نظری در گفت‌و‌گو با پرسون پاسخ داد؛

علت حذف معافیت بر مالیات ارزش افزوده در مناطق آزاد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: حذف معافیت بر مالیات ارزش افزوده در مناطق آزاد مشکل و ضرری بر تولید و صادرات ندارد؛ زیرا آخرین مصرف کننده زنجیره این هزینه را می‌پردازد.
تصویر علت حذف معافیت بر مالیات ارزش افزوده در مناطق آزاد

غنی نظری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: مناطق آزاد در خصوص حمایت از صادرات، تولید و رشد اقتصادی شکل گرفته است.

نظری افزود: کسانی که از مناطق آزاد خرید می‌کنند؛ توانایی مالی دارند. چرا باید یک روستایی که برای مثال پفک می‌فروشد از مشتری مالیات بر ارزش افزوده اخذ کند؛ اما یک رستوران در کیش معاف باشد.

وی ادامه داد: حذف مالیات بر ارزش افزوده هیچ خللی بر کار تولیدی و صادرات در مناطق آزاد وارد نمی‌کند. یک بی عدالتی ایجاد شده که افرادی که در مناطق آزاد هستند و دارای تمکن مالی‌اند، این مالیات را نمی‌پردازند؛ اما فرد بی بضاعت در خارج از این منطقه باید بپردازد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: قوانین در کشور ما مشکلاتی دارند و باید نمایندگان مجلس در قانون‌گذاری دقت کنند. برخی از افراد، کالاهای خریداری شده از مناطق آزاد را با 20 کیلومتر فاصله از آن به فروش رسانده و سود کسب می‌کنند. باید با وضع قوانین صحیح مانع از این تخلفات شد.

نظری در پایان تاکید کرد: حذف معافیت بر مالیات ارزش افزوده در مناطق آزاد مشکل و زیانی بر تولید و صادرات ندارد؛ زیرا آخرین مصرف کننده زنجیره این هزینه را می‌پردازد.

288691