یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

‎بی تاثیری ارز دیجیتال در فرار از تحریم ها / بازی دو سر باخت سرمایه گذاری در رمز ارزها

‎این روزها بازار رمز ارزهای دیجیتالی در کشورمان داغ شده است و بسیاری را بر آن داشته تا راه ثروتمند شدن یک شبه را از این مسیر برای خود به ارمغان آورند.
تصویر ‎بی تاثیری ارز دیجیتال در فرار از تحریم ها / بازی دو سر باخت سرمایه گذاری در رمز ارزها

به گزارش سایت خبری پرسون، گرچه برخی از کارشناسان حوزه اقتصاد معتقدند در همه جوامع رمز ارزها به واسطه ویروس نامرئی کرونا که تجارت و اقتصاد جهانی را مورد تاثیر قرار داده عاملی بر داغ شدن این نوع کسب و کار شده است و در کشورمان نیز عده ای به دنبال آن هستند تا بتواند از این طریق ارز دار شوند؛ البته برخی نیز معتقداند در این شرایط تحریمی رمزارزها کم بزرگی برای مبادلات تجاری برای خرید کالا از آن سوی مرز به حساب می آید.

شاهین شایان آراتی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگوی با خبرنگار اقتصادی پرسون گفت: رمز ارزها هیچ پشتیبانی مالی واقعی در اقتصاد دنیا ندارند؛ شاید بازار این سیستم اقتصادی رو به رشد باشد، اما نباید فراموش کرد که سرمایه پنهان است و هیچ دسترسی به آن وجود ندارد.

وی افزود: به طور کلی رمزارزها به عنوان یک سرمایه پایدار به حساب نمی آید، چرا که فرد سرمایه گذار به دنبال این است که سرمایه اش را تبدیل به ارزش افزوده کند و در کنار آن منفعت فردی و گروهی جامعه شکل بگیرد.

رمز ارزها یک پدیده دیجیتالی است که برای فرصت طلبی به وجود آمده است، اگر تاریخچه نوسانات این بازار را بررسی کنیم چه در بلند مدت و چه در کوتاه مدت شاهد نوسانات بسیار زیادی در ارزش آن خواهیم بود، بنابراین به هیچ عنوان توصیه نمی شود افراد به خصوص افراد عادی وارد این بازی اقتصادی پرخطر شوند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: رمز ارزها یک پدیده دیجیتالی است که برای فرصت طلبی به وجود آمده است، اگر تاریخچه نوسانات این بازار را بررسی کنیم چه در بلند مدت و چه در کوتاه مدت شاهد نوسانات بسیار زیادی در ارزش آن خواهیم بود، بنابراین به هیچ عنوان توصیه نمی شود افراد به خصوص افراد عادی وارد این بازی اقتصادی پرخطر شوند.

شایان آراتی گفت: بازار رمز ارزها هیچ گونه قاعده خاصی ندارد که بگویم فرد وارد این بازار شود و قواعد را به درستی پیش ببرد تا موفق شود و ارزش افزوده ای به بار نخواهد آورد و نباید این بازار را به عنوان بازار اقتصادی با ارزش نگاه کرد، بازار رمزارزها حساب و کتاب مشخصی ندارد، شاید این روزها ارزش رمز ارزها 50 دلار باشد اما یک شبه احتمال دارد این ارزش سقوط کند و به مرز 25 دلار برسد، آن وقت سرمایه فرد سرمایه گذار از بین خواهد رفت و هیچ کس پاسخگو نخواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: به هرحال مردم برای مبادلات اقتصادی شان تمایل دارند سرمایه شان را به کالا تبدیل کنند که ارزش افزوده داشته باشد یا به عبارتی به قیمت روز سرمایه شان مورد معامله قرار گیرد و مردم به سمت و سوی خرید سکه، طلا، ارز، ملک و... می روند و مشکلی در حفظ سرمایه شان به وجود نمی آید چرا که پشتوانه ای برای کالاهای شان وجود دارد؛ اما رمز ارزها هیچ پشتیبانی ندارند و امنیت اقتصادی به بار نخواهد آورد.

