کارشناس تحولات بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

ایران تهدیدی جدی برای آمریکا در منطقه

چالش چهار دهه‌ای که آمریکایی‌ها برای ساقط کردن نظام در ایران داشتند عملاً با موانع جدی روبرو است. از طرفی ایران برای افزایش قدرت منطقه‌ای خود در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری حرکت کرده است. به همین دلیل آمریکا همچنان ایران را به عنوان تهدید برای منافع خود در منطقه می‌داند.
تصویر ایران تهدیدی جدی برای آمریکا در منطقه

محمدعلی بصیری کارشناس تحولات بین‌الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص سند تهدید آمریکا اظهار داشت: آمریکا به این قطعیت رسیده است که در دهه آینده خصوصاً دوره بایدن چند تهدید باعث تنزل جایگاه و قدرت آمریکا در نظام بین الملل می‎‌شود. چین، روسیه و در حوزه منطقه‌ای ایران، تهدیدهای آمریکا به شمار می‌روند.

بصیری در ادامه بیان کرد: ایران در خاورمیانه که هارتلند ژئوپلتیک، ژئواستراتژیک، ژئوکالچر و ژئواکونومیک است برنامه‌های راهبردی دارد و در حال حاضر نیز رسماً اعلام کرده است که آمریکا باید از منطقه بیرون برود.

وی افزود: چالش چهار دهه‌ای که آمریکایی‌ها برای ساقط کردن نظام در ایران داشتند عملاً با موانع جدی روبرو است. از طرفی ایران برای افزایش قدرت منطقه‌ای خود در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری حرکت کرده است. به همین دلیل آمریکا همچنان ایران را به عنوان تهدید برای منافع خود در منطقه می‌داند.

احتمال تغییر رویه آمریکا در دفاع از متحدین خود

این کارشناس تحولات بین‌الملل با اشاره به این‌که یکی از اختلافات بین دو جناح دموکرات و جمهوری‌خواه در آمریکا دفاع از متحدین آمریکا است، بیان کرد: جمهوری‌خواهان با حداکثر توان از متحدین دفاع می‌کنند در حالی که دموکرات‌ها تا جایی که منطقی و معقول است. بی جهت نیست که در این سند در دوره بایدن اشاره می‌شود که ما چک‌سفید نمی‌دهیم یعنی اگر تحولاتی در منطقه برخلاف متحدین ما رخ داد و منافع ما اقتضا کرد، با آن تحولات همراهی می‌کنیم.

محمدعلی بصیری در پایان خاطر نشان کرد: آمریکا در حال نشان دادن این مسئله به متحدین خود است که همانطور که بایدن در برابر رقابت با چین، روسیه و آمریکا دیپلماسی متفاوت از ترامپ اتخاذ کرد ممکن است همین رویه را در ارتباط با دفاع از متحدین خود در آینده اتخاذ کند.

278277

مطالب مرتبط