شهربانو امانی عنوان کرد:

از ادعای جدید گارگزاران تا خاتمی و حسن خمینی در یک کالبد

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: سید حسن خمینی از چهره هایی بود که می توانست در افکار عمومی نقشی همانند خاتمی در سال 76 ایفا کند.
تصویر از ادعای جدید گارگزاران تا خاتمی و حسن خمینی در یک کالبد

به گزارش سایت خبری پرسون، «شهربانو امانی»، عضو حزب کارگزاران در رابطه با شرایط پیش روی اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: هر چند دیر هنگام ولی قدرت اثر گذاری واحد مطالبات در افکار عمومی همیشه توانسته افکار عمومی را در سپهر سیاسی کشور اغنا و همراه کند اصلاح طلبان اگر خود برنامه داشته باشند و کاندیدا داشته باشند این دوره با دوره قبل متفاوت خواهد بود. این تاثیر گذاری در هر شرایطی در افکار عمومی سخت است و برای اصلاح طلبان در انتخابات سخت تر خواهد بود.

او افزود: در کشور ما دو جریان سیاسی تاثیر گذار هستند و باید پاسخگو باشند جریان رقیب اصلاحات دغدغه کاندیدا کردن نیروهای خود را ندارد و دغدغه عبور از مسیر شورای نگهبان را هم ندارد ولی اصلاح طلبان، همواره محدودیت های قبل از ورود به انتخابات را داشتند و بر اساس همین انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا محور شده است نه برنامه محور. در نهایت کاندیداها و اشخاص در عرصه افکار عمومی قرار می گیرند و جریانات از آنها پشتیبانی می کنند و رای می آورند.

او در رابطه با عدم حضور سیدحسن خمینی در میان کاندیداهای اصلاح طلبان ادامه داد: سید حسن خمینی از چهره هایی بود که می توانست در افکار عمومی نقشی همانند خاتمی در سال 76 ایفا کند. مخالفین ایشان می گفتند که او سابقه اجرایی ندارد ولی او با تیم و برنامه ای می توانست موفق عمل کند با نبود او جبهه اصولگرایان، نفس راحتی کشید.

امانی تاکید کرد: اصولگرایان نگران مشکل پیدا کردن کاندیدای خود نیستند بلکه انسجام آنها مورد نگرانی است آنها نگران این هستند که اصلاح طلبان برگی را رو کنند که جامعه و مردم در میدان عمل حاضر شوند. جریان اصولگرایی با تلاش برای عدم حضور سید حسن خمینی و تخریب ظریف و هر کاندیدا رای آور اصلاح طلبان، می خواهد میزان مشارکت بالا نرود. امکاناتی در اختیار این جریان است و از آن برای محدود کردن حضور مردم پای صندوق رای استفاده می کنند.

او خاطرنشان کرد: به عقیده من در این دوره اصلاح طلبان با نهاد اجماع ساز، کار سختی پیش رو دارند. در کجای دنیا ائتلاف هم باید در وزارت کشور تایید شود؟ من فکر می کنم اصلاح طلبان با همه این شرایط می توانند انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری را متمایز تر و متفاوت تر از گذشته برگزار کنند مگر اصلاح طلبان در سال 92 چه چیزی در اختیار داشتند. اصلاح طلبان اراده کردند و مردم برای نجات کشور پای صندوق رای آمدند.

او یادوار شد: کارگزاران هم در نهاد اجماع ساز و همراه با جبهه اصلاح طلبان پیش می‌رود.

امانی با اشاره به ضرورت برنامه محوری در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: اصلاح طلبان برای متفاوت کردن این دوره ابتدا باید برنامه محور باشند وقتی کاندیداهای رای اور جبهه اصلاحات با مشکل روبرو می شوند اصلاح طلبان می توانند تصمیم بگیرند و تاکتیک مصوبات خود را عوض کنند. تاکتیک فعلی وحی منزل نیست و می توانند دوباره گفتگویی در نهاد اجماع ساز داشته باشند و تاکتیک ها و روش های خود را عوض کنند. به نظر من در دور سیزدهم اصلاحات با برنامه محوری به جای کاندیدا محوری پیش می‌رود.

این فعال سیاسی افزود: اصلاح طلبان در انتخابات از فرصت گفتمان ملی استفاده خواهند کرد و می توانند، برنامه های خود را به چهار سال بعد موکول نکنند مسیر انتقال قدرت باید از صندوق رای بگذرد؛ اصلاح طلبان هستند که تلاش می کنند صندوق رای تاثیر گذار باشد. من امیدوارم اصولگرایان هم دغدغه جمهوریت نظام را داشته باشند. مورد بعدی این است که بعد از انتخابات نباید مثل 96 در خانه بنشینند و انتخابات به انتخابات دور هم جمع بشوند.

امانی خاطرنشان کرد: این مطالبه مردم است که چرا اصلاح طلبان از بدنه اجتماعی فاصله می گیرند و فعالیت آنها کم رنگ می شود. این مساله باید برنامه محور باشد برنامه محوری در اختیار نهاد اجماع ساز است نباید تعطیل شوند و هر نماینده ای که بر کرسی مجلس و شورا و ریاست جمهوری تکیه زد، باید مورد نظارت نهاد اجماع ساز باشد و این نهاد به مردم جواب بدهد؟

این عضو حزب کارگزاران با اشاره به نقش خاتمی در جریان اصلاحات در شرایط فعلی گفت: خاتمی ویژگی های تاثیر گذاری دارد هنوز فضای عمومی انتخاباتی در کشور شکل نگرفته است. خاتمی ظرفیتی ملی برای اصلاح طلبان و کشور است و همواره از این سرمایه، هزینه شده است و آنقدر ماخوذ به حیا است که این وضعیت را نقد نمی کند.

منبع : برنا

285693