پیشنهاد ادغام سازمان مالیاتی و تامین اجتماعی

یک کارشناس اقتصادی گفت: با توجه به فرصت طلایی 4 ساله برای اصلاح اقتصاد ایران، رئیس جمهور آینده یکی از خوشبخت‌ترین رئیس جمهورهای کشور بعد از انقلاب خواهد شد.

تصویر پیشنهاد ادغام سازمان مالیاتی و تامین اجتماعی

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد صادق الحسینی گفت: طی 50 سال گذشته اقتصاد ایران را اداره نکردیم و توسعه ندادیم، بلکه آن را مصرف کردیم و شرایط مصرف انرژی و رشد اقتصادی بیانگیر این موضوع است.

وی افزود: میانگین رشد اقتصادی 50 ساله ایران 2.7 درصد است که این یک فاجعه بزرگ مدیریتی است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه فرصت و منبع باقی نیست، گفت: از نظر منبع می توان به شرایط نفت و انرژی تجدید پذیر و پرمصرف بودن کشور و از نظر فرصت هم باید به وضعیت پنجره جمعیت اشاره کرد.

وی بیان داشت: تصور می‌شد که پنجره جمعیت ایران در سال ۱۴۲۳ بسته خواهد شد اما با توجه به شرایط احتمال می رود که این پنجره تا سال ۱۴۰۶ بسته شود.

صادق الحسینی اظهار داشت: بنابراین در صورتی که جمعیت فعال ایران به نسبت جمعیت غیرفعال کاهش پیدا کند، یکی از موتورهای اصلی رشد ایران در آینده دیگر روشن نخواهد شد و این موتور با دستور و سیاست گذاری رئیس جمهور روشن نخواهد شد و تا زمانی که سیاستگذار فرصت انجام کاری را دارد، باید به بهبود اوضاع پرداخت و این فرصت نیز در سناریوی خوش بینانه ۱۷ سال و در سناریوی بدبینانه ۶ سال است.

رئیس جمهور آینده، خوشبخت ترین رئیس جمهور بعد از انقلاب خواهد بود

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: رئیس جمهور آینده ایران یکی از خوشبخت ترین رئیس جمهورهای کشور بعد از انقلاب خواهد بود، برعکس آن چیزی که الان تصور می‌شد، زیرا شرایط بین المللی بهبود یافته است و براساس محاسبات ژئوپولتیک آمریکا به برجام یا شبه برجام برخواهد گشت.

وی بیان داشت: به عبارتی دوره تنفس ایران در منطقه و جهان آغاز شده اما اینکه ایم دوره چقدر طول می‌کشد معلوم نیست و بازگشت ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا در 4 سال آینده مورد بحث محافل کارشناسی در دنیا است.

4 سال فرصت طلایی برای اصلاح چالش‌های اقتصادی

صادق الحسینی گفت: در نتیجه ما 4 سال فرصت طلایی در اختیار داریم که هم پارامترهای آن در اختیارمان است و هم شرایط بین المللی آن برای ما قابل کنترل است.

وی افزود: حرف زیاد زده می شود و از بار مسئولیت حرف ها به راحتی می‌شود فرار کرد و هیچکس در حد سنجش پذیر ایده نمی‌دهد و شاخص هایی مبتنی بر وعده های امکان پذیر هم ارائه نمی دهند و حتی برنامه هایی که ارائه می‌شود نیز مشخص نیست که چه اهدافی را دنبال می‌کند.

اولین مشکل اقتصاد ایران تورم است

صادق الحسینی با بیان اینکه اقتصاد ایران 5 اولویت اصلی دارد، گفت: اولین مشکل در اقتصاد ایران این است که باید تورم در این دوره را به طور محسوس کاهش داد و تورم 49.5 درصدی را مثلا به 14 درصد برسانیم و همزمان باید رشد اقتصادی را نیز افزایش داد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه جمع کردن این دو شاخص متعارض با هم کار سختی است، گفت: پیشنهاد بسته بنای ایران که حاصل مشورت با 20 الی 30 اقتصاددان کشور است برای این منظور این است که در اولین قدم باید درآمد نفتی از بودجه ایران جدا شود.

