مسئول قرارگاه فضای مجازی سپاه قدس گیلان:

فضای مجازی یک امر وارداتی است/ نتوانستیم محصولات و خدمات مناسبی برای فضای مجازی تولید کنیم

مسئول قرارگاه فضای مجازی سپاه قدس گیلان گفت: فضای مجازی از لحاظ زیرساخت و سرویس یک امر وارداتی بوده و ما نتوانستیم در زیرساخت این عرصه ورود کرده و یا در بخش سرویس و خدمات محصولات مناسبی را در داخل کشور تولید کنیم که مردم از آن استفاده کنند.
تصویر فضای مجازی یک امر وارداتی است/ نتوانستیم محصولات و خدمات مناسبی برای فضای مجازی تولید کنیم

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، سجاد ستوده اظهار داشت: فضای مجازی یکی از عرصه‌هایی است که از اواخر دهه 80 به شکل گسترده وارد فضای عمومی کشور ما شده و ابعاد و ساحت‌های مختلف زندگی ما را دچار تغییر و تحول کرده است.

مسئول قرارگاه فضای مجازی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه اکنون نمی‌توان ابعادی از زندگی را یافت که توسط فضای مجازی دستخوش تغییر و تحول نشده است گفت: سبک زندگی، نوع نگرش مردم به موضوعات و سایر حوزه‌ها از جمله ابعادی است که در جریان فضای مجازی متحول شده است.

ستوده خاطرنشان کرد: با این وجود در تمام این سال‌ها همیشه از فضای مجازی به‌عنوان یک معضل یاد شده و معمولاً آسیب‌های فضای مجازی بیشتر بوده و همچنین بیشتر دیده شده است.

وی با اشاره به عمده‌ترین دلایل معضلات فضای مجازی در کشور ما تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی این موضوع که آسیب‌ها و معضلات فضای مجازی بیشتر به چشم می‌آید این است که نتوانستیم فضای مجازی را در داخل کشور مدیریت کنیم.

مسئول قرارگاه فضای مجازی سپاه قدس گیلان افزود: فضای مجازی از لحاظ زیرساخت و سرویس یک امر وارداتی بوده و ما نتوانستیم در زیرساخت این عرصه ورود کرده و یا در بخش سرویس و خدمات محصولات مناسبی را در داخل کشور تولید کنیم که مردم از آن استفاده کنند.

ستوده عنوان داشت: این موضوع باعث شده تا مدیریت فضای مجازی در داخل کشور انجام نشده و فضای مجازی در خارج از کشور مدیریت شود که خود مسبب آسیب‌های فراوانی شده و در تمامی حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شاهد این آسیب‌ها هستیم.

وی درباره رهاشدگی فضای مجازی و عدم مدیریت این حوزه در کشور ابراز داشت: ما تا زمانی که نتوانیم فضای مجازی را در داخل کشور مدیریت کنیم نمی‌توانیم معضلات و آسیب‌های آن را به‌طور کامل رفع کنیم.

ستوده افزود: وقتی سرویس‌ها و زیرساخت‌های فضای مجازی توسط شرکت‌های بزرگ چند ملیتی و بعضی از دولت‌ها در خارج از کشور مدیریت می‌شود قطعاً سیاست‌گذاری نیز در آنجا انجام می‌شود و مردم ما تنها به‌عنوان یک کاربر از آن استفاده می‌کنند و حاکمیت و نهادهای دولتی نیز نمی‌توانند در سیاست‌گذاری نقشی داشته باشند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین اقدام برای حل این مشکل راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات است تصریح کرد: در طول سال‌های گذشته تقریبا از سال 84 تاکنون موضوع راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان مهم‌ترین خواسته رهبر معظم انقلاب در حوزه فضای مجازی از نهادهای مرتبط و مشخصاً وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی بوده است.

مسئول قرارگاه فضای مجازی سپاه قدس گیلان با اشاره به اینکه این دو نهاد متولی راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در داخل کشور هستند گفت: در تمام این سال‌ها با گذشت 5 دولت شاهد این هستیم که گام‌های موثری برای حل موضوع شبکه ملی اطلاعات در سطح کشور برداشته نشده است.

ستوده افزود: تصور بسیاری از مردم بر این است که شبکه ملی اطلاعات به معنی قطع دسترسی مردم به اینترنت جهانی است در صورتی که این موضوع صحت ندارد و شبکه ملی اطلاعات زمینه‌ای را فراهم می‌کند که مردم به‌طور همزمان ضمن استفاده از اینترنت بین‌الملل بتوانند از اینترنت ارزان، پرسرعت و سالم در داخل کشور نیز بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه شبکه ملی اطلاعات فقط مربوط به کشور ما نبوده و بسیاری از کشورهای دنیا شبکه ملی اطلاعات مربوط به خودشان را در کشور خود راه‌اندازی کرده‌اند عنوان داشت: به عنوان مثال در روسیه و چین شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شده است.

ستوده ابراز داشت: اکنون بسیاری از رسانه‌ها و نهادهای مهم مانند اپل و گوگل وقتی می‌خواهند در کشورهای دارای شبکه ملی اطلاعات فعالیت کنند مجبور هستند که قوانین داخل آن کشورها را پذیرفته و مبتنی بر قوانین داخلی این کشورها به ارائه خدمات بپردازند.

مسئول قرارگاه فضای مجازی سپاه قدس استان گیلان خاطرنشان کرد: این در حالی است که در کشور ما این شرکت‌ها و برخی از سرویس‌ها نه تنها هیچ توجهی به قوانین داخلی ما ندارند بلکه تحریم‌هایی را نیز نسبت به موضوعات ملی و فرهنگی ما وضع می‌کند.

وی اظهار داشت: در شبکه اینستاگرام در ایام شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی و اخیراً در ایام شهادت سردار محمدعلی حق‌بین شاهد موضوعاتی بودیم که به‌هیچ وجه در کشورهایی که دارای شبکه ملی اطلاعات هستند اتفاق نمی‌افتد و اینستاگرام به‌هیچ وجه این اجازه را ندارد که در کشورهای مانند چین و روسیه به‌همین راحتی بتوانند بدون دلیل بسیاری از صفحات را ببندد.

منبع: تسنیم

285685