هشدار نسبت به بیماری تب کریمه کنگو / گوشت را حداقل ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنید

معاون سلامت دامپزشکی گلستان با هشدار نسبت به رخداد بیماری تب کریمه کنگو در این فصل از سال، از مردم خواست بعد از خرید گوشت حداقل آن را ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنند.
تصویر هشدار نسبت به بیماری تب کریمه کنگو / گوشت را حداقل ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنید

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر محسن عبدالوند اظهار کرد: با فرا رسیدن فصل گرما احتمال سرایت و انتقال بیماری‌های مشترک دام و انسان از طریق گزش کنه، تماس مستقیم با خون یا لاشه حیوان آلوده به انسان سالم افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه مخزن اصلی ویروس تب کریمه کنگو در طبیعت، کنه‌ها هستند، افزود: در حیوانات ویروس بدون علائم و در برخی مواقع با تب چند روزه مشاهده می‌شود اما در انسان باید مراقبت‌های خاص انجام شود و در صورت قصور و کوتاهی منجر به مرگ‌ومیر نیز می‌شود.

معاون سلامت دامپزشکی گلستان خاطرنشان کرد: با توجه به گرم شدن هوا و کاهش بارندگی در ماه‌های آینده به دامداران توصیه می‌شود نسبت به سم‌پاشی در دام و جایگاه‌های دامی اقدام کنند. سال گذشته بیش از ۷۵۰ هزار مترمربع از جایگاه‌های دام و تعداد ۴۵۰ هزار رأس دام سم‌پاشی شد. با توجه به محدودیت اعتباری دستگاه‌های دولتی، بسیاری از این امور توسط دامداران به‌ صورت مداوم باید انجام شود.

عبدالوند بیان کرد: خانوارها تمامی فرآورده‌های خام دامی همچون گوشت، مرغ و ماهی موردنیاز خود را از مغازه‌ها و قصابی‌های معتبر خریداری کنند.

وی ضمن تأکید بر اجتناب از کشتار غیرمجاز دام، از مردم خواست برای اطمینان بیشتر گوشت را بلافاصله پس از خرید مصرف نکنند و حداقل گوشت را ۲۴ ساعت و جگر را ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری کنند.

منبع: ایسنا

288028