مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان اعلام کرد:

ضدعفونی شدن حدود ۴۴۴ هزار راس دام علیه تب کریمه کنگو

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان اعلام کرد: افزون ‌بر ۴۳۵ هزار مترمربع جایگاه دام و طیور و حدود ۴۴۴ هزار راس دام در این استان از ابتدای امسال تا کنون علیه بیماری تب خونریزی ‌دهنده کریمه- کنگو سمپاشی و ضدعفونی شدند.

به گزارش سایت خبری پرسون از سیستان و بلوچستان، دکتر مهدی حسینی اظهارداشت: رعایت موارد بهداشتی و پیشگیری نخستین راه مبارزه با وقوع و انتشار بیماری در جمعیت‌های دامی بوده که یکی از نکات حائز اهمیت در این زمینه سمپاشی جایگاه دام و بدن دام در فصل مناسب آن است.

وی افزود: صاحبان دام و طیور روستایی، شهری و مراکز صنعتی در مواقع لزوم می‌توانند با مراجعه به ادارات و بخش‌های خصوصی دامپزشکی و استفاده از اطلاعات کارشناسان، توصیه‌های بهداشتی لازم و انجام اقدامات ضروری از جمله سمپاشی جایگاه دام و طیور سلامت دام‌های خود را تضمین کنند.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه عملیات سمپاشی دام‌ها و جایگاه‌های دامی به صورت طرح یا دوره‌ای با شروع فصل‌های مختلف سال انجام شده تصریح کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون مساحتی بیش از ۴۳۵ هزارمتر مربع جایگاه دام و ۴۴۴ هزار راس دام سمپاشی شده است.

عامل بیماری تب‌خونریزی دهنده کریمه کنگو با گزش کنه‌ای به نام هیالوما به عنوان میزبان واسط از دامی به دام دیگر انتقال می‌یابد یا انسان بطور مستقیم توسط گزش کنه آلوده به ویروس، به بیماری مبتلا می‌شود که سمپاشی اماکن دامی و بدن دام زنده موجب از بین رفتن انگل‌های خارجی بدن دام از جمله کنه می‌شود.

منبع: ایرنا

257654