فلاحت‌پیشه:

افشای خیانت و برچسب زنی به دیپلمات‌ها ضرر به منافع ملی است

رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه هجمه‌ها به تیم مذاکره‌کننده، امکان چانه‌زنی و توان دیپلماتیک ایران را تضعیف می‌کند، تاکید کرد: وزارت امور خارجه مجری متعهد و متخصص برای مذاکرات است و تلاشها برای احیای برجام نشان می دهد کارنامه این وزارتخانه قابل دفاع است.
تصویر افشای خیانت و برچسب زنی به دیپلمات‌ها ضرر به منافع ملی است

به گزارش سایت خبری پرسون،«حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» با اشاره به افزایش هجمه‌ها به وزارت امور خارجه و دیپلماتهای کشورمان پس از انتشار فایل صوتی محمدجواد ظریف و جدی شدن مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها گفت: طبیعی است جوانب و شرایط فایل صوتی محرمانه منتشرشده از محمدجواد ظریف و نقشی که برخی جریانات در انتشار آن داشته‌اند، باید در سازوکارهای قانونی پیگیری و دنبال شود.

به گفته این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، مهمتر از اینکه چه کسی و در چه شرایطی این فایل صوتی محرمانه را منتشر کرده، آن است که کشور و مذاکرات وین که به منظور رفع تحریم‌ها و احیای برجام در حال انجام است - از شرایط سوء و تحریف‌هایی که در پی انتشار فایل شکل گرفته، ضربه نخورد.

وی با تاکید بر اینکه ایران هم‌اکنون گفت‌وگوهای حساسی را در وین انجام می‌دهد که بر منافع ملی اثرگذار است، اظهار داشت: ایران هم‌اکنون در مذاکرات از موضع قدرت وارد شده و این موضوعی است که دیگران هم به آن اعتراف می کنند. اکنون آمریکایی‌ها اذعان دارند که کمپین فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده و تحریم‌ها نتوانسته منجر به تغییر رفتار ایران شود.

هجمه‌های داخلی بیشتر از فشار خارجی توان دیپلماتیک ایران را تحلیل می‌برد

فلاحت‌پیشه با اشاره به حضور هیات آمریکایی در وین تصریح کرد: حضور افرادی نظیر راب مالی و ریچارد نفیو در هیات آمریکا نشان می‌دهد آمریکا مسیری غیر از دیپلماسی را نمی‌تواند دنبال کند. اکنون دیگر ادعاها و مسائلی نظیر روی میز بودن گزینه نظامی مطرح نیست و این نشان می‌دهد زمینه برای احیای برجام فراهم است.

وی دادمه داد: اینکه کشور شرایط مساعدی را ندارد، به خاطر دیپلماسی نیست بلکه حاصل مجموعه‌ای از شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است که لازمه رفع آن، وحدت ملی، ایجاد همبستگی اجتماعی و فراهم کردن مشارکت مردم است.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه هجمه‌های داخلی بیشتر از فشار خارجی توان دیپلماتیک ایران را تحلیل می‌برد، خاطرنشان کرد: در شرایطی که تیم سیاست خارجی ایران برای احیای برجام و تامین منافع ایران تلاش می‌کند، نباید ترسید که رفع تحریم‌ها به سود این جناح یا آن جناح است. سیاست خارجی ایران امکان جناحی شدن ندارد و حتی وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با فاینشنال تایمز هم گفت که سیاست خارجی ایران وحدت‌گرایانه است.

برچسب خیانت به دیپلمات‌ها ضرر به منافع ملی است

فلاحت‌پیشه با تاکید بر اینکه ادامه هجمه‌ها به تیم مذاکره‌کننده و وزارت امور خارجه، امکان چانه‌زنی و توان دیپلماتیک ایران را در وین تضعیف می‌کند، ابراز داشت: حواشی داخلی می‌تواند متن و اصل کار را تحت تاثیر قرار دهد. این در حالی است که وزارت امور خارجه در این دوران تلاش‌های زیادی کرده این حواشی را به حداقل برساند. ممکن است کسانی در این مجموعه اشتباهاتی داشته باشند ولی برچسب خیانت به دیپلمات‌ها درست نیست و ضرر به منافع ملی است.

چالش‌های درونی نباید موجب لرزش در بیان و کلام تیم سیاست خارجی شود

به گفته فلاحت‌پیشه، مهم این است که تیم سیاست خارجی ایران در وین به خاطر حواشی ایجاد شده و چالش‌های درونی دچار لرزش در بیان و کلام نشود.

وی وزارت امور خارجه را مجری متخصص و متعهدی برای مذاکرات برای رفع تحریم‌ها برشمرد و عنوان کرد: از ابتدا معتقد بودم مذاکرات هسته‌ای باید به وزارت امور خارجه سپرده می‌شد. زمانی که پرونده هسته‌ای از دبیرخانه شورای عالی امنیت گرفته و به وزارت امور خارجه شد، شاهد تحول در ماجرا بودیم و دیدیم که مذاکرات نتیجه داد و برجام شکل گرفت. اینکه برای احیای برجام تلاش می‌شود نیز نشان می‌دهد این وزارتخانه توافق هسته‌ای کارنامه قابل دفاعی دارد.

فلاحت‌پیشه افزود: طرح مباحث فایل صوتی و پرداختن بی‌جهت به آن، همانقدر به ضرر ملی است که طرح مباحثی نظیر وزارت امور خارجه مجری خوبی نبوده است. این سخن، حرف دقیقی نیست و اشتباه است.

منبع : ایرنا

287691