قناد باشی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

حمله به مواضع اسرائیل منجر به کاهش تنش‌ها می‌شود/ دیمونا پاشنه آشیل اسرائیل است

تحلیلگر مسائل غرب آسیا گفت: در تمام درگیری‌ها اسرائیلی‌ها تا زمانی که قیام کننده اصلی هستند، به تنش ادامه می‌دهند. اما اگر کسی پاسخ آنها را بدهد؛ عقب نشینی می‌کنند و از تنش و درگیری در منطقه کاسته می‌شود.
تصویر حمله به مواضع اسرائیل منجر به کاهش تنش‌ها می‌شود/ دیمونا پاشنه آشیل اسرائیل است

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی سایت خبری پرسون، در خصوص حمله به نیروگاه اتمی اسرائیل، گفت: چند انفجار نزدیک به ایستگاه و یا فرودگاه دیمونا اسرائیل رخ داده و سبب وحشت در شهر و شهرک‌های اطرف و فرار مردم گشته است. این انفجار برای اسرائیل شرایط اضطراری ایجاد کرد.

قنادباشی ادامه داد: در پی این حمله هیچ نامی از ایران نیست و اصلا ارتباطی با کشور ندارد. خود اسرائیل نیز انفجارها را نوعی پاسخ سوری‌ها نسبت به بمباران برخی از مناطق سوریه نشین دانسته است.

وی افزود: برخی خبرگزاری‌ها این حمله را به حماس نسبت می‌دهند. زیرا منطقه ای که مورد حمله واقع شده، به حماس در نوار غزه نزدیک‌تر از سوریه است. ضمن این که به دلیل بمباران اخیر یمن توسط خلبان‌های اسرائیلی، احتمال این که این اقدام توسط موشک‌های دوربرد نقطه زن یمنی‌ها از سمت جنوب به سمت اسرائیل نیز وجود دارد.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا تصریح کرد: در تمام درگیری‌ها اسرائیلی‌ها تا زمانی که قیام کننده اصلی هستند، به تنش ادامه می‌دهند. اما اگر کسی پاسخ آنها را بدهد؛ عقب نشینی می‌کنند و از تنش و درگیری کاسته می‌شود. برای مثال زمانی که حزب الله در لبنان قدرتمند شد و پاسخی مانند جنگ سی و سه روزه داد، از تجاوز اسرائیل به این کشور کاسته شد. قبل از آن هر چند وقت یکبار لبنان مورد حمله اسرائیل قرار می‌گرفت و تانک‌های این کشور تا قلب بیروت پیشروی می‌کردند.

قنادباشی بیان کرد: طی یک سال گذشته اسرائیل چندین بار دمشق و بعضی شهرهای سوریه را مورد حمله قرار می‌داد و جوابی دریافت نمی کرد. بنابراین اگر سوری ها پاسخ نمی‌دادند؛ حملات به این کشور توسط رژیم صهیونیستی ادامه یافته و تنش‌ها شدیدتر می‌شد.

وی گفت: طبق گزارش‌ها دیمونا نقطعه ضعف و پاشنه آشیل اسرائیل است. اگر مورد حمله قرار گیرد؛ رژیم صهیونیستی بیش از دیگران آسیب می‌بیند. تأسیسات هسته‌ای، گازهای آمونیاک، تشعشعات اتمی در این منطقه قرار دارد. بنابراین به نظر می‌رسد با این حمله میزان تنش‌ها و درگیری کاسته شود.

284481