بی تاثیری رمز ارزها در مبادلات نفتی

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه با توجه به اینکه کشورمان تحریم است با این روش امکان نقل و انتقال مالی را می توان انجام داد؟ پاسخ داد: رمز ارزها هیچ تاثیری در اقتصاد ایران نخواهند گذشت و تنها بسیار اندک می توان از این طریق مبادلات مالی را برای دور زدن تحریم ها دور از چشم امریکایی ها انجام داد.

یکی از دلایل آن بالا رفتن ارزش رمز ارزها است که باعث شده مردم به سمت و سوی سرمایه گذاری این اقتصاد نامعلوم کشیده شوند و عامل این افزایش قیمت نیز بالا بودن تقاضا است

او ادامه داد: مشکلات اقتصادی کشور را نمی توان با سرمایه رمز ارز برطرف کرد، چرا که نفت به عنوان مهم ترین و پر درآمد ترین منبع کشور است و حجم مبادله به قدری بالاست که مبادلات مالی از طریق رمز ارزها امکان پذیر نخواهد بود و از طرفی کمپانی های بزرگ خریدار نفت حاضر نیستند که ارز کاغذی را رها کنند و به ارز الکترونیکی روی آورند، تنها رمز ارزها برای مبادلات خرد تجاری به کار خواهد رفت، حجم مبادلات نفتی بسیار بالاست و بازار رمز ارزها توان این حجم تراکنش مالی را ندارند اگر تنها 200 میلیون دلار به یک باره به بازار رمز ارزها تزریق شود بازار آن متلاشی خواهد شد.

شایان آراتی درباره اینکه چرا مردم شوق و ذوق برای سرمایه گذاری در این بازار نامعلوم اقتصادی را دارند،گفت: یکی از دلایل آن بالا رفتن ارزش رمز ارزها است که باعث شده مردم به سمت و سوی سرمایه گذاری این اقتصاد نامعلوم کشیده شوند و عامل این افزایش قیمت نیز بالا بودن تقاضا است.

رمز ارزها کمکی برای رونق تولید ندارد

وی در باره ساختار راه اندازی این سیستم مالی که هیچ پشتیبانی ندارد پرداخت و افزود: به هرحال با توجه به اینکه دنیا رو به توسعه قرار دارد سیستم مبادلاتی نیز باید دست خوش تغییرات می شد و آن زمانی که این سیستم شروع به فعالیت کرد قرار بر این بود که این سیستم مالی توسط اعضا کنترل و نظارت شود، اما این روزها شاهد آن هستیم پولشویی ها توسط مافیا در این شبکه مالی ورود پیدا کرده اند و کنترل و نظارت بین اعضا را از دسترس خارج کرده اند و این احتمال وجود دارد که اگر فردی با سرمایه کلان به این بازار نفوذ کند می تواند بازار رمز ارزها را دستخوش تغییرات کند.

این کارشناس اقتصادی درباره اینکه آیا جذب سرمایه از این طریق برای کارخانه ها و کمپانی های داخلی امکان پذیر خواهد بود؟ گفت: سرمایه داری که به سمت و سوی خرید رمز ارزها می رود طبیعتا به دنبال رونق تولید نیست، اما در صورتی که تولید کننده کالا در سطح خرد نیاز به مواد اولیه برای تولید کالای داخلی داشته باشد می تواند از طریق خرید رمز ارزها به دلیل شرایط تحریم و سهولت نقل و انتقال پول از این مسیر بهره مند شود.

شایان آراتی تصریح کرد: رمز ارزها تاثیری در معاملات شرکت های تولیدی بزرگ در داخل کشور ندارند و تنها این سبک مبادله پول برای شرکت ها و تولیدی های کوچک امکان پذیر است و از سوی دیگر طرف خارجی امکان دارد تمایلی برای بدست آوردن رمز ارزها نداشته باشد.

گفتگو از: محمدخادمی

287572