کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

گنبد آهنینی که تار عنکبوتی بیش نیست/ تجهیزات نظامی اسرائیل، نماد ناتوانی و ناکارآمدی

قرار بود گنبد آهنین، دیوار جداکننده، موشک‌های صهیونیستی، تانک‌های مرکاوا و نسل جدید تجهیزات نظامی رژیم صهیونیستی که با بودجه‌های آمریکایی ایجاد می‌شود اعتماد به نفس جامعه صهیونیستی را برگرداند که نتیجه عکس داد.
تصویر گنبد آهنینی که تار عنکبوتی بیش نیست/ تجهیزات نظامی اسرائیل، نماد ناتوانی و ناکارآمدی

مهدی عزیزی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص حادثه اخیر در تأسیسات هسته‌ای اسرائیل بیان کرد: آنچه که گنبد آهنین یا سامانه دفاع موشکی رژیم صهیونیستی نامیده می‌شد و با سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها تأسیس شد از همان ابتدا، هم در رهگیری و درگیری با موشک‌های فلسطینی و هم در مورد مواردی که از محیط پیرامون، رژیم صهیونیستی را تهدید می‌کرد با چالش و نقض جدی روبرو بود.

عزیزی ادامه داد: گروه‌های فلسطینی توانستند با یک دقت و ظرافت و یک تغییر ساختاری، عمق اهمیتی رژیم صهیونیستی و شهرک های اطراف را در دسترس موشک‌های خود قرار دهند بدون این‌که این سامانه بتواند آن‌ها را ردیابی، رصد و یا منهدم کند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها چندین بار تلاش کردند که این سامانه را تکمیل کنند بهبود ببخشند اما موفق نشدند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار داشت: اگرچه اسرائیلی‌ها سامانه دفاع موشکی خود را گنبد آهنین نامیدند و قرار بود امنیت پیرامون آن‌ها را حفظ کند اما این سامانه بیش‌تر شبیه تار عنکبوتی است که قدرت مقابله با موشک‌های مقاومت و موشک‌هایی که از محیط پیرامونی شلیک می‌شود را ندارد.

اگرچه اسرائیلی‌ها سامانه دفاع موشکی خود را گنبد آهنین نامیدند و قرار بود امنیت پیرامون آن‌ها را حفظ کند اما این سامانه بیش‌تر شبیه تار عنکبوتی است که قدرت مقابله با موشک‌های مقاومت و موشک‌هایی که از محیط پیرامونی شلیک می‌شود را ندارد

مهدی عزیزی تصریح کرد: در خصوص حمله به تأسیسات هسته‌ای دیمونا، اسرائیلی‌ها تلاش کردند که بگویند این موشک به طور سرگردان شلیک شده است اما اگر حتی این ادعای آن‎ها پذیرفته شود بیش از این‌که موضوعات دیگر را نشان دهد ناتوانی و ناکارآمدی آن را نشان داد.

وی ادامه داد: نسل چهارم تانک‌های مرکاوا نیز که نماد و اسطوره شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی و تجهیزات نظامی رژیم صهیونیستی بود در اتفاقی که در سال 2006 افتاد در هم کوبیده شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: از آنجایی‌که جامعه صهیونیستی اساس مؤلفه‌های قدرت و شاخصه‌های اقتدار خود را از تجهیزات نظامی می‌گیرد و یک جامعه عاریتی و اجاره‌ای است ابزارهایی نظیر گنبد آهنین را در جهت حمایت از خود ایجاد کردند و قرار بود گنبد آهنین، دیوار جداکننده، موشک‌های صهیونیستی، تانک‌های مرکاوا و نسل جدید تجهیزات نظامی رژیم صهیونیستی که با بودجه‌های آمریکایی ایجاد می‌شود اعتماد به نفس جامعه صهیونیستی را برگرداند که نتیجه عکس داد.

مهدی عزیزی در پایان گفت: نکته قابل توجه تغییر قواعد درگیری است و یک پیام برای اسرائیل دارد. اسرائیلی که تا چند هفته پیش از یکسری تحولاتی که در داخل ایران اتفاق افتاده بود خرسند و شادمان بود، امروز سرگردان است و در یک موضع واکنشی قرار گرفته و باید این را بداند که در آینده‌ای نزدیک قواعد بازی تغییر خواهد کرد.

285797