کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با پرسون:

تیم مذاکره‌کننده هوشیار باشد/ آمریکا به دنبال فرسایشی کردن مذاکرات است

امروز اگر رهبر معظم انقلاب تأکید می‌فرمایند که مذاکرات نباید فرسایشی شود، تیم مذاکره‌کننده و کسانی که تصمیم‌ساز هستند باید به این نکته توجه کنند و اجازه فرسایشی کردن مذاکرات را به دشمن ندهند کما این‌که یکی از اهداف آمریکایی‌ها فرسایشی کردن مذاکرات است.
تصویر تیم مذاکره‌کننده هوشیار باشد/ آمریکا به دنبال فرسایشی کردن مذاکرات است

جواد بخشی‌الموتی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص رفتار آمریکا در عمل به تعهدات برجامی گفت: اهمیت حقوق بین‌الملل نشان‌دهنده این موضوع است که دولت‌ها و کشورها باید به تعهداتی که در عرصه بین‌المللی و با دُوَل مختلف منعقد می‌کنند، پایبند باشند و آن‌ها را اجرا کنند و زمانی‌که اجرا نمی‌کنند اولین ضرر متوجه خود آن دولت‌ها می‌شود.

بخشی‌الموتی تصریح کرد: ترامپ از برجام خارج شد و به تعهداتی که در قبال ملت ایران داشت، عمل نکرد و گمان می‌کرد که این روند می‌تواند در یک بازه زمانی کوتاه به گرفتن امتیاز بیش‌تر و بازگشت مجدد ایران به برجام منجر شود. هدفی که محقق نشد و این آمریکا بود که در عرصه روابط بین الملل با افت شدید مقبولیت مواجه شد.

وی خاطر نشان کرد: نکته حائز اهمیت این است که آمریکایی‌ها باید به این باور برسند که تنها راهی که برای‌شان باقی مانده بازگشت به تعهدات‌شان است چرا که برخلاف گفتمان قدرتی که در گذشته در نظام بین‌الملل شاهد بودیم، امروز دیگر آمریکا نمی‌تواند به عنوان یک ابرقدرت به صورت یک طرفه حرف و نظر خود را دیکته کند و مجبور است به تعهدی که در قبال ملت ایران داشته و آن تعهدات برجامی است، تن دهد.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: نکته قابل توجه این است که از زمان ورود هیئت مذاکره‌کننده آمریکایی به وین، آن‌ها بحث زمان‌بر بودن مذاکرات را مطرح کردند که سریعاً با واکنش ایران مواجه شد و آقای عراقچی در مقابل آن موضع گرفت و گفت که با مذاکرات فرسایشی و زمان‌بر مخالف هستند و اگر اینگونه باشد مذاکرات را متوقف می‌کنند.

آمریکایی‌ها هنوز به دنبال تأثیرپذیری از تحریم‌های هوشمندانه و تحریم‌های حداکثری هستند و تصور می‌کنند که بتوانند در ادامه تأثیر این موضوع را ببینند. از این رو به دنبال فرسایشی کردن مذاکرات هستند تا بتوانند نتایج تحریم‌ها را بهتر ارزیابی کنند.

بخشی‌الموتی ادامه داد: از طرفی رهبر معظم انقلاب نیز به این موضوع اشاره کردند و فرمودند که مذاکرات نباید فرسایشی شود. هرگاه مقام معظم رهبری نسبت به مسئله‌ای رهنمودی داده‌اند ما بعدها به آن رسیده‌ایم. ایشان در سخنرانی‌های خود پیش از انعقاد پیمان برنامه جامع اقدام مشترک، گفته بودند که من به این مسئله خوشبین نیستم و در نهایت ما دیدیم که روند برجامی آن‌گونه که ما و دولتمردان ما انتظار داشتیم نبود و نشد.

وی همچنین افزود: امروز اگر رهبر معظم انقلاب تأکید می‌فرمایند که مذاکرات نباید فرسایشی شود، تیم مذاکره‌کننده و کسانی که تصمیم‌ساز هستند باید به این نکته توجه کنند و اجازه فرسایشی کردن مذاکرات را به دشمن ندهند کما این‌که یکی از اهداف آمریکایی‌ها فرسایشی کردن مذاکرات است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به این‌که آمریکایی‌ها هنوز به دنبال تأثیرپذیری از تحریم‌های هوشمندانه و تحریم‌های حداکثری هستند، بیان کرد: آن‌ها تصور می‌کنند که بتوانند در ادامه تأثیر این موضوع را ببینند. از این رو به دنبال فرسایشی کردن مذاکرات هستند تا بتوانند نتایج تحریم‌ها را بهتر ارزیابی کنند.

وی در ادامه تشریح کرد: اگر قرار است که مذاکرات به نتیجه‌ای برسد، آن نتیجه باید براساس چیزی باشد که حاکمیت و کلیت نظام به آن رسیده است و آن دفع تمامی تحریم‌های مرتبط با برجام و تحریم‌هایی است که ترامپ امضا کرده و این مسئله امکان‌پذیر است. همانطور که یک رئیس‌جمهور یکسری تحریم‌ها را امضا می‌کند یک رئیس جمهور می‌تواند لغو تحریم‎ها را امضا کند.

جواد بخشی‌الموتی در پایان گفت: بایدن به دنبال این است که هزینه داخلی نپردازد اما فایده بین‌المللی ببرد و این دو با هم قابل جمع نیست.

287127

مطالب مرتبط