همگامی مردم، شرط گذر از پیک کرونا در آذربایجان‌شرقی

اعلام خبر امیدوارکننده «پایداری نسبی کرونا» در آذربایجان‌شرقی در روزهای اخیر، نشان می‌دهد که عبور از موج چهارم بیماری کووید ۱۹ و تبعات مرگبار آن، تنها در سایه همراهی مردم در رعایت دقیق و فراگیر دستورالعلمل های بهداشتی میسر است.
تصویر همگامی مردم، شرط گذر از پیک کرونا در آذربایجان‌شرقی

به گزارش سایت خبری پرسون از آذربایجان شرقی، افزایش شمار بستری های کرونا در آذربایجان شرقی از ۴۰۰ نفر در روزهای آغازین سال جاری به یکهزار و ۶۰۰ نفر در یک هفته قبل و قرمز شدن رنگ کرونایی همه شهرستان های ۲۱ گانه استان تا چند روز قبل، ضمن اینکه به روشنی نشان داد که این خطه با موج چهارم بیماری کووید ۱۹ دست به گریبان است، غافلگیری مردم و نگرانی آنان از تبعات جبران ناپذیر بروز این وضعیت را سبب شد.

از سوی دیگر در شرایطی که آمار فوتی های کرونا در آذربایجان شرقی در آغاز سال جدید شمسی از سه نفر در روز فراتر نمی رفت، با گذشت کمتر از دو هفته از فروردین ۱۴۰۰، مسوولان نظام سلامت استان از افزایش شمار فوتی های روزانه بیماری کووید ۱۹ در این خطه به ۲۰ نفر و به عبارت دیگر رشد بیش از ۶ برابری آن خبر دادند.

به دنبال بروز این وضعیت، مسوولان بخش درمان آذربایجان شرقی هشدار دادند که اگر وضعیت به همین منوال پیش رود و مردم در رعایت دقیق و فراگیر دستورالعمل های بهداشتی با ضریب بالای ۸۰ درصدی، همراهی نکنند، نه تنها جایی برای پذیرش بیماران در بیمارستان ها و مراکز درمانی استان وجود نخواهد داشت، بلکه بیماران بستری شده نیز با کمبود اکسیژن طبی، به رغم همه تدابیر اندیشیده شده، مواجه خواهند بود.

البته در این بین، اشاره به این نکته نیز ضروری است که مسوولان ارشد استان قبل از آغاز تعطیلات نوروزی، به کرات نسبت به تبعات اعلام زرد بودن رنگ کرونایی آذربایجان شرقی از سوی ستاد کشوری مقابله با کرونا که از طرف مردم به عنوان بی مانع بودن سفر به این خطه تلقی شد، هشدار داده و تاکید کرده بودند که این استان آمادگی پذیرش میهمانان نوروزی را ندارد.

سرازیر شدن سیل مسافران نوروزی از اطراف و اکناف کشور، موج قابل پیش بینی جدید از شیوع ویروس کرونا را در آذربایجان شرقی سبب شد، ضمن اینکه افزایش ۱۳۰ درصدی آمار خودروهای ورودی به استان در تعطیلات نوروزی و رشد ۲۵ درصدی آمار خودروهای خروجی از استان ،نشانه روشنی از علت اصلی سرعت گرفتن شیوع ویروس در این خطه بود.

اما هر چه بود، گذشت و همراهی مردم و هم افزایی آنان با ستاد مقابله با کرونای استانی آذربایجان شرقی در ۲ هفته اخیر سبب شد که شیب منحنی بستری ها و فوتی های کرونا به حالت پایدار برسد، به گونه ای که بنا بر اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در زمان حاضر شمار بستری ها زیر یک هزار و ۶۰۰ نفر و آمار فوتی های روزانه نیز زیر ۲۰ نفر است که این اگر این روال ادامه یابد، می توان به مهار بیماری در یکی دو ماه آینده امیدوار بود.

ناگفته نماند که نظام سلامت آذربایجان شرقی در یک ماه گذشته که به مانند ماه های آغازین شیوع کرونا با تبعات آن در قالب افزایش آمار بستری ها، انجام تست های کرونای بیشتر و افزایش فوتی های روزانه مواجه بوده، نه تنها برای مدیریت بیماری تلاش کرده، بلکه برنامه های از قبل تعیین شده خود مبنی بر واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان، ساکنان سرای سالمندان، جانبازان بالای ۵۰ درصد و پاکبانان را نیز پیش برده است.

نظام سلامت آذربایجان شرقی در این مدت، مرحله نخست واکسیناسیون ۴۵ هزار نفر کادر بهداشت و درمان و حدود ۲ هزار نفر پاکبانان تبریز و دیگر مشمولین اولویت دار استان را به سرانجام رسانده است؛ همچنین سه شنبه هفته گذشته واکسیناسیون سالمندان بالای ۸۰ سال آذربایجان شرقی که شمارشان به ۷۰ هزار نفر می رسد، در این خطه آغاز و تا به امروز بیش از ۴۰ درصد آنان در مقابل بیماری کووید ۱۹ واکسینه شده اند.

بدیهی است که انجام همه این اقدامات با از خودگذشتگی و ایثارگری تمام قد نظام سلامت آذربایجان شرقی و حمایت همه جانبه نهادهای عضو ستاد استانی مقابله با کرونا از آنان میسر شده و کمبودها به معنای در پیش گرفتن کم توجهی یا سهل انگاری و ساده انگاری در برابر این بیماری مرگ بار نیست و رعایت دقیق دستورالعمل های بهداشتی در قالب خودداری از حضور در تجمعات به هر شکل و قالب، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی تا ریشه کن شدن بیماری بهترین، راه پیشگیری از ابتلا به آن است.

در تایید این ادعا باید به بستری بودن حدود ۳۰۰ نفر کرونایی در بخش های ویژه و استفاده ۱۶۰ نفر بیمار دیگر از دستگاه تنفس مکانیکی، موسوم به ونتیلاتور، در بیمارستان ها و مراکز درمانی آذربایجان شرقی اشاره کرد که از جدی بودن خطر بیماری کووید ۱۹ و قربانی گرفتن آنان از بین عزیزان ما حکایت دارد.

هر چند، بنا بر اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در زمان حاضر چهار شهرستان آذربایجان شرقی در وضعیت قرمز، سه شهرستان زرد و مابقی نارنجی هستند، اما مثبت شدن حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد تست های کرونا در استان، آماری نگران کننده بوده و نشان دهنده رشد سه برابری آن در مقایسه با روزهای نخست سال جاری است.

منبع: ایرنا

286633