد اکنون وضعیت تنوع زیستی و جمعیت حیات وحش استان بی سابقه و بسیار غنی است که این مهم به دلیل اقدامات حفاظتی، برنامه های آموزشی و برخورد قاطع با متخلفان زیست محیطی محقق شده است.

وی با تاکید بر ضرورت دستیابی حیات وحش لرستان به استانداردهای بین المللی ادامه داد: وجود جمعیت های پرشمار گونه های قوچ، میش، کل و بز وحشی، پستانداران بزرگ و گربه سانانی مانند خرس و پلنگ بیانگر تنوع زیستی غنی در مناطق تحت حفاظت و آزاد استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به اقدامات این اداره کل در راستای احیای اکوسیستم و حرکت به سمت اکوتوریسم و گردشگری گفت: وفور گله های چند صدتایی در یک منطقه نشان می دهد حیات وحش استان احیا شده که نتیجه فرهنگ سازی و قاطعیت در امر حفاظت از محیط زیست است.

290026