نکات مهم در انتقال تخفیف های بیمه نامه شخص ثالث

شرکت بیمه پاسارگاد در راستای اطلاع رسانی شفاف بخشنامه بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با انتقـال تخفیـف های عدم خسارت بیمه نامه شخص ثالث، با تدابیر و سیاست های اجرایی لازم و بهره برداری از مجاری و کانال های در اختیار نسبت به تهیه "دستورالعمل نحوه انتقال تخفیف های عدم خسارت بیمه نامه های شخص ثالث" اقدام نموده است.
تصویر نکات مهم در انتقال تخفیف های بیمه نامه شخص ثالث

به گزارش سایت خبری پرسون، بر اساس گزارش های دریافتی، به دلیل بیان موضوع و رفع ابهامات نمایندگان محترم و پرتلاش شرکت بیمه پاسارگاد در این گزارش نکات و مسائل مهم در ارتباط با بخشنامه جدید بیمه­ های شخص ثالث، مطرح و در خصوص مراحل صدور الحاقیه حذف، نگهداری و همچنین انتقال تخفیف های بیمه­ نامه شخص ثالث توضیحات مبسوطی داده شد. لذا با توجه به تعداد زیاد سوال ها و مشابه بودن برخی از این ابهامات، جمع ­بندی لازم انجام و سعی شده به تمامی پرسش ها، پاسخ داده شود.

مراحل صدور الحاقیه حذف و نگهداری تخفیف ها:

اخذ درخواست کتبی از بیمه­ گذار

احراز هویت و مطابقت بیمه ­گذار با مالکیت خودرو

صدور الحاقیه حذف و نگهداری تخفیف ها به روش زیر:

الف) علت الحاقیه: گواهی حذف و نگهداری تخفیف

ب) نوع الحاقیه: درخواست بیمه ­گذار

* تعداد سال و درصد تخفیف عدم خسارت تغییری نخواهد کرد و الحاقیه به صورت یک الحاقیه اصلاحی و بدون تولید حق بیمه اضافی صادر می شود.

مراحل صدور الحاقیه اضافه و انتقال دادن تخفیف ها:

اخذ درخواست کتبی از بیمه­ گذار

ارائه مدارک فروش قطعی خودروی مبدأ (سند قطعی منقول، سند مالکیت به نام مالک جدید)

بررسی مدارک خودروی جدید، که می بایست هم­نوع و به نام مالک خودروی مبدأ یا پدر، مادر، همسر و یا فرزند وی باشد.

صدور الحاقیه اضافه کردن تخفیف ها به روش زیر:

الف) علت الحاقیه: گواهی انتقال و اضافه کردن تخفیف

ب) نوع الحاقیه: درخواست بیمه­ گذار

* تعداد سال و درصد تخفیف عدم خسارت تغییری نخواهد کرد و الحاقیه به صورت یک الحاقیه اصلاحی و بدون تولید حق بیمه برگشتی صادر می گردد.

روش صدور بیمه نامه جدید با تخفیف ها خودروی قبلی

الف. اگر انتقال دهنده و انتقال گیرنده تخفیف ها یک شخص باشد:

نوع طرف قرارداد را راننده انتخاب کرده و مشخصات مالک را وارد کرده و انتقال دهنده تخفیف را
تیک می­ زنیم.

بیمه­ نامه انتقالی دارد را بله انتخاب می­ کنیم و اطلاعات مربوط به بیمه نامه انتقالی را وارد می ­کنیم.

* در این قسمت نسبت انتقال گیرنده با انتقال دهنده را مالک انتخاب می­ کنیم و شماره الحاقیه را به صورت یک عدد تک رقمی( به طور مثال ۱) وارد می­ کنیم.

اطلاعات بیمه نامه تمدید شده را بدون تغییر، در کادر مربوطه وارد می­ کنیم.

با توجه به این که تعداد سال و درصد تخفیف بیمه نامه انتقالی در کادر مربوط به تخفیف ها، با وارد کردن اطلاعات بیمه نامه انتقالی ثبت شده است، مشمول افزایش تخفیف را بلی انتخاب و بیمه نامه را ثبت می­ کنیم.

ب. اگر انتقال دهنده و انتقال گیرنده تخفیف ها شخصی متفاوت باشد:

نوع طرف قرارداد را راننده انتخاب کرده و مشخصات مالک خودروی جدید را وارد می­ کنیم.

