تقوی نیا؛ کارشناس مسایل غرب آسیا مطرح کرد:

مرگ آریل شارون و اثرات آن بر اسرائیل

تقوی‌نیا؛ کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: آریل شارون یک نابغه نظامی برای دولت اسرائیل به شمار می‌رفت زیرا پیش از تشکیل دولت یهود در سن ۱۴ سالگی عضو گروه شبه نظامی هاگانا شد و از خود تهور بالایی برای قتل و کشتار فلسطینیان نشان داد.

تصویر مرگ آریل شارون و اثرات آن بر اسرائیل

سایت خبری پرسون ـ تقوی‌نیا؛ کارشناس مسایل غرب آسیا در گفت وگو با خبرنگار پرسون اظهار داشت: آریل شارون مرد آهنین دولت یهود دقیقا ۱۵ سال پیش ( ۵ ژانویه ۲۰۰۶ ) بر اثر سکته مغزی به کما رفت و تا چندین سال حیاتش به شکل نباتی ادامه داشت.

این کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: وی فردی بسیار مهم در تاریخ اسرائیل بود که علاوه بر سابقه خدماتش به دولت یهود و در نتیجه محبوبیت بالایش در میان شهروندان صهیونیست، از لحاظ روایی نیز برای آنها اهمیتی فوق العاده داشت زیرا در کتب دینی آنها روایتی وجود دارد که در آخرالزمان، پس مرگ یکی از حکام این قوم به‌نام شارون، شکست های پی در پی بهودیان آغاز می‌شود و تا نابودی هیکل سوم ادامه می‌یابد. به همین علت زنده نگه داشتن او ولو به صورت نباتی برای رژیم صهیونیستی بسیار با اهمیت بود.

تقوی‌نیا افزود: افزون بر مسائل روایی، آریل شارون یک نابغه نظامی برای دولت اسرائیل به شمار می‌رفت زیرا پیش از تشکیل دولت یهود در سن ۱۴ سالگی عضو گروه شبه نظامی هاگانا شد و از خود تهور بالایی برای قتل و کشتار فلسطینیان نشان داد.

این کارشناس مسایل سیاسی گفت: با تشکیل اسرائیل، او به صورت تدریجی به نظامی‌ای کارکشته بدل گشت که سلسله مراتب ارتقا را یکی پس از دیگری پشت طی کرد.

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: اوج هوشمندی و بی‌باکی شارون در جنگ ۱۹۷۳ به معرض ظهور رسید، پس از شکست‌های خرد کننده اولیه و شکستن خط دفاعی بسیار محکم بارلِو توسط نیروهای مصری و استقرار موشک‌های پدافندی سام ۲ در پشت کانال سوئز، نیروی هوایی اسرائیل قافیه را باخت و تنها یک عمل انتحاری از سوی او توانست ورق درگیری را برگرداند.

تقوی‌نیا در ادامه افزود: در حالی که سپاه دوم و سوم مصر در شمال و جنوب سینا به شدت در حال جنگ با صهیونیست‌ها بودند، آریل شارون در یک ریسک عجیب اما موفق با یگان کوچکی از نیروهای زرهی که از آرم و پرچم ارتش مصر استفاده می کردند، توانست بدون درگیری از شکاف بین دو سپاه نهایت بهره را برده و ضمن پیمودن عرض شبه جزیره سینا، از منطقه «دفرسوار» به دریاچه «المره» رسیده و در آنجا با کمک نیروهای مهندسی نیروهایش را به غرب کانال سوئز منتقل کند.

وی افزود: این رخداد یک فاجعه کامل برای مصر بود چرا که شارون ابتدا لانچرهای سام ۲ را از بین برد و نیروی هوایی اسرائیل پس از یک هفته توانست به طور موثر وارد نبرد علیه قوای زمینی مصر شود.

این کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: دوم این که یگان وی با عبور از کانال سوئز تمام نیروهای مصری را از پشت محاصره نموده و همچنین در صورت لزوم این امکان را داشتند به سمت قاهره که تقریبا بی‌دفاع بود پیشروی کنند.

تقوی نیا در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: در نهایت با تدبیر این سرلشگر اسرائیلی مصر عملا شکست خورد و تلاش هایش بی‌نتیجه ماند.

وی عنوان کرد:آریل شارون در جنگ ۱۹۸۲ علیه سازمان آزادی بخش فلسطین، وزیر دفاع اسرائیل بود و علی رغم این که دستور داشت در حمله به لبنان تا بندر صور پیشروی کند، توانست تا حومه جنوبی بیروت تاخت کرده و متحدش بشیر جمیل از حزب فالانژ لبنان را به قدرت برساند.

این کارشناس مسایل غرب آسیا تاکید کرد: پس از ترور جمیل نیز با محاصره اردوگاه‌های صبری و شتیلا با پشتیبانی از «ایلی حبیقه» (فرمانده امنیت کتائب ) کشتار بی‌نظیری از فلسطینیان را در تاریخ ثبت کرد و به قصاب این ۲ اردوگاه ملقب شد.

تقوی‌نیا عنوان داشت: کینه فلسطینیان از او تا آنجا بود ‌که در سال ۲۰۰۰ هنگامی که با ۱۰۰۰ یهودی افراطی وارد مسجد الاقصی شد، ایشان به شدت تحریک شدند و انتفاضه دوم‌ شکل گرفت.

وی افزود: او در فوریه ۲۰۰۱ با وعده سرکوب مقاومت فلسطین در ۱۰۰ روز نخست وزیر شد اما نه تنها نتوانست این مهم را محقق کند بلکه در سال ۲۰۰۵ برای اولین بار دولت اسرائیل مجبور شد بدون دادن امتیاز و تحت فشار مقاومت مسلحانه از نوار غزه عقب نشینی کند و لکه ننگ این شکست دامنش را آلود.

این کارشناس مسایل غرب آسیا اظهار داشت: این ناکامی و عقب نشینی، مقدمه اعتراضات بسیاری علیه او گردید تا جایی که مجبور شد از لیکود جدا شده و حزب کادیما را ایجاد کند.

وی بیان کرد: آخرین پرده زندگی او هم زمانی رقم خورد که بر طبق روایت اسرائیلی ها، به شدت از ناتوانی ارتش صهیونیست برای جلوگیری از موشک پراکنی فلسطینیان از نوار غزه تازه آزاد شده عصبانی بود تا جایی که رگ های مغزش دوام نیاورده و او برای همیشه از بلندای جوسق قدرت و ایضا زندگی فروافتاد.

تقوی‌نیا در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: شاید عجیب به نظر برسد اما از اثنای خروج شارون از حیات، شکست های اسرائیل یکی پی از دیگری نمایان شدند و ظاهرا پیشگویی عجیب تورات بابلی در حال تحقق است.

اردلان رضایی‌مطلق ـ استان کردستان

289279