فومن میزبان طنز پردازان کشور در جشنواره ملی طنز پهلو گیلان

پنجمین جشنواره ملی نگاهی به طنز معاصر با نام «طنز پهلو ۵» در شهرستان فومن، زادگاه زنده یاد کیومرث صابری فومنی(گل آقا) که خاستگاه طنزپردازان کشور است، برگزار میشود.
تصویر فومن میزبان طنز پردازان کشور در جشنواره ملی طنز پهلو گیلان

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن روز یکشنبه اظهار داشت: شهرستان فومن بعنوان زادگاه زنده یاد کیومرث صابری فومنی(گل آقا) به خاستگاه طنزپردازان کشور تبدیل و به همین مناسبت جشنواره ملی طنز در استان طراحی و اجرایی شده است.

یوسف نیک انجام کشف استعدادها در زمینه طنز، افزایش شادی و نشاط اجتماعی، نفی خشونت، ارتقاء سطح مکتوب طنز و کاهش آسیب های اجتماعی را از مهمترین اهداف این جشنواره ذکر و اضافه کرد: طنز، فاخرترین گونه شوخ‌طبعی و بیان هنرمندانه و نقادانه کژی‌ها و نادرستی‌ها به قصد اصلاح و نه تخریب است.

کیومرث صابری فومنی که در میان توده‌های مردم به «گل آقا» شهرت دارد، ادیب و طنزپرداز معاصر، هفتم شهریور ۱۳۲۰ خورشیدی در گیلان به دنیا آمد؛ وی از برجسته‌ترین نویسندگان و طنزنویسان معاصر به شمار می‌آید؛ او نویسنده‌ای فرم‌گرا و در نظیره‌سازی از منابع غنی ادبیات فارسی، فوق‌العاده توانا بود؛ شیوه نگارش صابری، سهل، ممتنع و غیرقابل تقلید بود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن در ارتباط با جشنواره ملی طنز پهلو توضیح داد: آثار ارسالی باید الزاما حول محور ادبیات طنز و در سه بخش شعر و نثر و داستان کوتاه باشد و هر شرکت کننده می تواند با ارسال حداکثر سه اثر در این جشنواره شرکت نماید.

نیک انجام تصریح کرد: به منظور سهولت در امر داوری، هنرمندان می بایست هر اثر را در صفحات جدا از هم ارسال کنند ارسال فایل word آثار با قلم B nazanin و اندازه ۱۴ الزامی است.

وی با بیان اینکه مشخصات فردی شامل نام و نام خانوادگی و شماره تماس در زیر آثار ارسالی قید شود، خاطرنشان کرد: آثاری که در جشنواره‌های دیگر حائز رتبه یا برگزیده شده‌اند به بخش داوری راه پیدا نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه شرکت در این همایش هیچ محدودیت سنی ندارد، تصریح کرد: دبیرخانه جشنواره حق انتشار آثار رسیده را با قید نام پدید آورندگان برای خود محفوظ می‌داند.

وی افزود: مهلت ارسال آثار تا ۳۱ خردادماه ۱۴۰۰ بوده و دبیرخانه جشنواره از پذیرش آثار ارسال شده پس از موعد مقرر معذور است؛ آئین اختتامیه همایش پس از اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر عادی شدن شرایط برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری متعاقبا اعلام خواهد شد.

علاقه ‎مندان و هنرمندان می توانند آثار خود را به آدرس دبیرخانه: استان گیلان، شهرستان فومن، خیابان شهید بهشتی، مجمع فرهنگی هنری سید الشهدا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کدپستی ۱۳۴۸۹-۴۳۵۱۹، و یا به نشانی الکترونیکی fuman@farhangmail.ir و یا به شماره تماس پیام رسان واتساپ ۰۹۳۰۵۸۰۸۴۱۳ ارسال نمایند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن گفت: حضور برگزیدگان در مراسم پایانی جشنواره الزامی است و عدم شرکت در اختتامیه به منزله انصراف تلقی خواهد شد.

زنده یاد کیومرث صابری فومنی معروف به گل آقا پایه گذار مؤسسه گل آقا، نویسنده و طنزنویس در شهریورماه سال ۱۳۲۰ در شهرستان فومن استان گیلان زاده و یاد و نامش به افتخاری ماندگار برای سرزمین بارانی و کشورش تبدیل شده است.

شهرستان فومن در ۲۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

منبع: ایرنا

287529