نوع طرف قرارداد را انتقال دهنده تخفیف انتخاب کرده و مشخصات مالک خودروی مبدأ را وارد می­ کنیم.

بیمه نامه انتقالی دارد را بله انتخاب می­ کنیم و اطلاعات مربوط به بیمه نامه انتقالی را وارد می­ کنیم.

* در این قسمت نسبت بین انتقال گیرنده با انتقال دهنده را انتخاب می­ کنیم.

سایر مراحل مشابه روش قبلی می­ باشد.

در فرآیند انتقال تخفیف ها نکات زیر قابل توجه می­ باشد:

فرآیند انتقال تخفیف از بیمه نامه یک وسیله نقلیه به بیمه نامه وسیله نقلیه دیگری که مستنداً به نام همان مالک یا پدر، مادر، همسر و فرزندان وی باشد منوط به انتقال قطعی سند مالکیت وسیله نقلیه مبدأ خواهد بود.

مبنای احراز مالکیت یا انتقال مالکیت وسیله نقلیه، انجام فرآیند تعویض پلاک و صدور شناسنامه مالکیت، کارت مشخصات وسیله نقلیه و بالطبع سند رسمی صادره توسط دفاتر اسناد رسمی می­ باشد. لذا مبنا قرار دادن هرگونه وکالت­ نامه، مبایعه ­نامه و به طور کلی سند غیر­رسمی و غیرقطعی وجاهت ندارد.

انتقال سابقه تخفیف عدم خسارت به بیش از یک وسیله نقلیه مجاز نمی­ باشد.

تخفیف ها بیمه ­نامه­ های مبدأ و مقصد تجمیع نمی­ گردد.

در صورت فوت مالک وسیله نقلیه، تخفیف مربوطه متعلق به یکی از وراث وی می­ باشد.

در صورت داشتن سابقه خسارت برای وسیله نقلیه مبدأ تخفیف ها و یا برای وسیله نقلیه مقصد تخفیف ها، الزامی است تخفیف ها تعدیل شود. لازم به ذکر می ­باشد، زمانی شخص انتقال گیرنده مسئول خواهد بود و بیمه­ نامه وی با جریمه خسارت صادر می­ گردد که خسارت مذکور بعد از انتقال مالکیت به وی رخ داده باشد.

انتقال تخفیف ها به وسیله نقلیه هم نوع صورت می­ گیرد.

وسایل نقلیه هم­نوع شامل گروه­ بندی زیر می ­باشد:

الف) گروه سواری ­ها ب) گروه موتورسیکلت ­ها ج) گروه ون و استیشن

د) گروه مینی­ بوس ­ها و اتوبوس­ ها و) گروه وانت­ بار و کامیونت ه) گروه کامیون­ ها و تریلرکش ­ها

پرسش و پاسخ:

نحوه صدور بیمه نامه شخص ثالث در مواردی که خودرو بنام شرکت لیزینگ بوده و نام مالک بعنوان مستأجر در سند مالکیت (برگ سبز) قید شده است به چه شکل می­ باشد؟

با توجه به اینکه نام مستأجر در سند مالکیت ثبت شده است صدور بیمه ­نامه به نام مستأجر با اعمال تخفیف ها عدم خسارت بلامانع است.

در مواردی که خودرو سال­ ها قبل به صورت قولنامه های خریداری شده و طی این سال­ها چندین­ بار از طریق قولنامه و بدون انتقال قطعی سند، خرید و فروش صورت گرفته است و در حال حاضر دسترسی به مالک اصلی و تاریخ تولد ایشان نیست نحوه صدور بیمه ­نامه چگونه است؟

طبق بخشنامه جدید، بیمه نامه شخص ثالث باید به نام مالک صادر شود و ثبت مشخصات فردی مالک و مشخصات گواهینامه راننده خودرو الزامی است و امکان صدور بیمه نامه به نام شخص دیگری غیر از مالک اصلی خودرو وجود ندارد.

