تمایل عراق به خرید هواپیما و رادار از فرانسه

کمیته امنیتی مجلس عراق از تصمیم این کشور برای نوسازی و تنوع بخشی به صنعت هوایی خود و تفاهمات اولیه با فرانسه در این خصوص خبر داد.
تصویر تمایل عراق به خرید هواپیما و رادار از فرانسه

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد رضا آل حیدر رئیس کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق روز جمعه در گفتگو با خبرگزاری رسمی این کشور (واع) گفت: عراق هواپیماهای F-۱۶ پیشرفته ای دارد، اما تعداد آنها برای انجام عملیات علیه هسته های مخفی داعش کم است.

وی با اشاره به مذاکرات انجام شده با مقام های فرانسوی برای خرید هواپیماهای جنگنده گفت: رایزنی هایی با سرکنسول فرانسه در بغداد انجام شده و رئیس کمیته امنیتی و دفاعی فرانسه یکشنبه هفته آینده به عراق سفر خواهد کرد تا تفاهمات مقدماتی برای خرید جنگنده ها فرانسوی در کنار تقویت رادارهای فرماندهی پدافند هوایی انجام شود.

رئیس کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق عملکرد هواپیماهای روسی را خوب دانست و گفت کمک های تجهیزاتی و تعمیراتی آمریکا نیز ادامه دارد (اما بهتر است) که تعداد جنگنده های F-۱۶ افزایش یابد و عراق با مدل های پیشرفته این جنگنده ها تامین و تجهیز شود.

به گفته آل حیدر به دلیل حمله های صورت گرفته به پایگاه هوایی بلد یک شرکت آمریکایی در صنایع نظامی که به گفته مقامات عراقی مسوولیت حفظ، نگهداری و تعمیر جنگنده های F-۱۶ را برعهده داشت به مدت چهارماه عراق را ترک خواهد کرد و به همین دلیل مهندسان عراقی تلاش میکنند که به نگهداری هواپیماها بپردازند اما بنا به گفته های آل حیدر این نگهداری ها در اندازه تعمیر و نگهداری شرکت مادر کارآمد نیست .

شرکت لاکهید مارتین از شرکت های معروف آمریکایی در حوزه صنایع جنگی هفته گذشته اعلام کرد که به دلیل حملاتی که به پایگاه بلد از سوی گروه های ضداشغالگری صورت می گیرد تا زمانی‌ که دولت عراق نتواند امنیت این شرکت را تامین کند از این کشور خارج خواهد شد .

تعدادی از کارمندان این شرکت به پایگاه هوایی الحریر در اربیل اقلیم کردستان عراق می روند. و شماری از نیروهای ائتلاف و نظامیان آمریکا این پایگاه را در اختیار دارند.

مقامات عراقی از نیاز پشتیبانی تجهیزاتی، کمک های اطلاعاتی و مستشاری و نیز نیازهایی در حوزه نیروی هوایی به نیروهای خارجی سخن گفته بودند.

آل حیدر در انتها تصریح کرد که در مورد حضور کارشناسان و متخصصان آمریکایی مشکل قانونی وجود ندارد زیرا آنها جزو نیروهای جنگی نیستند بنابراین در ذیل قانون مصوب مجلس نمایندگان برای خروج نیروهای خارجی از عراق قرار نمی‌گیرند و جدای از این مطلب نیز اگر قرار به واردات سلاح های پیشرفته باشد، برای نگهداری آنها لازم است که متخصصان (خارجی) در عراق باشند.

مجلس عراق دیماه سال ۹۸ قانونی مبنی بر اخراج تمامی نیروهای خارجی تصویب کرد و آنان را جزو نیروهای اشغالگر برشمرد.

نخست وزیر و وزیر دفاع عراق سال گذشته سفرهایی به فرانسه داشته و درباره خرید و واردات تسلیحات نظامی از این کشور توافقاتی را منعقد کرد.

آل حیدر سال گذشته پس از سفر الکاظمی به پاریس از تمایل عراق به خرید سلاح از فرانسه اشاره و جنگنده های رافائل و کشتی های جنگی را بعنوان خریدهای احتمالی عنوان کرده بود.

همچنین نیچروان بارزانی چندی پیش در سفر به فرانسه درباره پشتیبانی های نظامی پاریس در داخل و خارج از چارچوب ائتلاف آمریکایی از اربیل با مکرون رییس جمهوری این کشور رایزنی کرد.

فرانسه جزو کشورهای ائتلاف آمریکایی است.

منبع:ایرنا

289802