یادداشت میهمان؛

تحولات اخیر محله «شیخ جراح» قدس نشانه چیست؟

یادداشت/ از شواهد و قرائن بر می‌آید که ساکنان کرانه غربی نیز تمایل جدی به مقاومت پیدا کرده‌اند، زیرا دستاورد مذاکرات تشکیلات خود گردان برای آنان نزدیک به صفر بوده و صهیونیست‌ها تا جایی جسارت یافته‌اند که در حال پاکسازی بیت المقدس از بومیان آنجا هستند‌.

تصویر تحولات اخیر محله «شیخ جراح» قدس نشانه چیست؟

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، درگیری‌های اخیر شهر قدس میان پلیس اسرائیل و غیرنظامیان فلسطینی طی سالهای اخیر کم سابقه است، ریشه این زد و خوردها به مشکلات فعلی ساکنان محله «شیخ جراح» در قدس شرقی برمی‌گردد که صهیونیست‌ها قصد بیرون کردن آنها از این محله و تخریب خانه‌هایشان را دارند.

فلسطینیانی که اسرائیل عزم اخراج آنها از شهر بیت المقدس را دارد، ابتدا در اراضی اشغالی ۱۹۴۸ سکونت داشتند اما از آنجا توسط اشغالگران اخراج شده و با مجوز دولت اردن (که آن زمان قیومیت قدس شرقی را بر عهده داشت) بیش از ۷۰ سال است که در شیخ جراح در ۳ کیلومتری شمال مسجد الاقصی ساکن اند.

نکته جالب اینجاست که در سال ۱۹۴۹ توافقی پنهانی بین اردن و اسرائیل صورت گرفت که اداره قدس شرقی به خاندان هاشمی سپرده شود اما پس از جنگ ۱۹۶۷، این منطقه نیز به اشغال رژیم صهیونیستی درآمد و آنان بر خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل حاضر به تخلیه این قسمت نیستند و بالعکس قصد کوچاندن تدریجی فلسطینیان از آن را دارند.

در سال ۱۹۸۸ عرفات اعلام داشت که بیت‌المقدس شرقی پایتخت دولت فلسطینی خواهد بود و طی سالهای بعد در عقب نشینی های متعدد به امید تشکیل حکومت در این منطقه، اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ را متعلق به اسرائیل دانست لکن برخلاف تعهدات فی‌مابین، نه تنها به وی در راستای تشکیل دولت فلسطینی کمک نشد بلکه صهیونیست ها قدم به قدم جلو آمده و رسما در پی تصرف ساحل غربی رود اردن نیز هستند و شهرک‌سازی‌های متعددی نیز در این منطقه انجام داده‌اند.

این در حالی است که سا‌کنان باریکه غزه راهبرد مقاومت فعال را در پیش گرفتند و توانستند با اسلحه این نوار کم عرض را آزاد ساخته و اسرائیل را به عقب نشینی وادار کنند و آن را به یک دژ تسخیرناپذیر و سرپل مهم برای حمله به صهیونیست‌ها در سایر شهرهای اشغال شده بدل نمایند.

از شواهد و قرائن بر می‌آید که ساکنان کرانه غربی نیز تمایل جدی به مقاومت پیدا کرده‌اند، زیرا دستاورد مذاکرات تشکیلات خود گردان برای آنان نزدیک به صفر بوده و صهیونیست‌ها تا جایی جسارت یافته‌اند که در حال پاکسازی بیت المقدس از بومیان آنجا هستند‌.

«عملیات زعتره» یحتمل طلیعه حملات بعدی باشد اما نکته مهم اینست که گروههای مقاومت در نوار غزه به هزاران موشک پیشرفته مجهز شده‌اند و دور از ذهن خواهد بود که در برابر ادامه تعرض به هموطنانشان سکوت پیشه کنند و ممکن است به زودی یهودیان ساکن در فلسطین اشغالی روزهای سخت و پر اضطرابی را تجربه نمایند.

دکتر علیرضا تقوی‌نیا ـ کارشناس مسایل غرب آسیا

287210