وزیر علوم:

شهید مطهری، الگوی ماندگار پیوند حوزه و دانشگاه است

غلامی گفت: در سیره عملی شهید مطهری می‌بینیم که آثار علمی ایشان می‌تواند الگوی ماندگار تعامل و پیوند میان حوزه و دانشگاه به شمار آید.

تصویر شهید مطهری، الگوی ماندگار پیوند حوزه و دانشگاه است

به گزارش سایت خبری پرسون، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات فناوری به مناسبت روز معلم اظهار کرد: امسال روز استاد و روز معلم با عطر حیات بخش ماه مبارک رمضان و به ویژه شب‌های گران قدر همراه شده است.

او افزود: صحبت از معلم نشان از توجه به یکی از ویژگی‌های خلقت بشر است، می‌توان گفت که خدای متعال اولین معلم آدم بوده است که اسمای الهی را به او آموخت و این یک وجه تمایزی بین آدم و فرشتگان شد که خداوند در مقابل درخواست فرشتگان این ویژگی را منحصر به آدم تعریف کرده است.

وزیر علوم ادامه داد: مرحله بعدی که خدای متعال به انسان توجه و عنایت ویژه داشت آن بود که به انسان بیان آموخت و این تمایز یکی دیگر از تمایزی بود که بین انسان و موجودات دیگر در عالم ماده می‌توان تلقی کرد.

غلامی گفت: وقتی معلمان به عنوان وارثان انبیا و مشعلداران هدایت تعریف می‌شوند، وظیفه خطیر و اثرگذاری ویژه آن‌ها به عنوان پیشرانان آگاهی بشریت مورد توجه خاص باید قرار بگیرد.

غلامی افزود: در ایران این روز‌ها روز خجسته با نام و یاد معلمی متفکر و محققی مصلحت شناس یعنی استاد شهید مرتضی مطهری پیوند خورده است، شخصیتی فرزانه و قدر شناس که به تعبیر حضرت امام (ره) آثارش مفید و سازنده است.

او گفت: از جمله ویژگی‌های ممتاز استاد شهید مطهری دغدغه مندی نسبت به چالش‌های اجتماعی و مسائل روز و نیاز‌های جامعه بوده است و به تعبیر جامع خود ایشان مقتضیات زمان درس مهمی برای تمامی ما می‌تواند باشد.

وزیر علوم با بیان اینکه آثار و کوشش‌های علمی شهید مطهری نشانگر آن است که او در همه عرصه‌های پرچالش که متوجه جوانان، دانشجویان و نظام فکری اسلامی و منافع ایران بود با تعهد و احساس مسئولیت عالمانه و روشنمند وارد شده است، تاکید کرد: در سیره عملی شهید مطهری می‌بینیم که آثار علمی ایشان می‌تواند الگوی ماندگار تعامل و پیوند میان حوزه و دانشگاه به شمار آید.

غلامی بیان کرد: باید شاخص های شهید مطهری بازشناسی شود و در عمل ما تجلی پیدا کند. نگاه اجمالی به آثار استاد، نهایت اثربخشی و دقیق بودن آثار ایشان را نشان می دهد.

او افزود: بخش های عمده ای از دانشگاه های ما که محور اصلی در شهرهای تمدن سازی به شمار می آیند، می توانند از همه آثار شهید مطهری نحوه فراوان ببرند. امسال در روز بزرگداشت استاد مطهری شاهد به ثمر نشستن و رونمایی آثاری ارزشمند در تداوم مسیر گفتمان آن شهید و تربیت پشتوانه‌های نظری معارف اسلامی با همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هستیم که این اقدام شایسته، جای تبریک به مجموعه علوم انسانی کشور را دارد.

غلامی تصریح کرد: از مباحث پژوهشگاه علوم انسانی انتظار می رود تا در آثار ارزشمند شهیدمطهری تحقیقاتی به وجه اثربخشی علوم انسانی و مسئله مندی متناسب با نیازهای اجتماعی عنایت شود. مجموعه عناوین نشان می دهد که این طرح کلان منظومه ای را تشکیل می دهد که در ساحت های گوناگون می تواند پشتوانه ای استوار برای غنی سازی منابع و مآخذ درس های علوم انسانی در دانشگاه های کشور به شمار آید و در عرصه های کاربردی نیز راهگشا واقع شود.

او افزود: در طرح اعتدال علوم انسانی ماموریتی بود که بر مبنای اسناد بالادستی از طرف وزارت علوم، هیئت امنا و سازمان برنامه یک پژوهشگاه علوم انسانی سپرده شده است که اکنون شاهد به بار نشستن آن هستیم. ویژگی های راهبردی و ماندگاری این مجموعه طرح ها این است که با مشارکت بخشی در خور توجه از استادان سرآمد سراسر کشور به صورت شبکه نخبگانی، مسئله یابی طراحی و اجرا شده و به جریان درون زا و بالنده در عرصه علوم انسانی کشور بدل گشته است.

286193