ویژگی غذای افطار چه باید باشد؟

یک متخصص تغذیه گفت: برای افطار یک غذای کم کالری در نظر بگیرید که هضم آن آسان است.

تصویر ویژگی غذای افطار چه باید باشد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، پیام فرحبخش، متخصص تغذیه با اشاره به تغذیه مناسب در وعده افطار، اظهار کرد: باتوجه به اینکه در ایام رمضان فرد ساعت‌های متوالی با معده خالی فعالیت می‌کند باید وعده افطار را با مایعات گرم و یک قند یا چای، خرما شروع کند. این موارد بهترین گزینه برای شروع یک افطار سالم و مفید بوده و استفاده از آب یخ برای شروع افطار بسیار مضر است.

او افزود: در ایام روزه داری معده، ساعت‌های زیادی خالی می‌ماند و برای شروع فعالیت، آمادگی پذیرش و هضم غذای سنگین سنتی مانند پلو خورشت، کشک بادمجان، کوکو سبزی و غذا‌هایی از این دسته که با روغن سرخ شده اند را ندارد. شروع افطار مناسب می‌تواند شبیه به وعده صبحانه باشد مانند نان، پنیر و سبزی همراه با گردو و چای، زیرا هم غذایی ساده، مفید و هم قابل هضم است.

فرحبخش گفت: علاوه بر غذا‌های ساده و سبک مانند وعده صبحانه استفاده از آش، سوپ، حلیم، شعله زرد و عدسی در افطار بسیار مفید و قابل هضم است که برای تمامی افراد و در تمام رده سنی توصیه می‌شود. میان وعده‌هایی مانند میوه‌ها و شیرینی جات باید بعد از افطار مصرف شوند.

متخصص تغذیه با اشاره به وعده سحری بیان کرد: وعده سحر همواره باید مانند وعده ناهار باشد و در زمان خودش صرف شود و به بعد از افطار به عنوان شام مصرف نشود تا فرد بین سحر تا افطار احساس گرسنگی نکند.

او درباره مصرف غذا‌های پرچرب و شور گفت: برای هضم بهتر سحر و استفاده از لبنیات باید همراه غذا، دوغ و ماست مصرف شود و از غذا‌های پرچرب و فست فودی مانند کباب، ساندویچ و پیتزا و همچنین استفاده از غذا‌های شور مانند انواع کنسرو‌ها پرهیز شود، زیرا غذا‌های دارای نمک زیاد، باعث تشنگی در طول روز شده و غذا‌های پرچرب نیز باعث اضافه وزن در ایام بعد از ماه رمضان می‌شود.

فرحبخش با اشاره لزوم مصرف سبزی جات در وعده سحر تصریح کرد: مصرف کافی سبزی خوردن و سالاد کاهو در وعده سحر بسیار مفید است، زیرا علاوه بر اینکه ویتامین املاح بسیاری دارد و می‌تواند آب مورد نیاز بدن را تامین کند، دارای منابع بسیار فیبر هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

287332