در مواردی که بیمه نامه چند ماه قبل صادر شده و بیمه گذار آن پس از صدور بیمه ­نامه تعویض پلاک انجام داده است و در حال حاضر مالکیت به نام ایشان است، آیا امکان انتقال تخفیف ها برای خودروی دیگر بیمه­ گذار وجود دارد؟

با توجه به این که در طول مدت بیمه نامه تعویض پلاک صورت گرفته است، تخفیف ها متعلق به فردی می­ باشد که پلاک او در بیمه نامه درج شده است و شخصی که خودرو را خریداری کرده و بعد از صدور بیمه­ نامه انتقال مالکیت و تعویض پلاک را انجام داده است امکان استفاده از تخفیف ها مندرج در بیمه نامه را ندارد و در زمان تمدید بیمه­ نامه صادره به شرط یکساله بودن بیمه­ نامه قبلی و عدم دریافت خسارت، بیمه ­نامه جدید با ۵ درصد تخفیف عدم خسارت صادر می­ شود.

اگر شخصی پلاک به نام فرزندان خود داشته باشه و فرزندان نیز به سن قانونی نرسیده باشند، آیا پدر می ­تواند تخفیف عدم خسارت را از خودروی آنها را به خودرویی که به نام خودش است انتقال دهد؟

تخفیف عدم خسارت بین پدر و فرزند تنها در صورتی که خودروی مبدأ مستندا از مالکیت ایشان خارج شده باشد با رعایت شرایط، قابل انتقال می باشد.

در مواردی که خودرو بصورت قولنامه ­ای خریداری شده است بیمه نامه شخص ثالث چگونه صادر می­ شود؟

بیمه نامه به نام شخصی که نامش در سند مالکیت قید شده صادر می­ شود و تا زمانی که تغییر مالکیت و تعویض پلاک انجام نگیرد تخفیف عدم خسارت نیز لحاظ می­ گردد.

شخصی که خودروی خود را فروخته در حالی که هنوز تعویض پلاک صورت نگرفته باشد، آیا امکان انتقال تخفیف عدم خسارت را به خودروی جدید خود دارد؟

زمانی تخفیفات به خودروی جدید ایشان قابل انتقال می­ باشد که خودروی مبدأ مستنداً از مالکیت ایشان خارج شود و به نام شخص دیگری تعویض پلاک صورت گیرد.

در یک بیمه­ نامه تمدیدی چنانچه تعویض پلاک به نام همسر انجام شده باشد امکان اعمال تخفیف ها برای همسر بدون صدور الحاقیه حذف و نگهداری تخفیف وجود دارد ؟

با توجه به اینکه مورد بیمه همان خودروی قبلی بوده و تخفیف ها برای همسر قابل انتقال می ­باشد نیازی به صدور الحاقیه حذف و نگهداری تخفیف ها وجود ندارد.

اگر از محل بیمه نامه شخص ثالث خسارت پرداخت شود و پس از دریافت خسارت به فرد دیگری فروخته شود و تعویض پلاک انجام گیرد، در زمان تمدید بیمه نامه چه میزان تخفیف لحاظ می شود؟

با توجه به اینکه قبل از تعویض پلاک خسارت پرداخت شده است جریمه درافت خسارت متعلق به مالک قبلی می باشد و بیمه نامه جدید بدون تخفیف عدم خسارت ( صفر درصد) صادر می­ گردد.

با توجه به افزایش نرخ دیه در سال جاری و عدم جبران مابه ­التفاوت دیه توسط صندوق خسارت بدنی برای راننده مسبب حادثه، آیا صدور الحاقیه افزایش تعهدات راننده به ۴۸۰ میلیون در صورت درخواست بیمه­ گذار امکان­ پذیر است؟

خیر در حال حاضر امکان صدور الحاقیه بابت افزایش تعهدات راننده وجود ندارد و در صورت درخواست بیمه گذار فقط می­ توان تعهدات مالی را افزایش داد.

شرایط صدور بیمه نامه شخص ثالث با تعهد مالی ۱۰۰ میلیون تومان و بالاتر به چه صورت است؟

* تعهد مالی ۱۰۰ میلیون تومان بدون هیچ گونه محدودیتی قابل ارائه می باشد.

** تعهدات مالی ۱۵۰ میلیون تومان و ۲۰۰ میلیون تومان برای بیمه­ نامه­ های شخص ثالث تمدیدی که
فاقد خسارت می ­باشد و برای بیمه نامه­ های غیرتمدیدی که تعهد مالی قبلی آن ها حداقل ۳۰ میلیون تومانی و فاقد خسارت می باشد منعی ندارد. با این توضیح که تعهد مالی ۲۰۰ میلیون تومان تنها به خودروهای سواری شخصی ارائه می ­شود.

285317