5.5 میلیون دوز واکسن در کشور توزیع شده است/کرونای هندی و آفریقایی در ۳ استان جنوبی

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در ارتباط با وضعیت بیماری کرونا و برنامه واکسیناسیون عمومی توضیحاتی ارائه کرد.

تصویر 5.5 میلیون دوز واکسن در کشور توزیع شده است/کرونای هندی و آفریقایی در ۳ استان جنوبی

به گزارش سایت خبری پرسون، علیرضا رئیسی در پایان نشست ستاد ملی مقابله با کرونا که به ریاست حسن روحانی رئیس جمهوری برگزار شد، به ارائه گزارشی از تصمیمات و مصوبات ستاد پرداخت و روند بیماری کرونا و برنامه واکسیناسیون را تشریح کرد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با اعلام اینکه تاکنون ۵.۵ میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شده است، گفت: بیش از ۲.۷ میلیون دوز واکسن در کشور تزریق شده است.

وی با اشاره به برنامه واکسیناسیون سالمندان در گروه‌های مختلف سنی، گفت: واکسیناسیون افراد ۷۰ سال به بالا از امروز در کشور آغاز شده است.

رئیسی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضای انتخابات تاکید کرد و افزود: از داوطلبان انتخابات درخواست می‌کنیم از برپایی میتینگ‌های انتخاباتی که باعث ازدحام و شلوغی جمعیت شود، خودداری کنند.

علیرضا رئیسی در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: در جلسه امروز مباحث مهمی داشتیم و مروری بر وضعیت روند بیماری در کشور داشتیم‌. خوشبختانه همانطور که نمودارها نشان می‌دهد اکثر استان‌ها روند نزولی را طی می‌کنند و این خبر خوبی است اما در ۳ استان باید دقت بیشتری کنیم؛ بویژه استان‌های جنوبی و استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان مراقبت بیشتر میخواهند.

وی افزود: بویژه اینکه نگران گسترش سوش ویروس هندی و آفریقایی در آنجا (استانهای بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان) هستیم و اگر پروتکل‌ها درست رعایت نشود ممکن است مانند خوزستان که ابتدا سوش انگلیسی در آنجا شایع شد و سپس به همه جا رسید این روند در این ۳ استان‌ هم تکرار شود. در حال حاضر روند در آن ۳ استان تقریبا در حال کنترل است و مابقی استان‌ها روند نزولی خوبی طی می‌کنند که امیدوارم ادامه دار باشد.

وی افزود: معمولا بعد از ماه رمضان برخی جشن‌ها و عروسی‌ها بیشتر می‌شود و نیاز به دقت بیشتر است. از طرفی گرم شدن هوا و روشن کردن کولرها بویژه در مناطق گرمسیر بدون بازکردن درب و پنجره و عدم گردش هوا عامل خطر انتشار ویروس است. معمولا در اواخر بهار و تابستان سفرها صورت می‌گیرد که از مردم می‌خواهیم سفر نکنند. تجمعات و دورهمی‌ها هم در انتقال بیماری موثر است.

رییسی درباره آخرین خبرها از واکسیناسیون نیز گفت: حدود ۵.۵ میلیون دُز واکسن در سطح کشور توزیع کردیم و تاکنون بالغ بر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزارنفر واکسینه شدند. افراد بالای ۸۰ سال به اتمام رسید و ۷۵ ساله‌ها هم از هفته قبل آغاز شد.

رییسی گفت: از امروز واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال شروع شده است و این افراد با مراجعه به سایت salamat.gov.ir ثبت نام می کنند و تا فردای آن روز برایشان پیامک‌ می‌رود و زمان و مکان تزریق واکسن را اطلاع می‌دهیم تا با خیال راحت واکسن دریافت کنند.

وی افزود: امیدواریم طی این هفته افراد بالای ۷۰ سال را واکسینه کنیم تا از یکشنبه هفته آینده بتوانیم واکسیناسیون بالای ۶۵ سال را آغاز کنیم و ۱۰ روز بعد هم افراد بالای ۶۰ سال را آغاز کنیم. با اتمام واکسیناسیون بالای ۶۰ ساله‌ها یعنی ما قسمت عمده فاز دوم واکسیناسیون که سالمندان و بیماران زمینه‌ای هستند را واکسینه کردیم.

رییسی تاکید کرد: افراد بالای ۷۰ سال بعد از ارسال پیامک به مراکز مراجعه کنند و کسانی که پیامک دریافت نکردند فعلا مراجعه نکنند تا پیامک دریافت کنند. نوبت واکسیناسیون نمی‌سوزد و واکسن به اندازه کافی داریم.

منبع: مهر

289898