فلاحی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

مقایسه آموزش مجازی و امتحان حضوری اشتباه است

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط فعلی کشور وزارت آموزش و پرورش تصمیم گیرنده مسائل مربوط به خود نیز نیست. در وضعیت اضطراری اختیارات با ستاد ملی مقابله با کروناست. چنانچه در سال گذشته 15 شهریور از سوی وزیر آموزش و پرورش، زمان بازگشایی مدارش اعلام شد؛ اما در عمل کلاس‌های درس مجازی برگزار شد.
تصویر مقایسه آموزش مجازی و امتحان حضوری اشتباه است

خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت‌و‌گویی با احمد حسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی داشته که به شرح ذیل است.

فلاحی بیان کرد: دانش آموزان و به خصوص خانواده‌ها آنها توجهی به اخبار سراسری صدا و سیما ندارند، زیرا به تماشای شبکه‌های ماهواره‌ای مشغول‌اند. طبق اخبار منتشر شده وزیر آموزش و پرورش و رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا، اعلام کرده‌اند؛ در چند روز آینده در رابطه با برگزاری امتحانات حضوری تصمیم گیری می‌شود.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی کشور وزارت آموزش و پرورش تصمیم گیرنده مسائل مربوط به خود نیز نیست. در وضعیت اضطراری اختیارات با ستاد ملی مقابله با کروناست. چنانچه در سال گذشته 15 شهریور از سوی وزیر آموزش و پرورش، زمان بازگشایی مدارش اعلام شد؛ اما در عمل کلاس‌های درس مجازی برگزار شد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس افزود: وزارت آموزش و پرورش در شرایطی که در تصمیم گیری مستقل نیست؛ با ناپختگی اظهارنظر می‌کند. درست و یا به غلط در وضعیت فعلی ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گیرنده اصلی در کشور است. این ستاد به جای مجلس، قانون گذاری ودر نقش وزارت‌خانه‌ها آیین‌نامه و بخش‌نامه صادر می‌کند و در مقام اجرایی نیز عمل می‌کند. بنابراین خانواده‌ها منتظر اعلام موضع این ستاد باشند.

فلاحی تصریح کرد: مردم باید در خصوص جایگاه‌ها توجیه شوند؛ در رأس این ستاد وزیر بهداشت حضور دارد و قطعا اطلاعات و علم‌اش از خانواده‌ها و دانش آموزان بیشتر است؛ زیرا مسئول بهداشت و سلامت مردم است و در صورت ایجاد مشکل باید پاسخگو باشد.

وی گفت: در برخی موارد مانند درس‌های عملی، کلاس‌های مجازی اشتباه بوده و اصلا معنا ندارد. ضمن این که در روستاها و بخش‌های کم جمعیت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، باید آموزش حضوری برگزار می‌شد.
این نماینده مجلس در واکنش به این سوال که چرا باید آموزش مجازی و امتحان حضوری باشد؛ بیان کرد: بحث آموزش با امتحان متفاوت و مقایسه این دو اشتباه است. در امتحان بحث تقلب مطرح است و دانش آموز باید پاسخگوی یک سال آموخته‌های خود باشد.

فلاحی گفت: نقص‌هایی در سیستم آموزشی وجود دارد و از طریق مجلس و کمیسیون آموزش انتقال داده شده است. وزارت آموزش و پروش در حال تلاش است اما نمی‌توان انتظار ایده آلی داشت. زیرا زیرساخت‌ها نظیر اینترنت و پهنای باند دچار مشکل است و به وزارت ارتباطات مربوط است.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در پایان گفت: دولت بابت کرونا از صندوق توسعه ملی پول دریافت کرده و باید بخشی را برای حوزه آموزش هزینه می‌کرده است؛ اما این اتفاق رخ نداده است و مجلس در این خصوص سوال می‌کند.

287255