وزیر علوم خبر داد:

حمایت رییس‌جمهور از طرح ساماندهی کنکور/ موافقت سازمان برنامه با تامین اعتبار همسان‌سازی حقوق

وزیر علوم از موافقت سازمان برنامه و بودجه با تامین اعتبار همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی خبر داد و گفت:مشکلی که وجود دارد در همسان‌سازی به دانشگاه‌های غیردولتی و مراکز پژوهشی توجه نشده است که دنبال اصلاح آن هستیم.
تصویر حمایت رییس‌جمهور از طرح ساماندهی کنکور/ موافقت سازمان برنامه با تامین اعتبار همسان‌سازی حقوق

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر منصور غلامی در جلسه ۱۴۸ ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ضمن بیان این مطلب گفت: بحث افزایش ۲۵ درصد حقوق اعضای هیات علمی در حال اجرا است و در قانون ذکر شده که این درصد افزایش نباید بیشتر از دو و نیم میلیون تومان باشد؛ دانشگاه ها در حال صدور حکم هستند. روش اعمال این افزایش حقوق در تراز منفی ایجاد شده از آن حل شده است اما مشکل سقف ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان مطرح بوده که تعداد کمی از اعضای هیات علمی درگیر این موضوع می‌شوند.

وی افزود: مکاتباتی صورت گرفته است تا بحث فوق العاده مدیریت را از افزایش حقوق مستمر جدا شود تا کسری کمتر شود. بحث همسان‌سازی جزو تبصره ۲ قانون بودجه است و یک موضوع خاص خودش را دارد و نیازمند تدوین دستورالعمل اجرایی بود که انجام شد و چون باید با سازمان برنامه و بودجه و آنچه در وزارت بهداشت اجرایی می شود همسان شود، که در اولین فرصت اجرا خواهد شد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری افزود: سازمان برنامه و بودجه با تامین اعتبار همسان سازی اعضای هیات علمی موافقت کردد و ما از این سازمان تشکر می‌کنیم. در واقع وزارت علوم قریب سه سال پیگیر این موضوع بود، که محقق شد.

وی تاکید کرد: مشکلی که وجود دارد این است که در همسان‌سازی حقوق به دانشگاه‌های غیردولتی و مراکز پژوهشی توجه نشده است . این مشکل نیز ناشی از پرداخت نشدن به یک عبارت قانونی است و چون این طرح در آخرین لحظات تصویب شد زمان اصلاح آن وجود نداشت. اما به دنبال اصلاح آن هستیم و پاسخ به اصلاح نیز تاکنون مثبت بوده است.این موضوع قطعا تاثیر زیادی بر دانشگاه های غیردولتی واحدهایی که از منابع دولتی استفاده نمی‌کنند خواهد داشت.

دکترغلامی درباره مباحث مطرح شده مربوط به کنکور در هیات دولت توضیح داد: روز یکشنبه گزارشی در این رابطه را به هیات دولت ارائه دادیم و هیات دولت از طرح ارائه شده به شورای عالی در خصوص کنکور حمایت کرد و مقرر شد بررسی آن با دستور رئیس جمهور در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار بگیرد.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه دکتر محمد علی کی نژاد رئیس هیأت عالی جذب هیأت علمی دانشگاه‌ها گفت: وزارت بهداشت در راستای اجرای طرح آمایش آمایش عالی به خوبی پیش رفته و ساختار سازی کرده است و امیدواریم با تغییر دولت نگرانی در این حوزه نداشته باشیم. جذب هیات علمی مهمترین مسئله آمایش آموزش عالی است و برای آن ساختار سازی شده است و امیدواریم وزارت علوم نیز بتواند تا این سطح کار را برساند.

وی گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره آمایش برای دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی و مناطق آزاد است. باید آینده نگری ۱۰ ساله داشته باشیم.

همچنین دکتر محمدرضا مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره گفت: به لحاظ مرجعیت پیدا کردن اولویت‌ها بر اساس مزیت‌های نسبی هر دانشگاه در هر منطقه در زمینه علوم پایه و بالینی تعریف شده است. باید از مزیت‌های نسبی هر دانشگاه دفاع کرد. درست است که توسعه متوازن امری درست است ولی نباید این توسعه متوازن مزیت سازی را مورد اخلال قرار دهد. هم اکنون از نظر نسبت پزشک به بیمار در رتبه ۸۷ دنیا هستیم و در زمینه پرستاری هم عقب هستیم و باید این مسائل را حل کنیم. باید توسعه متوازن را مبتنی بر مزیت نسبی حل کنیم.

289643