هانی زاده در گفت‌و‌گو با پرسون توضیح داد؛

نقش امارات متحده عربی در وضعیت فعلی خاورمیانه

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: امارات متحده عربی سیاست‌های تخریبی خود را به پیروی از عربستان در منطقه و در خصوص یمن، قطر و ایران اعمال می‌کرد. اکنون سعی در اتخاذ یک سیاست معتدل و مستقل دارد.
تصویر نقش امارات متحده عربی در وضعیت فعلی خاورمیانه

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی سایت خبری پرسون، در خصوص تغییر و تحولات منطقه، گفت: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و محمد بن زاید، ولی عهد امارات سابق بر این تحت تاثیر چتر حمایتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا نقش کاملا تخریبی در رخدادهای منطقه ایفا می‌کردند و در حال حاضر با توجه به تغییرات کاخ سفید و نگرش منفی تیم بایدن نسبت به آنها، درصدد ترمیم پل‌های شکسته و اتخاذ یک سیاست ملایم و غیرتهاجمی در خصوص ایران و محور مقاومت هستند.

هانی زاده افزود: اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان مبنی بر ضرورت پایان دادن به جنگ یمن و صحبت‌های بن سلمان در خصوص برقراری رابطه با ایران، نشان از فشار بر عربستان به دلیل بازگشایی پرونده قتل خاشقچی، روزنامه نگار برجسته سعودی توسط آمریکا است.

وی با بیان این که عربستان به دنبال حاشیه امن است، ادامه داد: مذاکرات دو هیئت ایران و عربستان در بغداد به دنبال فشار بر عربستان و خروج این کشور از انزوا صورت می‌گیرد. ضمن این که سفر رئیس سازمان اطلاعات و امنیت عربستان به سوریه در جهت بازگشایی سفارت این کشور در دمشق و دیدار با مقامات سوری حکایت از این دارد که عربستان به شدت در سیاست‌های گذشته خود در منطقه و محور مقاومت را تغییر ایجاد کرده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص وضعیت امارات در منطقه گفت: این کشور به پیروی از عربستان در جنگ یمن شرکت کرده، بدون این که دستاورد داشته باشد، آسیب جدی را متحمل گشته است. ضمن این که این کشور از برقرای رابطه با اسرائیل نیز ضرر کرده، زیرا نتانیاهو در حال خروج از قدرت است و ترامپ نیز با شکست مواجه شد.

هانی زاده با بیان این که امارات و عربستان در جنگ یمن دچار چالش شده و در تقابل با یکدیگر قرار گرفتند؛ گفت: امارات متحده عربی درصدد تجزیه جنوب یمن بود و شورای انتقال جنوب یمن را تشکیل داد، اما شکست خورد.

کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان گفت: امارات در محاصره قطر نیز به پیروی از عربستان نقش پررنگی داشت. اما در حال حاضر سعی می‌کند یک سیاست معتدل و مستقلی نسبت به این کشور اتخاذ کند.

287010