صفایی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

خصوصی سازی واقعی عامل نجات خودروسازی است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تا زمانی که خصوصی سازی واقعی صنعت خودرو رخ ندهد و شاهد ورود جدی و فعال بخش خصوصی به حوزه خودروسازی نباشیم؛ وضعیت فعلی ادامه می‌یابد.
تصویر خصوصی سازی واقعی عامل نجات خودروسازی است

محمد صفایی دلویی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت خبری پرسون، در خصوص افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت، گفت: شرکت‌های خودروساز با یک بدهی سنگین مواجه‌اند. اختلاف قیمت میان بازار و کارخانه باعث استفاده سوداگران و ضرر انباشته خودروسازان شده است.

صفایی ادامه داد: در بحث قیمت گذاری خودرو صرفا شورای رقابت باعث مشکل نیست. بلکه مشکلات ساختاری در این حوزه وجود دارد.

وی افزود: تا زمانی که خصوصی سازی واقعی صنعت خودرو رخ ندهد و شاهد ورود جدی و فعال بخش خصوصی به حوزه خودروسازی نباشیم؛ وضعیت فعلی ادامه می‌یابد. صرفا خصوصی سازی این صنعت را نجات می‌دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: قیمت تمام شده محصولات شرکت‌های خودروسازی بالا است و باعث زیان بسیار زیادی برای آنها شده است. ممکن است جامعه تصور کند که این شرکت‌ها به دلیل انحصار سود کلانی دارند؛ اما در واقع به علت دولتی بودن، ناکارآمد، کم بازده و گرفتار زیان انباشته‌اند.

صفایی بیان کرد: دولت نیز در این فرآیند نقش دارد و مانع ایجاد بخش خصوصی حقیقی است؛ زیرا این شرکت‌ها در واقع ثروت دولت هستند.

وی گفت: علت عقب ماندگی صنعت خودرو این است که مانع ورود مردم و بخش خصوصی توانمند به این بخش شده‌ایم.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت فعلی خودروسازان تحت تاثیر تحریم‌ها است؛ گفت: تاثیر ناکارآمدی و عوامل داخلی در صنعت خودرو نمایان است. در حال حاضر 95 درصد قطعات داخل و صرفا 5 درصد وابستگی وجود دارد.

287000