سهم اپل از درآمد تبلیغاتی موتورجستجوی گوگل فاش شد

کارشناس اقتصادی اصلی گوگل اعلام کرد گوگل ۳۶ درصد از درآمدی را که از تبلیغات جست‌وجوی انجام شده از طریق مرورگر سافاری به دست می‌آورد، به اپل پرداخت می‌کند.
تصویر سهم اپل از درآمد تبلیغاتی موتورجستجوی گوگل فاش شد

به گزارش سایت خبری پرسون، کوین مورفی، استاد دانشگاه شیکاگو، این آمار را در طول شهادت خود در دفاع از گوگل در محاکمه ضدانحصارطلبی وزارت دادگستری در واشنگتن، فاش کرد.

جان اشمیت‌لین، وکیل اصلی گوگل، هنگامی که مورفی این رقم را که قرار بود محرمانه بماند، فاش کرد، به‌ شکل آشکاری عصبانی شد.

هر دو شرکت گوگل و اپل، با افشای عمومی جزئیات توافق خود مخالفت کرده بودند. در اظهارات قضایی که گوگل هفته گذشته تنظیم کرد، استدلال کرده بود که افشای اطلاعات اضافی درباره این توافق، جایگاه رقابتی گوگل را در رابطه با رقبا و سایر طرف‌های مقابل، به طور غیرمنطقی تضعیف می‌کند.

این شرکت‌ها از سال ۲۰۰۲ با یکدیگر پیمان شراکت بسته‌اند و بر اساس توافق مذکور، گوگل به موتور جست‌وجوی پیش فرض در مرورگر سافاری اپل تبدیل شده است. اکنون، این معامله مهم‌ترین قرارداد گوگل در قراردادهایی از این دست محسوب می‌شود، زیرا در آیفون که محبوب‌ترین گوشی در آمریکا است، موتور جست‌وجوی پیش فرض شده است.

وی در اظهارات خود گفت: میلیاردها دلاری که گوگل به اپل، شرکت‌های مخابراتی و سایرین پرداخت می‌کنند، یک رفتار رقابتی عادی است و سوءاستفاده از موقعیت انحصاری نیست. مورفی همچنین اظهار کرد: اپل و شرکت‌های دیگر، گوگل و مایکروسافت را بازی داده‌اند تا بتوانند پول بزرگی از آنها بگیرند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، وزارت دادگستری آمریکا دست روی این توافق گذاشته و به آن به عنوان مدرکی از تسلط غیرقانونی گوگل بر بازارهای موتور جست‌وجو و تبلیغات جست‌وجو، استناد کرده است.

منبع: ایسنا

548563