حمید شکری خانقاه در گفت‌و‌گو با پرسون؛

ناکارآمدی رسانه‌های سنتی با شیوع کرونا نمایان شد

یک استاد حوزه ارتباطات با بیان این که کرونا باعث کرونایی شدن رسانه‌ها شد؛ گفت: این به معنای نمایان شدن ناکارآمدی رسانه‌ها است. همچنین هنرمندانی که ادعای مردمی بودن داشتند، موقعیت خود را از دست دادند و مانند طبل تو خالی، در این زمان خاص که جامعه بیشتر از هر زمانی به حضور حمایتگرانه آنها نیاز داشت؛ به جز تعدادی اندکی، واقعیت آنها برای جامعه آشکار شد.
تصویر ناکارآمدی رسانه‌های سنتی با شیوع کرونا نمایان شد

حمید شکری خانقاه، استاد حوزه ارتباطات و مدرس دانشگاه به خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: کرونا باعث رشد و حرکت جهشی 20 ساله برای روابط عمومی‌ها شد. در بستر استفاده از تکنولوژی‌ها، فعالیت روابط عمومی‌ها قابل فهم و در دسترس‌تر از قبل شد و مدیران ارشد نیز ضرورت بکارگیری تکنولوژهای نوین ارتباطی را پذیرفتند.

نویسنده کتاب برنامه ربزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی، افزود: سابق بر این فعالیت روابط عمومی‌ها سنتی بود و بیشتر درگیر مراسم، مناسبات و برگزاری جشنواره‌ها بودند. شیوع کرونا باعث استفاده از پلتفرم‌ها و تکنولوژی‌های جدید شد. البته برخی از روابط عمومی‌های سنتی در این شرایط خاص از مخاطبان اصلی خود دور شدند و نتوانستند از این فرصت استفاده کنند. آنها در برزخ مدرنیته و سنت مانده‌اند که چاره ای جز این ندارند که با یک حرکت اساسی به سمت مدرنیته حرکت کنند.

وی ادامه داد: روابط عمومی‌ها باید به سمت بهری گیری از استانداردها و معیارهای بین المللی حرکت کنند و از تمام تکنولوژی ها و تکنیک‌های نوین ارتباطی برای دسترسی به مخاطب استفاده کنند.

این استاد حوزه ارتباطات تصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا برخی مشاغل حوزه روابط عمومی کارکرد خود را از دست دادند و برخی مشاغل جدید در قالب استارتاپ‌ها ایجاد شد.

شکری خانقاه با بیان این که کرونا باعث کرونایی شدن رسانه‌ها شد؛ گفت: بافت موقعیت بحران در واقع به معنای نمایان شدن ناکارآمدی رسانه‌ها شد. هنرمندانی که ادعای مردمی بودن داشتند، موقعیت خود را از دست دادند و مانند طبل تو خالی، در این زمان خاص که جامعه بیشتر از هر زمانی به حضور حمایتگرانه آنها نیاز داشت؛ به جز تعدادی اندکی، واقعیت آنها برای جامعه آشکار شد.

وی بیان کرد: در دوران همه‌گیری کرونا، رسانه‌ها تلاشی در جهت روشنگری و آموزش مردم نکردند. آنها صرفا رویداد محور بودند و خبرهای مرگ و میر را مخابره می‌کردند و از جریان سازی و اجتماعی سازی خبر و رویداد غافل ماندند.

این استاد دانشگاه در حوزه ارتباطات در پایان تاکید کرد: نقش رسانه در دنیای امروز صرفا اطلاع رسانی نیست. امروزه کارکرد رسانه‌ها مدیریت و جهت دهی به افکار مردم از طریق ارائه آموزش، آزادی، انگیزه و اندیشه دادن است که آنها قادرنبودند خودشان را با این شرایط خاص منطبق کنند. آموزش خبرنگاران و شرکت در دوره‌های تخصصی مطابق با علوم روز از ضرورت‌های جامعه ارتباطات، روابط عمومی و بالخص رسانه‌ها است.

289132