آقابزرگی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

دولت از جیب خود برای بازار سرمایه هزینه کند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تزریق 200 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی در منافات با فعالیت این صندوق است. منابع این صندوق در جهت توسعه تعریف شده است و با اتفاقاتی خاصی مانند شیوع کرونا اولویت‌ها متفاوت می‌شود. اما در شرایطی که دولت خود عامل ایجاد فراز و نشیب بازار سرمایه است، این برداشت اشتباه است. سایر دولت‌ها منابع را به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم از جیب خود خارج و هزینه می‌کنند.
تصویر دولت از جیب خود برای بازار سرمایه هزینه کند

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت خبری پرسون، در خصوص طرح‌های مدنظر دولت برای ساماندهی وضعیت بازار بورس گفت: کلیات این طرح‌ها مطلوب است و دغدغه ذینفعان بازار، سهامداران و فعالان بازار به گوش سران سه قوه رسیده و اقداماتی را درنظر گرفته‌اند.

آقابزرگی در خصوص ایراد این مصوبات گفت: عمده بار مالی و مسئولیت تحمل هزینه‌ها بر عهده فعالان بازار است. برای مثال در رابطه با رفع محدودیت اخذ تسهیلات، اشخاص حقیقی و یا حقوقی با دریافت تسهیلات بیشتر، متحمل هزینه مالی می‌شوند تا بازار را حمایت کنند.

وی افزود: بهتر این بود که مالیات نقل و انتقال سال 1400 از محل مالیات دریافت شده به مبلغ 17 هزار میلیارد تومان در سال 99 تأمین و از سرمایه گذاران حمایت شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تزریق 200 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی در منافات با فعالیت این صندوق است. منابع این صندوق در جهت توسعه تعریف شده است و با اتفاقاتی خاصی مانند شیوع کرونا اولویت‌ها متفاوت می‌شود. اما در شرایطی که دولت خود عامل ایجاد فراز و نشیب بازار سرمایه است، این برداشت اشتباه است. سایر دولت‌ها منابع را به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم از جیب خود خارج و هزینه می‌کنند.

آقابزرگی در خصوص جذب سرمایه‌گذار خارجی، تصریح کرد: جذابیت سرمایه گذاری باید اولویت و طبقه بندی شود. اگر قرار باشد شخصی در کشور خارجی سرمایه‌گذاری کند؛ سطح رضایتمندی سرمایه‌گذاران داخلی را بررسی می‌کند. در شرایط فعلی نیز، سرمایه‌گذاران ایرانی از این که سهام‌شان قفل شده، نقدشوندگی کاهش یافته و یا چرا سهام‌ها بیهوده افزایش پیدا کرده، ناراضی اند و به نظر جذب سرمایه‌گذار خارجی چندان قابل اجرا نیست.

وی بیان کرد: سایر بندهایی که دولت در نظرگرفته نیز زمانی تاثیر لازم را دارد که بازار به مدار طبیعی و واقعی خود بازگردد. اگر فرصت برای اصلاح قیمت وجود داشت؛ این طرح‌ها قابل اجرا بود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: برخی از بندهای طرح دولت با اصل سرمایه گذاری تناقض آشکار دارد و تغییر برخی قانون به هیچ عنوان به صلاح سهامداران نیست.

287524