به گزارش سایت خبری پرسون، امروز هفتم اردیبهشت و در جلسه ۱۱۵ کمیسیون ایمنی راهها، طرح مدیریت سرعت که با مشارکت سازمان جهانی بهداشت انجام میشود، بهطور رسمی وارد مرحله اجرایی شد.
«محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با تبریک هفتم اردیبهشت روز ایمنی حملونقل، افزود: امروز با مشارکت سازمان جهانی بهداشت، به عنوان نخستین کشور در منطقه شرق مدیترانه طرح مدیریت سرعت را در کشور اجرایی کردیم.
وی ادامهداد: طرح مدیریت سرعت با آنچه که تا امروز انجام شده تفاوت دارد، تاکنون ما با توجه به وضعیت طرح هندسی راه برپایه یک سری محاسباتی که بر اساس مفروضات طراحی جاده انجام میشد، سرعت حداکثر و حداقل را برای جاده تعیین میکردیم؛ این کار روتین است و اکنون نیز انجام میشود.
اسلامی افزود: در طول زمان در حاشیه راهها اتفاقاتی رخ داده و بارگزاریهایی انجام شده و از جمله، ظهور مناطق سکونتگاهی یا فعالیتهای دیگر ترددهای گوناگونی به جاده تحمیل کرده است.
وی گفت: طرح مدیریت سرعت با هدف قرار دادن فرهنگ رانندگی، در قالب یک برنامه با چند فاز، سرعت را برای رانندگی تنظیم و مدیریت میکند؛ بر اساس این برنامه هم وزارت راه و شهرسازی در جاده اقداماتی انجام میدهد و هم پلیس اقدامات کنترلی را مدنظر قرار میدهد تا عبور ایمن تضمین شود.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به جزئیات طرح مدیریت سرعت گفت: این طرح امروز در سه استان و ۶ محور شریانی پُرترافیک به طول ۶۰۰ کیلومتر به صورت نمونه آغاز میشود و بر این اساس به صورت گامبه گام همه راهها را به راه هوشمند تبدیل میکنیم.
وی بیانداشت: همانطور که در کشورهای پیشرو هم این اتفاق میافتد، در مسیر هوشمند با استفاده از ابزارهایی نظیر پیامک و تابلوهای دیجیتال راننده را هشیار میکنیم، این مهم اکنون در آزادراههایی که تازه احداث کردهایم مانند آزادراه تهران-شمال اتفاق میافتد.
اسلامی ادامه داد: در این طرح جاده هوشمند است، وسیله هوشمند است، راننده هوشمند است و همه اقدامات انجام میشود تا راننده را با حواس جمع و به سلامت از این مسیر عبور دهیم و این مراقبتهای چند جانبه کمک کند که حوادث کاهش پیدا کند.
وزیر راه و شهرسازی درباره هزینه این طرح نیز گفت: امروز ۶۰۰ کیلومتر راه به صورت نمونه برای مشارکت در طرح مدیریت سرعت هدفگذاری شدهاند و این طرح آزمایشی در طول یک سال انجام میشود، نزدیک به ۲۹۰ میلیارد تومان برای این یک سال هزینه خواهد شد.
وی افزود: این طرح یک کار توامان است و در این طرح هم زیرساختها و هم دوربینها هدف قرار دارند.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه درباره ارتباط جادههای دو بانده با تصادفات، گفت: دو بانده بودن جاده نقص نیست، بلکه جاده بر اساس ظرفیت ترافیک طراحی می شود، یعنی به میزانی که ترافیک افزایش مییابد، به ظرفیت راه هم افزوده میشود.
وی ادامهداد: جاده از نظر طرح هندسی ضوابطی دارد و راننده باید این مقررات را رعایت کند، بیش از ۸۵ درصد از حوادث رانندگی طبق گزارش پلیس متاثر از سرعت غیر مجاز، عدم توجه به جلو، خستگی و خوابآلودگی است. درصد قابل توجهی از تصادفات که شدت هم دارد، در آزادراهها و بزرگراهها اتفاق میافتند. آنجا مسیر مناسب است و نمیتوان وقوع حادثه را مرتبط با مسیر دانست.
اسلامی افزود: برای ما این مهم است که بتوانیم فرهنگ رانندگی را ارتقا داده و ضوابط عبور و مرور را به گونهای انعطاف دهیم که بتوانیم یک نظام عبور و مرور با حواس جمع را پایهگذاری کنیم؛ این یک کار مشترک بین پلیس، وزارت راه و سایر دستگاههای مرتبط است.
رفع بیش از ۲۰۰ نقطه حادثهخیز
این عضو کابینه دوازدهم در ارتباط با وجود نقاط حادثهخیز در کشور نیز گفت: در سههزار منطقه حادثه رخ داده است، اما آنجایی که جاده به عنوان زیرساخت میتوانست باعث حادثه شود ۲۵۱ نقطه است. این نقاط به عنوان مثال شامل دسترسی از جاده فرعی به اصلی بدون طرح هندسی و دور برگردان نزدیک پیچی که دید کافی نداشت، میشد و این ۲۵۱ نقطه خطر آفرین بود.
وی ادامهداد: از این نقاط بیش از ۲۰۰ نقطه برطرف شده و بقیه هم آشکارسازی شده و با اقداماتی نظیر حضور پلیس و تابلوها و علائم آن نقطه را آشکار کردهایم.
اسلامی با اشاره به تاثیر فرهنگ در حوادث رانندگی گفت: عدهای که کم هم نیستند، با تلفن همراه کار میکنند و رانندگی میکنند، این حادثه آفرین است و امیدواریم با سیستم مراقبت و مجازاتهای قانونی که وجود دارد بتوان بازدارنگی ایجاد کرده و اطمینان حاصل کرد که مردم مقررات را رعایت میکنند.
وی اضافهکرد: سرعت حداکثر روز و شب در جاده دو طرفه مشخص است، وقتی در این جاده کسی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت رانندگی کند، طبیعی است که حادثه میسازد. در طرح هندسی راه، هم قوس قائم و هم قوس افقی سرعت مجاز دارد. وقتی کسی از آن سرعت ۲ برابر تجاوز کند، طبیعی است که دچار حادثه می شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: اینگونه نیست که در همه این حوادث مقصر جاده باشد، از میان نقاط حادثه خیز آن دسته که رفع آنها فوریت داشته را برطرف کردیم، ضمن اینکه پلیس با حضور و استفاده از دوربین سعی میکند آرامسازی ترافیک را انجام دهند.