آغوش کودکان کشور از عروسک های بومی گیلان خالی نیست

هجدهمین  جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک با پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری وزیر در تهران آغاز به کار کرد و نمایشگاه عکس این رویداد علاوه بر تهران به گیلان رسید و معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تاکید کرد: آغوش کودکان کشور از عروسک های بومی گیلان خالی نیست.
تصویر آغوش کودکان کشور از عروسک های بومی گیلان خالی نیست

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، سید امیر مصباح در حاشیه برگزاری نمایشگاه عکس هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی مبارک در لاهیجان با بیان اینکه آثار دو عکاس گیلانی نیز برای حضور در این جشنواره کشوری پذیرفته شده بود، افزود: حافظه این سرزمین مملو از باورداشت هایی است که در هیبت عروسک برای کودکان این سرزمین به یادگار مانده است.
وی با بیان اینکه انجمن نمایش استان در صدد پیگیری ایجاد موزه عروسک در استان است، اظهار داشت : عروسک های پشمی بافتنی به نماد شهرک تاریخی ماسوله تبدیل شده اند و عروسک های نواحی دست ساخته مادربزرگان گیلانی برای نوه هایشان با همه باورداشت های این سرزمین همچنان برای کودکان این مرزو بوم خاطره سازی می کنند.


وی ادامه داد: دیرزمانی نیست که عروسک های بومی گیلان جای خود را در فهرست ملی آثار معنوی کشور گشوده اند و در بهمن ماه امسال نیز علاوه بر عروسک های بافتنی ماسوله ،چیمن و چیتن (عروسک های ماسال گیلان )، گیشا (گیشه یا گیشای در زبان گیلکی به معنی عروسک است؛ در گذشته مادران گیلانی با استفاده از پارچه‌های اضافه در منزل برای کودکان خود عروسک می‌ساختند و برای آنها لباسی متناسب با پوشش محلی می‌دوختند) عروسکی دیگر از گیلان به ثبت ملی رسید.

مصباح بیان کرد: عروسک نشان کودکی است و چنان در اندیشه کودکان رخنه می‌کند که از نظر شاعران، ادیبان و فیلسوفان نیز دور نمانده است؛ آنگونه که نادر ابراهیمی - داستان نویس معاصر ایرانی - هم در یکی از نوشته‌هایش خوشبختی را ساختن عروسک کوچکی از یک تکه خمیر نرم شکل پذیر می‌خواند.
مصباح با بیان اینکه خوشبختانه هنوز عروسک ها از اتاق های کودکان گیلانی کوچ نکرده اند، گفت: متاسفانه نسل نو بشدت درگیر بازی های مجازی شده اند و روز به روز از فضای واقعی دور می شوند؛ لذا متولیان فرهنگی موظفند در قالب تدوین و طراحی برنامه های هنری متناسب با سنین خاص این فضا را مدیریت و برای کودکان از طریق نمایش های عروسکی اسطوره سازی کنند و از این طریق فرهنگ و هویت این مرز و بوم را به کودکان انتقال دهند.
معاون هنری و امور سینمایی گیلان در بخش دیگری از سخنانش به خاکستری بودن و مغفول ماندن از مقوله شادی در تولیدات ژانر کودک و نوجوان در کشور تاکید کرد و افزود: انسان محکوم به تحول است و لازمه پویش و تغییر، اهتمام به این کاستی هاست.
مصباح ادامه داد: در این زمینه نیز گیلان در کشور حرف برای گفتن داشت چنان که پیش از اینکه کرونا نفس جهان را تنگ کند فیلم سینمایی "کاتی و ستاره" به کارگردانی رضا مجلسی از همین استان بر پرده اکران سینماهای کشور نقش بست.

وی با بیان دیالوگی از فیلم کمال الملک اثر علی حاتمی-سعدی سینمای ایران - که " نباید آرزو طلب کرد بلکه می باید آرزو ساخت"، گفت: کودکان این سرزمین نیازمند دیدن آرزوهایشان در فضای شاد داستان های فیلم ها هستند از این طریق می باید برایشان الگو سازی کرد و فضای رشد و پویششان را با تاکید بر نگاه درست به زیبایی های زندگی ترسیم نمود.
وی برپایی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک با پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری این وزارتخانه در تهران را نشان توجه متولیان فرهنگی به دنیای کودکان دانست و برپایی نمایشگاه عکس هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی مبارک در تهران و گیلان را اهتمامی ویژه برای پرورش نسل نو با تاکید بر زبان هنر دانست و بیان کرد: نمایشگاه عکس هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی مبارک، عصر دوشنبه ۱۱ اسفندماه در نگارخانه استاد حسین محجوبی لاهیجان گشایش یافته است و به احتمال نزدیک این نمایشگاه در روزهای شانزدهم و هفدهم در تماشاخانه نارون به نمایش درمی آیند.
مصباح، انتخاب تماشاخانه را برای نمایش عکس های جشنواره عروسکی مبارک از سوی انجمن نمایشی استان بدلیل تناسب هم خو بودن موضوع این جشنواره که نمایش عروسکی است با هنر تئاتر عنوان کرد و گفت: ۶۷ عکس از ۲۹ عکاس کشور در این تماشاخانه به نمایش در می آیند.
هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک، با پیام سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر ، ۱۰ بهمن در تهران آغاز به کار کرد و نمایشگاه عکس این رویداد علاوه بر تهران به گیلان رسید و این نمایشگاه از عصر دوشنبه در نگارخانه استاد محجوبی لاهیجان برپاشده و تا روز جمعه ادامه دارد.

منبع: ایرنا

245911

مطالب مرتبط