وی با بیان اینکه این حرف بسیار رادیکال و بزرگ است، گفت: خوشبختانه در سال 99 با وجود همه سختی ها سهم نفت در بودجه آن قدر کاهش یافت که در عمل می‌توان آن را حذف شده در نظر گرفت و با شرایطی که برنامه ای وجود نداشت و بد عمل شد و تجربی حرکت کردیم اما در سال 99 نشان دادیم که می تواند نفت در بودجه نباشد و لذا این بهترین فرصت برای اقتصاد ایران است که متاسفانه بودجه 1400 به این شکل نیست .

صادق الحسینی گفت: اینکه درآمد نفت در بودجه نباشد یعنی اینکه دلار نفتی تبدیل به ریال نشود و در ترازنامه بانک مرکزی وارد نشود و در داخل اقتصاد ایران مصرف نشود و اگر این موضوعی که از سال 52 در کشور در حال رخ دادن است باز هم اتفاق افتد، تورم ایران قابل حل نیست.

وی بیان داشت: ما تنها کشور جهان هستیم که طی 50 سال تقریبا تورم دو رقمی داشته‌ایم و این موضوع به این دلیل بوده که نتوانسته‌ایم درآمدهای نفتی را از بودجه جدا کنیم.

3 راهکار برای جبران کسری بودجه

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برای جبران کسری بودجه بیان داشت: سه جایگزین در برنامه بنای ایران ارائه شده است که اولویت اول افزایش سطح زمین قابل سکونت در شهرهای با تراکم بسیار بالا است.

وی افزود: بخشی از کسری بودجه با این طرح در دو سال اول قابل مدیریت است و هر چقدر نیز در این منبع کمبود وجود داشت از فروش شرکت های دولتی در بورس و از فروش اوراق دولتی قابل جبران است و ما الان تجربه فروش 250 میلیارد تومان اوراق را داریم و بازار بدهی ایران خوشبختانه بزرگ شده است.

صادق الحسینی بیان داشت: در همان سال اول ، رئیس جمهور آینده باید اصلاح نظام مالیاتی را باید کلید بزند و اولین قدم این است که سازمان امور مالیاتی از زیر مجموعه وزارت اقتصاد جدا شود و سازمان تامین اجتماعی از زیر مجموعه وزارت اقتصاد جدا شد و این دو تبدیل به یک سازمان شوند و بعنوان معاون رئیس جمهور شوند و مهمترین فرد اقتصادی رئیس جمهور در این سازمان قرار گیرد و وظیفه این سازمان جدید این است که طی دو سال سیستم مالیات و درآمد اشخاص را در ایران را راه اندازی کند تا 60 الی 70 درصدی از جمعیت که مالیات نمی‌دهند را با درآمد اشخاص احصا کنیم و لذا از بخش غیررسمی نیز مالیات دریافت شود.

وی افزود: لذا از سال سوم درآمدهای این جریان آن قدر زیاد خواهد شد که بخش عمده کسری بودجه را جبران خواهد کرد.

صادق الحسینی گفت: اکنون بین 250 تا 400 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود دارد که بخش عمده ای از این ارقام در سال سوم ریاست جمهوری دولت سیزدهم قابل دسترسی خواهد بود و در کنار آن باید اغناسازی افکار عمومی برای اصلاح یارانه های انرژی در دستور کار قرار گیرد، اما با توجه به تجربه آبان 98 و اشتباه دولت روحانی پیشنهاد ما برای اجرا از سال 1402 است.

وی افزود: لذا از سال 1402 اصلاح یارانه های انرژی پیشنهاد داده شده تا از محل درآمد آن در بودجه، هم مشکل فقر و هم مشکل کسری بودجه حل شود.

صادق الحسینی بیان داشت: اصلاح نظام بانکی از روز اول دوره جدید ریاست جمهوری باید آغاز شود و بانک مرکزی به عنوان یکی از بازوهای اصلی دولت باید اصلاح نظام بانکی را با برنامه مشخص آغاز کرد و در بنای ساخت ایران این برنامه تعیین شده و در کنار آن نیز باید اصلاح روابط و سیاست خارجی مورد توجه قرار گیرد.

منبع: فارس

289033